Världens största passagerarfartyg
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Världens största passagerarfartyg
Royal Caribbean Cruise Lines has beställt ett nytt fartyg som kommer att bli 50%
större än Cunards 'Queen Mary II'. Project Genesis blir ett fartyg om 220 000
ton som skall ta 5400 passagerare. Priset beräknas till US $ 1 240 000 000 - och
fartyget kan komma att byggas i Finland. Varjag
http://www.msnbc.msn.com/id/11199685/
större än Cunards 'Queen Mary II'. Project Genesis blir ett fartyg om 220 000
ton som skall ta 5400 passagerare. Priset beräknas till US $ 1 240 000 000 - och
fartyget kan komma att byggas i Finland. Varjag
http://www.msnbc.msn.com/id/11199685/
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 3181
- Blev medlem: 05 feb 2004 18:29
- Ort: Tromsø
Och nu börjar Finnarna slå i taket när det gäller "air draught" genom Stora Bält.
Finnarna var som bekant stora motståndare till Stora Bältbron just därför att deras varvsindustri skulle få problem med att få objekten under bron. Om jag inte missminner mig så skall denna skapelsen kompletteras med master, skorsten och diverse annat på utsidan av bron.
Finnarna var som bekant stora motståndare till Stora Bältbron just därför att deras varvsindustri skulle få problem med att få objekten under bron. Om jag inte missminner mig så skall denna skapelsen kompletteras med master, skorsten och diverse annat på utsidan av bron.
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Ha...det hade jag inte tänkt på!Donkeyman skrev:Och nu börjar Finnarna slå i taket när det gäller "air draught" genom Stora Bält.
Finnarna var som bekant stora motståndare till Stora Bältbron just därför att deras varvsindustri skulle få problem med att få objekten under bron. Om jag inte missminner mig så skall denna skapelsen kompletteras med master, skorsten och diverse annat på utsidan av bron.
Fråga till forumets marine expert????? Dessa enorma kryssningsfartyg som byggts och planeras.....Hur är dessa fartyg
klassade? Jag - har en känsla av att dessa enorma 'sommarverandor' - som enbart seglar i ganska lugna hav och vatten -
lätt kunde råka i svårigheter om de kom ivägen för verkligt dåligt väder på ilsknare latituder? Vindfånget - syns öka med
varje ny design - och man anar 'vekhet' med alla dessa kollossala överbyggnader på skrov med - hur mycken under-vattenskropp?.......Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 161
- Blev medlem: 16 aug 2005 07:34
- Ort: Sverige
Jag är ingen marin expert, men jag arbetar med datorsystem som används för bla fartygskonstruktion.
En rätt tydlig trend är att man förlitar sig allt mer på aktiv stabilitet, dvs genom stabilisatorer och andra
hjälpmedel.
Vid förlust av framdriften, eller haveri på dessa aktiva system kan jag tänka mig att det blir
ganska spännande.
Med tanke på storleken är det kanske meningen att fören ska förtöjas vid destinationen, och aktern i hemmahamnen?
Man kan sedan köra över till andra sidan via bildäcket. Miljövänligt blir det också, eftersom man man använda landström.
/Otto
En rätt tydlig trend är att man förlitar sig allt mer på aktiv stabilitet, dvs genom stabilisatorer och andra
hjälpmedel.
Vid förlust av framdriften, eller haveri på dessa aktiva system kan jag tänka mig att det blir
ganska spännande.
Med tanke på storleken är det kanske meningen att fören ska förtöjas vid destinationen, och aktern i hemmahamnen?
Man kan sedan köra över till andra sidan via bildäcket. Miljövänligt blir det också, eftersom man man använda landström.
/Otto
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Tack Otto för den posten...aktiv stabilitet.... jaha. Det var precis ngt sånt jag gissade. I klartext - så
länge allt funkar - är allt väl. Om inte - vågar ingen tänka! Vad beträffar akterförtöjning i destinationshamnen och
landgång ute i avgångshamn så tycker jag att det har gått elefantasis - i kryssningsindustrin. Lite liknande vad
som skedde på Atlantfarten för 100 år sedan. Man undrar över visheten - att samla 5000-6000 personer på samma
köl - och helt lita till tekniken. Brand - är väl det största hotet på dessa 'flytande hotell', kollision det andra - och
enligt sannolikhetslagen, kommer bägge att inträffa förr eller senare. Jag erinrar mig sagan om REFANUT - som
vad jag minns, fastnade bland de danska öarna - då hon var för lång för att 'klara svängen' mellan dem. Men
så var REFANUT också så väldig att 'jungmän som gick till väders - var grånade matroser innan dom kom ned på
däck igen....'
