atomur

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

atomur

Inlägg av predator » 29 december 2005, 21:21

Hur funkar dom ?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 29 december 2005, 21:52

Hittade det här:
An atomic clock is a time counter, wich is controlled by the frequency oscillation of certain atoms (e.g. cesium, rubidium), which are energized by an electromagnetic field or optical pumping. The first atomic clock was developed by the American Isidor Isaac Rabi (1898-1988) at the Columbia University, who got the nobel price for this development in 1944.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 3 januari 2006, 18:20

Visst kan man skaffa sig atomur som fungerar på andra kontinenter än Europa? De klockar jag sett verkar bara dra upp sig själva på denna del av den Eurasiska kontinenten.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 januari 2006, 18:52

Tomas Ibsen skrev:Visst kan man skaffa sig atomur som fungerar på andra kontinenter än Europa? De klockar jag sett verkar bara dra upp sig själva på denna del av den Eurasiska kontinenten.
Nä, det ska vara europeiska atomer...

:P

...Eller så har det att göra med att de ställer in sig efter ett atomur vars tid sänds via radio, från Braunschweig eller vad det nu hette.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: atomur

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 januari 2006, 19:19

leo2 skrev:Hur funkar dom ?
Klocka som baseras på en resonans hos en atom eller molekyl.
Med en väldig bra exakthet på tiden.

Stefan

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 3 januari 2006, 19:25

Hexmaster skrev:
Tomas Ibsen skrev:Visst kan man skaffa sig atomur som fungerar på andra kontinenter än Europa? De klockar jag sett verkar bara dra upp sig själva på denna del av den Eurasiska kontinenten.
Nä, det ska vara europeiska atomer...

:P
Blä! ;)
Hexmaster skrev:...Eller så har det att göra med att de ställer in sig efter ett atomur vars tid sänds via radio, från Braunschweig eller vad det nu hette.
Hamburg kan det kanske vara?

Jag menar bara att det inte vore för svårt att ha liknande manickar i andra kontinenter förutom europa. För det stod klart och tydligt vid klockan "Works only in europe", och då refererades den berömda exaktheten.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 januari 2006, 20:03

Tomas Ibsen skrev:Hamburg kan det kanske vara?
Braunschweig:
http://www.uhrzeit.org/atomuhr.html

Minns det särskilt eftersom husguden Berglin hade med det i nån stripp.
(Just när jag fick upp Uhret så stod det 20:00:00 - "Jahapp, så var det med den precisionen..!" - men klockan var faktiskt prick 20:00:00 när jag kom dit. Bestämt nåt för ockulta dagboken.)
Tomas Ibsen skrev:Jag menar bara att det inte vore för svårt att ha liknande manickar i andra kontinenter förutom europa. För det stod klart och tydligt vid klockan "Works only in europe", och då refererades den berömda exaktheten.
Klart det finns atomur lite varstans, men det finns väl ingen internationell standard för hur de skall läggas ut i etern.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 3 januari 2006, 20:17

OT - Mitt atomur låg framför mig i snön så jag korrekt kunde räkna in tolvslaget. Övriga Stockholm verkade ha en klocka som gick två minuter före då alla fyrverkerier började skjutas var min klocka endast 23:58...

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 3 januari 2006, 23:01

Carolus skrev:OT - Mitt atomur låg framför mig i snön så jag korrekt kunde räkna in tolvslaget. Övriga Stockholm verkade ha en klocka som gick två minuter före då alla fyrverkerier började skjutas var min klocka endast 23:58...
Alkohol och eufori brukar inverka menligt på tidsuppfattningen...

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 4 januari 2006, 12:14

Dessutom så 'blinkade' vi väl en sekund på Nyårsnatten - registrerade Atomklockan den???
'Män som Leder Världen bär ROLEX'! Jag bär inte längre min - då den gav upp andan tre
månader efter jag fick den i present :roll: . Givaren hade köpt tio stycken i Singapore för
$120. Men den ser djävligt pampig ut på handleden - tills nån frågar vad klockan är :oops:
Varjag

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 4 januari 2006, 13:44

varjag skrev:Dessutom så 'blinkade' vi väl en sekund på Nyårsnatten - registrerade Atomklockan den???
Självklart, något annat vore otänkbart.
The International Earth Rotation and Reference Systems Service, based at the Paris Observatory, tells the world every six months whether to add or subtract a second from atomic clocks, the standard for everyday timekeeping.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4562194.stm

Tänk att ha ett yrke där det ingår att avgöra huruvida världen behöver en skott-sekund eller inte. Ahhh.
There have been 22 leap seconds added - and no subtractions - since the first one on 30 June, 1972.
Läste någon annanstans att petimätrarna ger teknologerna huvudvärk, och att de senare därför föreslagit att låta diskrepansen uppgå till en hel timme (istället för 0,9 sekunder) innan korrigering görs. Eftersom en sådan lösning skulle innebära små problem för astronomerna men betydlig lättnad för alla andra så verkar det luta åt det hållet.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Inlägg av Ori » 4 januari 2006, 15:52

Hexmaster skrev:låta diskrepansen uppgå till en hel timme (istället för 0,9 sekunder) innan korrigering görs
Skulle detta innebära en skott-timme isåfall ?
Borde det inte ställa till med ganska mycket problem ?
Dessutom borde det ta uppemot 5500 år innan det blivit så mycket fel ????

Eller har jag missförstått något ?

--
Jörgen

Skriv svar