Grundtanken är att ett passagerarfartyg ska ha plats i livbåtar för alla ombord, men fördelat på båda sidor, alltså 50% på varje sida. Sedan kan det ges dispans att ersätta detta antal så det på varje sida finns livbåtskapacitet till minst 37,5% av samtliga ombord. Men vid en slagsida på över 25 grader blir "ovansidans" livbåtar obrukbara.varjag skrev:så räcker inte enbart livbåtarna till alla,.....hmmm - det här luktar TITANIC! Javisst -
att evakuera 6000 pax i livbåtar från ett nödställt fartyg - är en utopi! Speciellt som
'kryssningspassagerare' traditionellt mest består av två kategorier - "newlyweds and
almost deads". Som medlem av den senare kategorin (:roll: ) - gissar jag att loppet
mot 'störst och mest' bland kryssningsrederierna, förr eller senare - kommer att
resultera i en katastrof genom brand/kollision/kantring - som kommer att skaka den
marina historien. Varjag
Ett krav idag är också att passagerare ska kunna ta sig torrskodda i livbåtar/flottar. Då har vi plockat fram slides, rutschkanor där passagerarna ska glida ned till vattenytan. Men ibland när dessa testas bryter folk ben om de glider på fel sätt eller landar galet. Samt att ingen vågar prova dessa i dåligt väder.
Sedan är det idag ett stort problem som IMO funderar kring hur man ska skapa möjlighet att ge assistans till ett stort kryssningsfartyg som får problem, brand eller grundstötning t.ex. Speciellt är det problem när nu dessa stora bjässar börjar röra sig på platser där det inte finns så mycket hjälp från land inom rimlig räckvidd.
Tror också som du att det förr eller senare kommer att ske en större olycka ombord på ett kryssningsfartyg. Vi lär inte av historien utan kör vidare i ullstrumpor. Undrar bara hur ett kryssningsfartyg klarar en kollision med ett annat fartyg, ex. om det blir påseglat i sidan som vid kollisionen mellan Stockholm och Andrea Doria.