Agamemnon skrev:Väntar med spänd förväntan på Widsiths sista revidering av sin ståndpunkt där han medger att en filkopiering med nuvarande metoder inte genererar korruption som ens i närheten skulle kunna vara ett praktiskt problem efter 10 gånger eller ens efter 10 000 gånger. Hårklyveri kan vara kul, men det får ju vara på en nivå som inte är löjeväckande.
Jag har lite svårt att förstå din invändning, Agamemnon. Och varför skulle vår diskussion syfta till ett löjeväckande resultat? Ett sådant resultat strävar iallafall inte jag efter. Vad som är hårklyveri eller inte är en fråga om definitionsnivå, och frågan är om inte det oförstånd jag möter här inför vad som faktiskt händer vid en filkopiering är ett resultat av olika definitionsnivåer. Vi ser helt enkelt saken på olika sätt. Men att låta denna skillnad i definitionsnivå leda till att försöka dra ett löjets täckelse över meningsmotståndaren, det tyder på en ovilja att vilja ta till sig ett annat perspektiv.
Henke skrev:Widsith skrev:Hexmaster skrev:
Jag vidhåller att datafiler kan kopieras helt utan förluster av något slag.
Hur giltigt är alltså detta påstående?
Påståendet är helt giltigt i meningen att vi - om erfoderliga kontroller kan göras vid kopieringen - kan skapa kopior där risken att de inte är helt identiska med originalet är precis så låg som vi vill ha den. Redan med relativt normala kontroller är risken så låg att den inte ens har teoretiskt intresse, men den kan sänkas ytterligare om man känner att man har behov av det.
Återigen ett förutsättande av en kontext: "erforderliga", "så låg som vi vill ha den", "relativt normala", "inte ens teoretiskt intresse", vilket är vad som gör påståendet giltigt, inget annat.
cocteau skrev:Så med 1000 kopieringar kan varken, diff, md5sum eller sha1sum hitta någon skillnad på filerna. Hur många gånger ska man köra för att dessa fel ska uppstå?
Och återigen, ett förutsättande av kontext i vilket alla villkor för giltighet redan är för handen redan innan filkopieringen genomförts. "Enligt mina program, vilka är exakta, blir resultatet exakt." Vad har det bevisat mer än att man likt magister Pangloss har hävdat att "Vi lever i den bästa av världar"?