Sämsta byggnad (?)
-
- Medlem
Sämsta byggnad (?)
Skojigt alternativ: http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=332049 (Men vad betyder egentligen makvaerk?)
Vad motsvaras detta av i Sverige? Undvik gärna allmänna yttranden av aversion gentemot miljonprogrammen, någon betonglada i ett 70-talscentrum eller dylikt. Följ gärna tonen i länken.
Mvh Petter
Vad motsvaras detta av i Sverige? Undvik gärna allmänna yttranden av aversion gentemot miljonprogrammen, någon betonglada i ett 70-talscentrum eller dylikt. Följ gärna tonen i länken.
Mvh Petter
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Re: Sämsta byggnad (?)
Jag tror att makvaerk betyder hastverk... men jag är inte säker.Gutekrigaren skrev:Skojigt alternativ: http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=332049 (Men vad betyder egentligen makvaerk?)
Mvh Petter
/CvD
-
- Medlem
Det betyder, som CvD säger, hastverk (eller enligt ordboken i länken nedan fuskverk).
http://www.nordskol.org/ordbog/index_sv.html
http://www.nordskol.org/ordbog/index_sv.html
-
- Medlem
Får nog hålla med dig där Sarvi. Åker förbi kåken minst 2 ggr/dag och just själva 80-talskänslan går aldrig ur.
En annan lokal nominering är ryska konsulatet i Örgryte, som är en hysteriskt ful byggnad. Men det är inte ryssarnas fel egentligen eftersom den är en kopia av den svenska ambassaden i Moskva...
Gamlestadstorget är också en sorg att skåda. Visst, de piffade upp det lite förra året men faktum kvarstår.
En annan lokal nominering är ryska konsulatet i Örgryte, som är en hysteriskt ful byggnad. Men det är inte ryssarnas fel egentligen eftersom den är en kopia av den svenska ambassaden i Moskva...
Gamlestadstorget är också en sorg att skåda. Visst, de piffade upp det lite förra året men faktum kvarstår.
-
- Medlem
Smaken är förstås olika och tiderna förändras men fy 17. Vissa områden och byggnader är riktigt fientligt fula.
Jag är inte insatt och ingen romantiker direkt heller men jag har alltid undrat varför just arkitekthögskolan skall se ut så här
Känner för övrigt inte till webbplatsen jag länkat till
Jag är inte insatt och ingen romantiker direkt heller men jag har alltid undrat varför just arkitekthögskolan skall se ut så här
Känner för övrigt inte till webbplatsen jag länkat till
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Jag föreslår Musikens hus, också kallat Uppsala konsert- och kongress, ett groteskt fult konserthus som trots massiva folkliga protester är under uppförande i Uppsala. Fram till för ett år sedan fanns i kvarteret (Gerd) relativt orörd 1800-talsbebyggelse. Nu är allt utplånat. Därmed har de östra delarna av centrala Uppsala förlorat sitt sista område med relativt sammanhängande äldre bebyggelse. Man måste nog vara kommunpolitiker eller arkitekt för att uppskatta denna förskräckliga byggnad. Så här kommer i alla fall huset att se ut (som en blandning av östtysk kommunistarkitektur, sopförbränningsanläggning och parkeringsgarage):
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
-
- Stödjande medlem 2022
Jag såg en bild på en regeringsbyggnad igår, men nu kommer jag inte ihåg vilken stad eller vilket land det var i fråga, kanske någon kan hjälpa till med det.........Byggnaden ser ut som en upp och nervänt triangel.
Försöker göra en schematiskt bild
GGGGGGGGGGG
..GGGGGGGGG..
....GGGGGGG....
......GGGGG......
........GGG........
..........G...........
Hoppas ni förstår figuren, det ensamma G:et är alltså bottenplanet.
Stefan
Försöker göra en schematiskt bild
GGGGGGGGGGG
..GGGGGGGGG..
....GGGGGGG....
......GGGGG......
........GGG........
..........G...........
Hoppas ni förstår figuren, det ensamma G:et är alltså bottenplanet.
Stefan
-
- Medlem
-
- Stödjande medlem 2022
-
- Medlem