Kustbevakningens nya svävare användes för första gången idag i Stockholm (se länk nedan). Detta är den fjärde svävaren som just nu är i drift hos kustbevakningen, har de haft några tidigare som gått i pension? Har några andra myndigheter använt svävare?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=3
/Marcus
Kustbevakningens nya svävare
-
- Medlem
- Inlägg: 6804
- Blev medlem: 22 mar 2002 21:27
- Ort: Sverige
-
- Medlem
- Inlägg: 796
- Blev medlem: 02 maj 2004 14:16
- Ort: Lite här och där
Hehe här förväntade jag mig någon jättelik skapelse.
Kustbevakningens KBV 594 Teknisk information (OBS! .pdf-fil) återgiven här;
Kustbevakningens KBV 594 Teknisk information (OBS! .pdf-fil) återgiven här;
KBV 594, lätt svävare
Längd: 5,25 meter
Bredd: 2,50 meter
Torrvikt: 630 kg
Lastvikt: 550 kg
Framdrivn.motor: Rover 1,8 liter 120 hkr
Lyftmotor: Briggs & Stratton 23 hkr
Bränsletank: 68 liter bensin
Navigationsutr: Radar, plotter och Transas sjökortsdator
Sambandsutr: Intercomutrustning, VHF,
Kustbevakningsradio, GSM-telefon
Säkerhetsutr: EPIRB
Maxfart i vatten: 20 knop
Maxfart på is: 35 knop
Normalbesättning: 2 man
Minimibesättning: 1 man
-
- Medlem
- Inlägg: 660
- Blev medlem: 02 jan 2003 22:45
- Ort: göteborg
-
- Medlem
- Inlägg: 5970
- Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
- Ort: Sverige
-
- Medlem
- Inlägg: 3612
- Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
- Ort: Göteborg
-
- Medlem
- Inlägg: 5970
- Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
- Ort: Sverige
Det är inte så illa det. Vid isläggning och islossning så kan det vara omöjligt att ta sig fram över fjärdar med de flesta mindre båtar. Skridskååkare, skidåkare och pimplare som hamnar på is som varken bär eller brister eller driver iväg på isflak i riktning Estland kan räddas snabbare och säkrare med svävare än t.ex. helikopter med ytbärgare. Sen kan man ju tänka sig att förbindelse till div. fyrar och andra navigationsinstallationer kan lösas billigare med hjälp av svävare än med helikopter under vissa förhållanden.predator skrev:Va ska man ha den ligga saken till? Den ser ju inte ut att kunna ta hand om folk eller köra mycke annat än att göra på ställen som en vanlig båt inte kan ta sig fram.
Predator
-
- Medlem
- Inlägg: 185
- Blev medlem: 23 sep 2005 18:50
- Ort: Malmö
Problemet med svävare och is är om där är en ränna i isen. Då skadas kjolarna väldigt lätt, vilket skede när SAS bedrev trafik mellan Malmö och Kastrup. Men var den blank hela vägen över så gick det väldigt fort, ibland för fort.
För övrigt så lärde sig kustbevakningen köra svävare just på ruten Malmö-Köpenhamn. Eller de tränade där ett par dagar.
För övrigt så lärde sig kustbevakningen köra svävare just på ruten Malmö-Köpenhamn. Eller de tränade där ett par dagar.
-
- Medlem
- Inlägg: 796
- Blev medlem: 02 maj 2004 14:16
- Ort: Lite här och där
Den finska Marinen anskaffade ju en svävare, Tuuli ("Vind") inom ramen för projektet Laivue (flottilj) 2000 som skulle bestå av fyra svävare och två robotbåtar, men det tog inte lång tid innan man beslöt sig för att ändra organisationen till fyra robotbåtar av Hamina-klass istället och sälja Tuuli. Har inte riktigt lyckats klura ut varför svävaren inte dög, men den var väl helt enket inte lika "allround" som robotbåtarna, och kan stanna till sjöss kortare tid än robotbåtarna.
Tuuli
Vikt: 90 ton
Hastighet: 50 knop
Längd: 27,4 m
Bredd: 15,4 m
Manskap: 10
Motoreffekt: 6000 kW
Tuuli
Vikt: 90 ton
Hastighet: 50 knop
Längd: 27,4 m
Bredd: 15,4 m
Manskap: 10
Motoreffekt: 6000 kW
-
- Medlem
- Inlägg: 3003
- Blev medlem: 22 jan 2006 15:50
- Ort: Göteborg
Re: Kustbevakningens nya svävare
Nerikes räddningstjänst har en svävare.Marcus Wendel skrev: Har några andra myndigheter använt svävare?
http://www.raddningsverket.se/sirenenpd ... 030312.pdf