När kommer Maglevtågen till Europa?

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Ickx
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: 17 maj 2003, 12:37
Ort: Göteborg

Inlägg av Ickx » 13 januari 2006, 23:27

Carolus skrev:Tänk er framtiden. Happaranda - Malmö på några timmar. Stockholm - Berlin ännu kortare.
Det låter förvisso rätt så intressant men också ganska farligt kring rälsen. Ännu svårare för tåget att hinna stanna lättare att tåka traska ut på spåret i tron om att det är fritt.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 13 januari 2006, 23:37

Ickx skrev:
Carolus skrev:Tänk er framtiden. Happaranda - Malmö på några timmar. Stockholm - Berlin ännu kortare.
Det låter förvisso rätt så intressant men också ganska farligt kring rälsen. Ännu svårare för tåget att hinna stanna lättare att tåka traska ut på spåret i tron om att det är fritt.
Eftersom nu tåget "kramar" banan är det ganska rejäla diken runt om, alternativt höjer man upp banan på stolpar, i vilket fall får man nog vara rätt atletisk (alt. berusad) för att tycka att det är en enklare väg. Sedan antar jag lite dumt sådär att det är lättare att stoppa...slå av strömmen och du får en kraschlanding...mycket friktion i det.

Otto Gaz
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 16 augusti 2005, 08:34
Ort: Sverige

Inlägg av Otto Gaz » 14 januari 2006, 11:47

Carolus skrev: Inte dåligt.
Tänk er framtiden. Happaranda - Malmö på några timmar. Stockholm - Berlin ännu kortare.
Dra upp en bro mellan Sverige och Finland via Åland så har kan man bo i Stockholm och jobba i Helsingfors. Eller tvärtom...

Men det var ju tydligen inget för Sverige... :roll:
Frågan är väl vem som ska åka med dessa tåg. Idag är det tre avgångar per dag på norrlandstågen,
vilket säger en del om passagerarunderlaget.

Jag gillar att åka tåg, men så fort man kommer utanför den tänkta resvägen
blir det väldigt opraktiskt. Vi har helt enkelt inte tillräckligt stora befolkningscentra
utanför Malmö, Stockholm och Göteborg för att det ska fungera.

/Otto

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 14 januari 2006, 12:28

Förmodligen är länkar mellan kontinenten och huvudstäderna det enda som kommer i närheten av nåt hållbart. Dvs. utmed Västkustbanans (förlängd till Oslo) och Södra Stambanans sträckningar.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 14 januari 2006, 19:06

Sant, vi har för liten befolkning. Och bättre lär det inte bli. :-)
Men stambanan torde kunna göras till maglevbana. Och en bro till Finland över Åland? Klockrent.

Användarvisningsbild
egilo
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 8 januari 2006, 17:14
Ort: Norra och södra Fennoskandia

Inlägg av egilo » 14 januari 2006, 19:24

Carolus skrev:Sant, vi har för liten befolkning....
Och en bro till Finland över Åland? Klockrent.
Så vilka skall ta spåret österut för att få det brobygget finansierat? Ryssar? Men vad skulle de i Stockholm ha att göra i den mängden?

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 14 januari 2006, 19:51

egilo skrev:
Carolus skrev:Sant, vi har för liten befolkning....
Och en bro till Finland över Åland? Klockrent.
Så vilka skall ta spåret österut för att få det brobygget finansierat? Ryssar? Men vad skulle de i Stockholm ha att göra i den mängden?
Finnar och stockholmare? Tänk dig att göra Stockholm-Åbo-Helsingfors till en enda region!
Med Maglevtåg kan tom en boendes i Oslo pendla till Helsingfors.

Användarvisningsbild
egilo
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 8 januari 2006, 17:14
Ort: Norra och södra Fennoskandia

Inlägg av egilo » 14 januari 2006, 19:55

Jo - verkligen trevligt - vilken storstad. Som Tokyo och söderut - men i V-Ö-riktning.
OK - jag kommer med och provåka. Om du bjuder på biljetten.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 14 januari 2006, 20:19

egilo skrev:Jo - verkligen trevligt - vilken storstad. Som Tokyo och söderut - men i V-Ö-riktning.
OK - jag kommer med och provåka. Om du bjuder på biljetten.
Spikat. 8)

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Inlägg av Leprazy » 16 januari 2006, 11:59

Finns en 30mil lång testbana i Tyskland. Maglev tåg drar bara 1/3 av den el ett vanligt tåg använder.

Det som talar för maglev tågen är den hastighet tågen går i, vilket kan konkurera mot flyget, det någon sa om stopsträcka så fungerar det så att man vänder på magnetpolerna för att bromsa in tåget snabbt. Själv tror jag att tåg kommer kunna bli framtidens resesätt framför flyget. Bara man vågar satsa.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 16 januari 2006, 13:25

Leprazy skrev:Finns en 30mil lång testbana i Tyskland. Maglev tåg drar bara 1/3 av den el ett vanligt tåg använder.

Det som talar för maglev tågen är den hastighet tågen går i, vilket kan konkurera mot flyget, det någon sa om stopsträcka så fungerar det så att man vänder på magnetpolerna för att bromsa in tåget snabbt. Själv tror jag att tåg kommer kunna bli framtidens resesätt framför flyget. Bara man vågar satsa.
Det som avskräcker är väl kostanden för spåren, antar jag. En ev övergång kommer nog att ta ganska lång tid. Och kommer ju också att kräva att det finns tillräckligt antal resenärer för att motivera en investering. Om detta kommer så kommer det nog nere på kontinenten innan det kommer hit. I alla fall i stor skala...

/Tryggve

CG
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 maj 2005, 19:48
Ort: Västergötland

Inlägg av CG » 16 januari 2006, 18:02

Maglev idag verkar ju vara ett alternativ till regionalflyg, då de påstår sig ha en fördel tidsmässigt på sträckor upp till 65-80 mil. Men en kostnad på 1.5 miljarder per mil dubbelspår är ju definitivt avskräckande, inte mer är andra riktiga snabbråg men transrapid kan ju inte köra på gamla spår. De konceptstudier som finns på transrapids hemsida har passagerartal på mellan 15 och 30 tusen dagligen. Så frågan är: hur många åker mellan till exempel stockholm och göteborg på ett dygn?

Ps testbanan är 31.5 kilometer.

Skriv svar