Automatväxellåda

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 9 mars 2006, 09:25

J.K Nilsson skrev:Man talar inte ofta om växlar utan om steg.
Jag vet, men ville inte krångla till det. Det där med bromsbanden hade jag faktiskt inte koll på. :)

Mathias, glöm inte kökörning. Det är makalöst skönt med automat (varför är det ordet konstant omöjligt att skriva på ett tangentbord utan fel?) då.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 9 mars 2006, 12:36

Mathias, glöm inte kökörning. Det är makalöst skönt med automat (varför är det ordet konstant omöjligt att skriva på ett tangentbord utan fel?) då.
Jag kan tänka mig det, jag har så klena benmuskler så jag brukar bli helt utmattad i vänsterfoten efter bara någon kvarts kökörning.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 9 mars 2006, 14:21

Andreas K skrev:
Mathias, glöm inte kökörning. Det är makalöst skönt med automat (varför är det ordet konstant omöjligt att skriva på ett tangentbord utan fel?) då.
Jag kan tänka mig det, jag har så klena benmuskler så jag brukar bli helt utmattad i vänsterfoten efter bara någon kvarts kökörning.
Läste någon gång (och då är det så! :P ) att om man sitter en timme (eller om det var två) om dagen i kö förflyttar man 3-4 ton med vänsterbenet.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 9 mars 2006, 15:28

Jag kör droska någon gång ibland. Och har kört droska extra ända sedan jag gick och studerade år 1971. En sak är säker - så mycket pengar finns inte att någon skulle kunna förmå mig att köra en droska med manuell låda........Men det finns faktiskt en del fakirer som tycker att det är höjden av lycka att trampa upp och ned på kopplingspedalen och dra i spaken. Timme efter timme.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 10 mars 2006, 21:28

En sak att tänka på är också att eftersom det är ett hydralsystem vi har med att göra så är det också temperaturberoende. En varm och mysig automatlåda drar mindre än en kall och stel dito. Man har försökt med termostatventiler för att inte kyla oljan i luftoljekylare innan det behövs men inte ens flyggodkända är några under av kvalité. En kallstart med eller utan motorvärmare har ingen större betydelse för mig, lådan går så tungt att den belastar motorn så den blir varm så fort så man tror inte sina ögon mot tempmätaren. Helst skulle man ha en vätskeoljekylare kopplade på slangen till kupénsvärmepaket, får se om det blir något när jag skruvar dit Eberspächern.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem
Inlägg: 551
Blev medlem: 15 mars 2005, 01:48
Ort: Uppsala, Sverige

Inlägg av MoparMadness » 11 mars 2006, 03:35

Om någon är intresserad av en (i mitt tycke) lättfattlig genomgång av en typisk jänkelåda, i detta fall Chrysler-koncernens Torqueflite, och anser sig ha tillräckliga engelskakunskaper så finns denna sida.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 11 mars 2006, 05:11

I gubbaåldern blir ju automatlåda mera attraktivt - även om jag avstått från dem hittills.
Vet inte hur det är i Sverige - men i Oz har hälften av alla bilar ett drag. Och släpar
ofta på karavaner, båtar och camper-trailers i 1½ - 3-tonsklassen. Och där - är automat-
lådorna känsliga, dom överhettar. Men hårdnackat vägrar Holden/Ford/Mitsubishi - att leverera
automatlådor som standard - vilka klarar bogsering. Vi har oxå två klasser av körkort - ett
gäller bara automatväxlade bilar - vilket ett par gånger gett mig chansen till billigt bilköp av
'lotterivinster' som haft manuell låda - medan vinnaren bara haft automat-körkort. Erkänns
villigt att i storstadstrafik blir manuellt lite tungt - men med de långa köravstånden här -
'märks' bränslebesparingen mera med manuella växellådor...my Tuppence, Varjag

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 11 mars 2006, 10:24

Norr om dalaälven kan man nog räkna bilar utan drag på ena handens fingrar. Förstår inte hur svårt det kan vara att leverera riktiga oljekylare till OZ. Alla automatlådor är känsliga för överhettning så det gäller att kyla undan så bra som möjligt men jag får tydligen värma halva året... ;)

Förbrukningen ökar mest i stadstrafik, under långkörning med en frisk modern automatlåda och fräsch olja i som växlat färdigt har marginellt högre förbrkning i dag.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 11 mars 2006, 11:36

Lite ot men här är en intressant länk om växelådor till traktorer/arbetsfordon
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=34106

Skriv svar