, Varjag
länge allt funkar - är allt väl. Om inte - vågar ingen tänka! Vad beträffar akterförtöjning i destinationshamnen och
landgång ute i avgångshamn så tycker jag att det har gått elefantasis - i kryssningsindustrin. Lite liknande vad
som skedde på Atlantfarten för 100 år sedan. Man undrar över visheten - att samla 5000-6000 personer på samma
köl - och helt lita till tekniken. Brand - är väl det största hotet på dessa 'flytande hotell', kollision det andra - och
enligt sannolikhetslagen, kommer bägge att inträffa förr eller senare. Jag erinrar mig sagan om REFANUT - som
vad jag minns, fastnade bland de danska öarna - då hon var för lång för att 'klara svängen' mellan dem. Men
så var REFANUT också så väldig att 'jungmän som gick till väders - var grånade matroser innan dom kom ned på
däck igen....'

-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 3181
- Blev medlem: 05 feb 2004 18:29
- Ort: Tromsø
Njaäääeeeeehhh.varjag skrev: Dessa enorma kryssningsfartyg som byggts och planeras.....Hur är dessa fartyg
klassade? Jag - har en känsla av att dessa enorma 'sommarverandor' - som enbart seglar i ganska lugna hav och vatten -
lätt kunde råka i svårigheter om de kom ivägen för verkligt dåligt väder på ilsknare latituder? Varjag
Sjövärdigheten är nog som den skall. Tror nog att den till och med är beräknad med råge. Men OM något händer blir det onekligen en våldsam katastrof. Men inte ens en sådan når upp till digniteten av de Tyska fartyg som torpederades i Östersjön i slutet av WW2.
-
- Medlem
- Inlägg: 161
- Blev medlem: 16 aug 2005 07:34
- Ort: Sverige
Som Donkeyman skrev är det säkert så att man uppfyller gällande krav på säkerhet.
Jag frågade en av mina kunder om detta, och hans åsikt är att mycket av utvecklingsarbetet
med stabilisatorer mm, är för att "ta bort obehaget med sjötransport", dvs man ska som
passagerare uppleva det som om man är vore på landbacken oavsett väder.
Kanske enklast att titta på "Titanic" eller "The Last Voyage" hemma i tv-soffan om man
inte trivs på sjön.
Den moderna tekniken på konstruktionsområdet med simuleringar som ersatt modellförsök mm, gör
att man kan undvika många fatala misstag i konstruktionsarbetet. Men samtidigt ger de nogrannare
beräkningarna möjlighet att minska på mariginalerna, och ändå uppfylla gällande regler.
Saker man överhuvudtaget inte kunde simulera/testa förr i tiden men som nu tas med i
beräkningarna tidigt under konstruktionsarbetet är:
- hur passagerarna ska evakuera fartyget (tex trappors kapacitet)
- brandgasers spridning
Så enligt min sagesman är det färre fall av "hoppsan - tänkte inte på det" i moderna konstruktioner.
/Otto
Jag frågade en av mina kunder om detta, och hans åsikt är att mycket av utvecklingsarbetet
med stabilisatorer mm, är för att "ta bort obehaget med sjötransport", dvs man ska som
passagerare uppleva det som om man är vore på landbacken oavsett väder.

Kanske enklast att titta på "Titanic" eller "The Last Voyage" hemma i tv-soffan om man
inte trivs på sjön.
Den moderna tekniken på konstruktionsområdet med simuleringar som ersatt modellförsök mm, gör
att man kan undvika många fatala misstag i konstruktionsarbetet. Men samtidigt ger de nogrannare
beräkningarna möjlighet att minska på mariginalerna, och ändå uppfylla gällande regler.
Saker man överhuvudtaget inte kunde simulera/testa förr i tiden men som nu tas med i
beräkningarna tidigt under konstruktionsarbetet är:
- hur passagerarna ska evakuera fartyget (tex trappors kapacitet)
- brandgasers spridning
Så enligt min sagesman är det färre fall av "hoppsan - tänkte inte på det" i moderna konstruktioner.

/Otto
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
- Ort: Rom
-
- Medlem
- Inlägg: 3426
- Blev medlem: 09 apr 2002 10:10
-
- Medlem
- Inlägg: 492
- Blev medlem: 23 maj 2005 13:36
- Ort: Gävle
Det är alltså för grunt vid tunneldelen av Öresundsförbindelsen?Donkeyman skrev:Och nu börjar Finnarna slå i taket när det gäller "air draught" genom Stora Bält.
Finnarna var som bekant stora motståndare till Stora Bältbron just därför att deras varvsindustri skulle få problem med att få objekten under bron. Om jag inte missminner mig så skall denna skapelsen kompletteras med master, skorsten och diverse annat på utsidan av bron.
-
- Medlem
- Inlägg: 1434
- Blev medlem: 29 jul 2003 18:56
- Ort: Växjö
"Aktiv stabilitet" är inget som räknas med vid beräknande av ett fartygs rätande hävarm, stabiliteten. Utan där gäller bara passivasystem som på alla andra fartyg. Alltså får itne fenor eller s.k. flume tankar räknas in.
