Datorviruset fyller 20 år

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Datorviruset fyller 20 år

Inlägg av CvD » 24 januari 2006, 13:47

Datorviruset fyller 20 år i år. :x :roll:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=3

/CvD

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 januari 2006, 15:05

Something wonderful has happened
Your AMIGA is alive !!! and, even better...
Some of your disks are infected by a VIRUS !!!
Another masterpiece of The Mega-Mighty SCA !!
Visste inte att PC:n var före; ovanstående budskap dök upp på Amiga-datorer 1987, som vid den tiden var väldigt mycket vanligare i hemmen än PC. Har bestämt för mig att det var det första virus jag läste om.

Tog en titt på Wikipedia, och mycket riktigt fanns det ett persondator-virus före Brain:
A program called "Elk Cloner" is credited with being the first computer virus to appear "in the wild" -- that is, outside the single computer or lab where it was created. Written in 1982 by Rich Skrenta, it attached itself to the Apple DOS 3.3 operating system and spread by floppy disk.
http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_virus#History

Internet var ju vardagsmat på universitet och vissa företag, vore bra märkligt om ingen där tagit sig för att skriva ett virus före 1982. Men, men... Det där är definitivt historia.

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 24 januari 2006, 15:40

Nån gång i början på 90-talet var jag i Estland. Träffade där några som påstod att i Ryssland hade de stora problem med virus men hade delvis löst detta genom att ha datorer utan klocka. De menade att eftersom ett virus utlöses vid en viss tid en viss dag blir en dator okänslig om denna funktion saknas. Detta gällde små PC som man hade då typ XT,AT, 386 osv. Är det nån som vet om detta stämmer eller är det bara en skröna. Jag kan tänka mig att om man bara skall köra bokföring eller ordbehandling etc behöver ju inte dator veta den exakta tiden.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 24 januari 2006, 15:41

Varför skapar man ett virus? Är det för att kunna lura folk på pengar, osv?
Om så är fallet, kan det väl inte ha varit ett av de effektivaste sätten att lura till sig pengar och liknande på 80-talet, då datorer ju inte hanterade sådan information i samma utsträckning som idag?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 januari 2006, 15:51

Bulldog skrev:...att ha datorer utan klocka.
:D Det låter helt avgjort som en skröna.
Andreas K skrev:Varför skapar man ett virus?
Idag varierar det ju, men på den tiden var det enkelt: Bus.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 januari 2006, 06:34

Det var en artikel om hur en amerikan lyckades slå ut en stor del av datorerna på olika myndigheter eller dylikt under mitten 1980-talet, tidskriften är Illustrerad vetenskap, någon gång under 1989-90 som behandlar just det tidigare stadium av datavirus. Nu var det ganska så många år sedan som jag läste i denna artikel, får se om den tillhör de fåtal numrerna finns i min låda i bostaden och inte i förrådet.

Stefan

Skriv svar