Räkor!

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28562
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Räkor!

Inlägg av Hans » 30 mars 2006, 14:43

För att bibringa mina kollegor lite kultur så bjöd jag dem på lunch här. En grek, en italienska och en bulgariska tvingades äta bl.a. okokt mat och dricka sprit till - det kommer dröja länge innan de repar sig :lol: Bland smörrebröden som avnjöts ingick naturligtvis ett med pillede rejer och det fick mig att fundera.

Alla räkor kan ju inte vara handskalade - hur tusan sköts skalningen?

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 mars 2006, 14:47

Det finns en maskin som rensar bort skalen och "benen", men det är bara livsmedelindustrier och större restauranger som har detta, annars rensar man bort skalen för hand. Lite historia bakom maskinen, så har den funnits i några år, vet inte när den först användes(men då måste den har varit klumpig).

Stefan

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 30 mars 2006, 17:25

För övrigt är det en dj***a skillnad på räkor och räkor. Världen runt finns hundratals med olika räkstammar, som visserligen är släkt med varandra men trots allt helt olika. Allt från de stora "prawns" som man hittar utanför Mocambique och Sydafrika vilka är 10-15 centimeter stora och ned till Limfjordsräkan som du lite överdrivet nästan måste ha förstoringsglas för att se.

Där jag bor har vi en stadig tillförsel med räkor från både Ishavet och fjordarna runt här omkring. Personligen tycker jag att ett kilo nykokta Lyngenräkor tillsammans med ett gott vitvin är smaskens..... Och här anses frysta räkor som i det närmaste oätliga. Industriräkor från Ishavet är osäljbara här. Vill man skilja en fryst räka från en färsk så kan man kika på antennerna. Frysta räkor har vanligen en eller flera av dessa knäckta. Medan färska räkor som är kokta för direkt konsumtion har hela antenner.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 30 mars 2006, 17:28

När vi bodde i Deerfield, Illinois, 1970 (var en parvel då), så bodde vi granne med en herre som hette Gregor och var mångmiljonär eftersom han uppfann räkskalningsmaskinen. :)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 30 mars 2006, 18:47

Per-Erik Larsson skrev:När vi bodde i Deerfield, Illinois, 1970 (var en parvel då), så bodde vi granne med en herre som hette Gregor och var mångmiljonär eftersom han uppfann räkskalningsmaskinen. :)
En trålning efter Per-Eriks ledtrådar gav Jonsson Shrimp Peeling Systems, där en viss Gregor Jonsson ihop med Frank Heurich uppfann räkskalningsmaskinen 1953: http://www.jonsson.com/history/

Där kan man även begrunda hur räkskalningsmaskinen fungerar. :)

S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: 24 augusti 2005, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 30 mars 2006, 21:59

Jonsson Shrimp Peeling Systems
Synd att ens farfar inte kom på något sådant. :) Fiffig uppfinning måste jag säga men fixar den "småräkorna" som är vanligast här hemma, räkorna i Sarvi's film är mer Forrest Gump-aktiga ser det ut som? Maskinen kan enligt reklamen skala "...any size shrimp from 10/15 to 71/90" samt "Peel all warm water species, pond-raised or wild, freshwater or ocean shrimp" Större än kallvattenssmåräkor? Storleksklassifieringen har något med antal per viktenhet (pound?) att göra har jag för mig...?


Här är förresten Jonsson Peeling System2:

1. Ta av huvudet. (Något som system1 inte klarar) :)
2. Riv loss mittendelen med tummen.
3. Tryck ut stjärten.

Mvh, Sören

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Räkor!

Inlägg av masase » 30 mars 2006, 22:14

Hans skrev: Alla räkor kan ju inte vara handskalade - hur tusan sköts skalningen?
Jag tillbringade tre sommrar hos Hållöfisk räkfabrik med att i huvudsak bemanna en räkskalningslina.

Maskinerna vi hade där fungerade genom:

Räkorna tömms i ett kar och transporteras sedan via ett löpande band genom kokande vatten.

De kokta räkorna kläms mellan valsar i olika storlekar vilket krossar skalen och skiljer skalen från räkorna.

Räk och skalblandningen förs under sköljning via löpande band över ett skakbord försett med avlånga hål. Räkorna är bredare än skalresterna och stannar därför kvar medans skalresterna sköljs ner.

Räkorna matas ut på ett löpande band där ett gäng personer sitter och tar bort det sista skräpet för hand.

Det sistnämnda steget byttes ut mot en maskin som via digital optisk igenkänning kunde se skillnad på räk och skräp. Räk-skräp blandningen "kastades" över ett stort antal tryckluftsmunstycken och när skräp kom så puffade tryckluftsmunstycket till och blåste skräpet ner i en speciell skräpränna. Den maskinen minskade personalbehovet i det löpande bandet från 4-8 personer till en person.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 31 mars 2006, 08:33

Sarvi skrev:Där kan man även begrunda hur räkskalningsmaskinen fungerar. :)
Tack för den länken, liksom övrigas bidrag. Tänkte nästan att det måste vara en maskinell procedur det där, men hade ingen aning om hur.

(Illustrationen av Jonsson-systemet minus texter skulle bli en utmärkt quiz-fråga...)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28562
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 31 mars 2006, 10:04

Skalman - där svar på allt finns :lol:

Tack.

MVH

Hans

Skriv svar