Ett modernt passagerarfartyg konstrueras med ganska lätta material i överbyggnaden och ihopplagt med ballast och tyngre installationer långt ned i fartyget har de troligen inget problem med stabilitet så länge de är intakta. Du har den senaste olyckan, den som skedde nere i Röda Havet, där man råkar ut för brand, vattnet som användes för att släcka elden blir för mycket och fartyget slår runt. Undrar hur mycket vatten det handlade om?
Däremot får ett fartyg ha aktiva system som träder in vid en kollision t.ex. Ett exempel på ett sådant system är en möjlighet att flytta vikter inom fartyget för att motverka vikten av vatten som tränger in.
Djupet i både Flintrännan och Drogden är ramat till 8,4m, såg ingen uppgift på djupgående på detta "lilla" fartyg. Flertalet stora kryssningsfartyg ligger på djupgåenden runt 8m idag.
Ett modernt passagerarfartyg konstrueras med ganska lätta material i överbyggnaden och ihopplagt med ballast och tyngre installationer långt ned i fartyget har de troligen inget problem med stabilitet så länge de är intakta. Du har den senaste olyckan, den som skedde nere i Röda Havet, där man råkar ut för brand, vattnet som användes för att släcka elden blir för mycket och fartyget slår runt. Undrar hur mycket vatten det handlade om?
Däremot får ett fartyg ha aktiva system som träder in vid en kollision t.ex. Ett exempel på ett sådant system är en möjlighet att flytta vikter inom fartyget för att motverka vikten av vatten som tränger in.
Djupet i både Flintrännan och Drogden är ramat till 8,4m, såg ingen uppgift på djupgående på detta "lilla" fartyg. Flertalet stora kryssningsfartyg ligger på djupgåenden runt 8m idag.
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Tack FredH för dom uppgifterna. Om 'de flesta' - bara drar c:a 26 fot så har det nog att
göra med djupet i de hamnar de besöker - även om det förefaller lite, med hänsyn till de höga
överbyggnaderna. Om, som Donkeyman skrev, det nya jättefartyget tvingas gå under Stora
Bältbron minus skorsten/mast(er) - innebär det ju att hon drar betydligt mera vatten. Utan
erfarenhet av moderna fartyg/skeppskonstruktioner - tittar jag med förvåning på dessa
skapelser och frågar mig, vid hur många graders krängning kan dom 'recover' - och hur stor
krängning (Gud Förbjude...) behövs det för att de obönhörligen skall kantra? (I erinran om att
RMS QUEEN ELIZABETH kom 'nära döden' i en sån episod i Atlanten 1944), Varjag
göra med djupet i de hamnar de besöker - även om det förefaller lite, med hänsyn till de höga
överbyggnaderna. Om, som Donkeyman skrev, det nya jättefartyget tvingas gå under Stora
Bältbron minus skorsten/mast(er) - innebär det ju att hon drar betydligt mera vatten. Utan
erfarenhet av moderna fartyg/skeppskonstruktioner - tittar jag med förvåning på dessa
skapelser och frågar mig, vid hur många graders krängning kan dom 'recover' - och hur stor
krängning (Gud Förbjude...) behövs det för att de obönhörligen skall kantra? (I erinran om att
RMS QUEEN ELIZABETH kom 'nära döden' i en sån episod i Atlanten 1944), Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 1971
- Blev medlem: 19 mar 2003 08:03
- Ort: Skåne
En sak som slog mig 9*2 livbåtar 6000 ombord över 300 på varje livbåt (om de gula sträken på bilden är livbåtar) Jag gissar att de finns hopfälbara livflottar men de kan inte vara roligt att försöka evakuera en sådan best... särskilt inte när båten har slagsida och gör ena sidans livbåtar "värdelösa"
varjag: Håller med dig att båten har nog en väldigt dålig 'recover' med den massiva överbyggnaden.
varjag: Håller med dig att båten har nog en väldigt dålig 'recover' med den massiva överbyggnaden.
-
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
så räcker inte enbart livbåtarna till alla,.....hmmm - det här luktar TITANIC! Javisst -
att evakuera 6000 pax i livbåtar från ett nödställt fartyg - är en utopi! Speciellt som
'kryssningspassagerare' traditionellt mest består av två kategorier - "newlyweds and
almost deads". Som medlem av den senare kategorin (:roll: ) - gissar jag att loppet
mot 'störst och mest' bland kryssningsrederierna, förr eller senare - kommer att
resultera i en katastrof genom brand/kollision/kantring - som kommer att skaka den
marina historien. Varjag
att evakuera 6000 pax i livbåtar från ett nödställt fartyg - är en utopi! Speciellt som
'kryssningspassagerare' traditionellt mest består av två kategorier - "newlyweds and
almost deads". Som medlem av den senare kategorin (:roll: ) - gissar jag att loppet
mot 'störst och mest' bland kryssningsrederierna, förr eller senare - kommer att
resultera i en katastrof genom brand/kollision/kantring - som kommer att skaka den
marina historien. Varjag