Elektrostålverket i Öfalla

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Viker
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 3 januari 2006, 15:55
Ort: Skrikarhyttan

Elektrostålverket i Öfalla

Inlägg av Viker » 3 januari 2006, 16:02

Hej
Är det någon som känner till mer information om stålverket som fanns i Öfalla, nordost från Karlskoga.
Det enda jag känner till är att kraftverket i Brattfors byggdes för detta ändamål, det ska ha varit i drift omkring
det förrförra sekelskiftet.
mvh
Christer

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Elektrostålverket i Öfalla

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 januari 2006, 20:11

Viker skrev:Hej
Är det någon som känner till mer information om stålverket som fanns i Öfalla, nordost från Karlskoga.
Det enda jag känner till är att kraftverket i Brattfors byggdes för detta ändamål, det ska ha varit i drift omkring
det förrförra sekelskiftet.
mvh
Christer
Kanske du kan höra med lokal museum eller nånting. :o :D
Alltid en liten utväg till framtida kunskap.

Stefan

S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: 24 augusti 2005, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 6 januari 2006, 01:03

Karlskoga Miljö- och byggnadsförvaltning kanske har nån information. Dom är ju ansvariga för miljö och hälsoskydd, gamla industriområden lämnade ju ofta efter sig miljöfarliga ämnen. Så möjligtvis har de dokument, kartor över områden med industrier och vilken ev. verksamhet som har bedrivits där?
http://www.karlskoga.se/

kortkillen
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 6 december 2007, 22:07
Ort: edgrenreklam@hotmail.com

Öfalla

Inlägg av kortkillen » 6 december 2007, 22:18

Hej! Jag såg några frågor och svar från 2006 om detta elektrostålverk i närheten av Karlskoga. Har någon fått fram mer info? Jag är intresserad eftersom min far arbetade där som kemiingenjör några år på 1910-talet och det vore roligt att få höra lite om verksamheten där. Vad jag tror är att Öfalla på något sätt hörde ihop med Karlsdala bruk, i närheten.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Elektrostålverket i Öfalla

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 februari 2008, 15:31

Karlskoga kommun har nu kommit ut med en kulturhistorisk inventering om bl a Öfalla.

http://www.t.lst.se/NR/rdonlyres/8D1A67 ... lskoga.pdf
Öfalla (klass 2)
Objektet bör undersökas mer samt göra analyser på mark och vatten (brunn och å) samt
ytterligare studie av vilka ämnen som kan förväntas då mkt skilda verksamheter har bedrivits
på området.
Försökte också hitta någonting på fornminnessök, men hittade bara en milstolpe inom denna kommun. Visserligen står det på milstolpena att det är ett bergslag, men lite utanför antar jag.

Stefan

Skriv svar