Det låter förvisso rätt så intressant men också ganska farligt kring rälsen. Ännu svårare för tåget att hinna stanna lättare att tåka traska ut på spåret i tron om att det är fritt.Carolus skrev:Tänk er framtiden. Happaranda - Malmö på några timmar. Stockholm - Berlin ännu kortare.
När kommer Maglevtågen till Europa?
-
- Medlem
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 17 maj 2003 11:37
- Ort: Göteborg
-
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
Eftersom nu tåget "kramar" banan är det ganska rejäla diken runt om, alternativt höjer man upp banan på stolpar, i vilket fall får man nog vara rätt atletisk (alt. berusad) för att tycka att det är en enklare väg. Sedan antar jag lite dumt sådär att det är lättare att stoppa...slå av strömmen och du får en kraschlanding...mycket friktion i det.Ickx skrev:Det låter förvisso rätt så intressant men också ganska farligt kring rälsen. Ännu svårare för tåget att hinna stanna lättare att tåka traska ut på spåret i tron om att det är fritt.Carolus skrev:Tänk er framtiden. Happaranda - Malmö på några timmar. Stockholm - Berlin ännu kortare.
-
- Medlem
- Inlägg: 161
- Blev medlem: 16 aug 2005 07:34
- Ort: Sverige
Frågan är väl vem som ska åka med dessa tåg. Idag är det tre avgångar per dag på norrlandstågen,Carolus skrev: Inte dåligt.
Tänk er framtiden. Happaranda - Malmö på några timmar. Stockholm - Berlin ännu kortare.
Dra upp en bro mellan Sverige och Finland via Åland så har kan man bo i Stockholm och jobba i Helsingfors. Eller tvärtom...
Men det var ju tydligen inget för Sverige...
vilket säger en del om passagerarunderlaget.
Jag gillar att åka tåg, men så fort man kommer utanför den tänkta resvägen
blir det väldigt opraktiskt. Vi har helt enkelt inte tillräckligt stora befolkningscentra
utanför Malmö, Stockholm och Göteborg för att det ska fungera.
/Otto
-
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
-
- Medlem
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: 02 aug 2005 17:31
- Ort: Stockholm
-
- Medlem
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 08 jan 2006 17:14
- Ort: Norra och södra Fennoskandia
-
- Medlem
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: 02 aug 2005 17:31
- Ort: Stockholm
Finnar och stockholmare? Tänk dig att göra Stockholm-Åbo-Helsingfors till en enda region!egilo skrev:Så vilka skall ta spåret österut för att få det brobygget finansierat? Ryssar? Men vad skulle de i Stockholm ha att göra i den mängden?Carolus skrev:Sant, vi har för liten befolkning....
Och en bro till Finland över Åland? Klockrent.
Med Maglevtåg kan tom en boendes i Oslo pendla till Helsingfors.
-
- Medlem
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 08 jan 2006 17:14
- Ort: Norra och södra Fennoskandia
-
- Medlem
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: 02 aug 2005 17:31
- Ort: Stockholm
-
- Medlem
- Inlägg: 663
- Blev medlem: 01 jan 2003 18:16
Finns en 30mil lång testbana i Tyskland. Maglev tåg drar bara 1/3 av den el ett vanligt tåg använder.
Det som talar för maglev tågen är den hastighet tågen går i, vilket kan konkurera mot flyget, det någon sa om stopsträcka så fungerar det så att man vänder på magnetpolerna för att bromsa in tåget snabbt. Själv tror jag att tåg kommer kunna bli framtidens resesätt framför flyget. Bara man vågar satsa.
Det som talar för maglev tågen är den hastighet tågen går i, vilket kan konkurera mot flyget, det någon sa om stopsträcka så fungerar det så att man vänder på magnetpolerna för att bromsa in tåget snabbt. Själv tror jag att tåg kommer kunna bli framtidens resesätt framför flyget. Bara man vågar satsa.
-
- Medlem
- Inlägg: 6498
- Blev medlem: 02 jul 2003 16:19
- Ort: Mölndal
Det som avskräcker är väl kostanden för spåren, antar jag. En ev övergång kommer nog att ta ganska lång tid. Och kommer ju också att kräva att det finns tillräckligt antal resenärer för att motivera en investering. Om detta kommer så kommer det nog nere på kontinenten innan det kommer hit. I alla fall i stor skala...Leprazy skrev:Finns en 30mil lång testbana i Tyskland. Maglev tåg drar bara 1/3 av den el ett vanligt tåg använder.
Det som talar för maglev tågen är den hastighet tågen går i, vilket kan konkurera mot flyget, det någon sa om stopsträcka så fungerar det så att man vänder på magnetpolerna för att bromsa in tåget snabbt. Själv tror jag att tåg kommer kunna bli framtidens resesätt framför flyget. Bara man vågar satsa.
/Tryggve
-
- Medlem
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 26 maj 2005 18:48
- Ort: Västergötland
Maglev idag verkar ju vara ett alternativ till regionalflyg, då de påstår sig ha en fördel tidsmässigt på sträckor upp till 65-80 mil. Men en kostnad på 1.5 miljarder per mil dubbelspår är ju definitivt avskräckande, inte mer är andra riktiga snabbråg men transrapid kan ju inte köra på gamla spår. De konceptstudier som finns på transrapids hemsida har passagerartal på mellan 15 och 30 tusen dagligen. Så frågan är: hur många åker mellan till exempel stockholm och göteborg på ett dygn?
Ps testbanan är 31.5 kilometer.
Ps testbanan är 31.5 kilometer.