När kommer Maglevtågen till Europa?
-
- Medlem
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: 02 aug 2005 17:31
- Ort: Stockholm
När kommer Maglevtågen till Europa?
När tror ni att maglevtågen kommer på allvar till Europa? När stomlinjerna är utrustade med dessa tåg? Vore ju klockrent om man kunde susa fram i 500 km/h och därmed ta sig Stockholm - Paris på några timmar.
-
- Medlem
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 21 jun 2002 16:27
- Ort: Sverige
-
- Medlem
- Inlägg: 4702
- Blev medlem: 12 jul 2004 12:28
- Ort: Sverige
-
- Medlem
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 05 mar 2003 15:27
- Ort: Gotland.
-
- Medlem
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 28 jan 2005 19:39
- Ort: Uppsala
Tågen är ju utvecklade av tyskar* och man planerade att bygga en linje mellan Hamburg och Berlin. Frågan är dock om man inte lagt ned de planerna, för jag har inte hört något nytt om linjen på senare år. Mig veterligen är den enda komersiella linjen med maglevtåg den som går mellan Shanghais flygplats och centrum (plus de i Japan).
Men visst vore det trevligt med en linje Stockholm-Göteborg (helst via Uppsala)
* Den mest moderna typen alltså, det finns ju även japanska typer.
Men visst vore det trevligt med en linje Stockholm-Göteborg (helst via Uppsala)
* Den mest moderna typen alltså, det finns ju även japanska typer.
-
- Medlem
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: 02 aug 2005 17:31
- Ort: Stockholm
-
- Medlem
- Inlägg: 5283
- Blev medlem: 14 mar 2005 20:49
- Ort: Sydvästra Norge
Bygger??Carolus skrev:Hoppas man tar till sig ryssarnas bredd på vagnarna. Normalspåriga vagnar är tämligen trånga. Bredspåriga vagnar har plats med mycket mer folk.
Tåglinjerna man bygger under Schweiz berg som discoveryeurope.se rapporterar om; är det maglev eller vanligt?
Det är väl bara idéer??
/CvD
-
- Medlem
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: 02 aug 2005 17:31
- Ort: Stockholm
Vad jag förstått så har man påbörjat bygget. Det har även stått om det i Illustrerad Vetenskap.CvD skrev:Bygger??Carolus skrev:Hoppas man tar till sig ryssarnas bredd på vagnarna. Normalspåriga vagnar är tämligen trånga. Bredspåriga vagnar har plats med mycket mer folk.
Tåglinjerna man bygger under Schweiz berg som discoveryeurope.se rapporterar om; är det maglev eller vanligt?
Det är väl bara idéer??
/CvD
Känner ingen schweizare för en bekräftning...
-
- Medlem
- Inlägg: 5283
- Blev medlem: 14 mar 2005 20:49
- Ort: Sydvästra Norge
Hittade deras hemsida via en länk från Illustrerad och jag får intrycket att det är en ide som en organisation arbetar för. Mina schweiziska bekanta hade knappt hört talas om saken.Carolus skrev:Vad jag förstått så har man påbörjat bygget. Det har även stått om det i Illustrerad Vetenskap.CvD skrev:Bygger??Carolus skrev:Hoppas man tar till sig ryssarnas bredd på vagnarna. Normalspåriga vagnar är tämligen trånga. Bredspåriga vagnar har plats med mycket mer folk.
Tåglinjerna man bygger under Schweiz berg som discoveryeurope.se rapporterar om; är det maglev eller vanligt?
Det är väl bara idéer??
/CvD
Känner ingen schweizare för en bekräftning...
För övrigt så verkar det vara ett maglev-tåg
/CvD
-
- Medlem
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: 02 aug 2005 17:31
- Ort: Stockholm
Ahh, my bad. Cool idé i vilket fall.CvD skrev:Hittade deras hemsida via en länk från Illustrerad och jag får intrycket att det är en ide som en organisation arbetar för. Mina schweiziska bekanta hade knappt hört talas om saken.Carolus skrev:Vad jag förstått så har man påbörjat bygget. Det har även stått om det i Illustrerad Vetenskap.CvD skrev:Bygger??Carolus skrev:Hoppas man tar till sig ryssarnas bredd på vagnarna. Normalspåriga vagnar är tämligen trånga. Bredspåriga vagnar har plats med mycket mer folk.
Tåglinjerna man bygger under Schweiz berg som discoveryeurope.se rapporterar om; är det maglev eller vanligt?
Det är väl bara idéer??
/CvD
Känner ingen schweizare för en bekräftning...
För övrigt så verkar det vara ett maglev-tåg
/CvD
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
- Inlägg: 30278
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Maglev i någon större omfattning i Europa lär dröja - och det här tunnelbaneprojektet är än så länge bara drömmar.
På kontinenten, framförallt i Frankrike så har det satsats - och fortsätter att satsas stora summor på TGV samt liknande höghastighetståg. Dessa har väl en marschhastighet på en sådär 350km/h på specialstäckorna - fast de får fortfarande sakta ner när de gär på normala rälssträckningar. I Sverige har man en annan teknik för sina X2000 där man kommer upp i betydligt mindre marschhastigheter men å andra sidan inte behöver investera lika mycket i infrastrukturen.
Mellan flera större orter så tar TGV (och de liknande systemen) kunder från flyget. Även om flyget är snabbare så ligger ofta flygplatsen någon timme utanför stadskärnan och då äts den större hastigheten på flyget snabbt upp. Tåget drabbas inte heller av dimma och annat dåligt väder på samma sätt - och strejkerna slår lika
MVH
Hans
Hör inte denna seriösa diskussion hemma i civil teknikhistoria?
På kontinenten, framförallt i Frankrike så har det satsats - och fortsätter att satsas stora summor på TGV samt liknande höghastighetståg. Dessa har väl en marschhastighet på en sådär 350km/h på specialstäckorna - fast de får fortfarande sakta ner när de gär på normala rälssträckningar. I Sverige har man en annan teknik för sina X2000 där man kommer upp i betydligt mindre marschhastigheter men å andra sidan inte behöver investera lika mycket i infrastrukturen.
Mellan flera större orter så tar TGV (och de liknande systemen) kunder från flyget. Även om flyget är snabbare så ligger ofta flygplatsen någon timme utanför stadskärnan och då äts den större hastigheten på flyget snabbt upp. Tåget drabbas inte heller av dimma och annat dåligt väder på samma sätt - och strejkerna slår lika
MVH
Hans
Hör inte denna seriösa diskussion hemma i civil teknikhistoria?
-
- Medlem
- Inlägg: 4279
- Blev medlem: 23 mar 2002 17:55
- Ort: Helsingborg
-
- Medlem
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: 02 aug 2005 17:31
- Ort: Stockholm
-
- Medlem
- Inlägg: 6498
- Blev medlem: 02 jul 2003 16:19
- Ort: Mölndal
Med tanke på att det väl skulle kräva att man bygger nya spår så låter det inte speciellt överaskande. Någon som vet kostnaden för det system som bygges i Shanghai?Carolus skrev:[
Inte dåligt.
Tänk er framtiden. Happaranda - Malmö på några timmar. Stockholm - Berlin ännu kortare.
Dra upp en bro mellan Sverige och Finland via Åland så har kan man bo i Stockholm och jobba i Helsingfors. Eller tvärtom...
Men det var ju tydligen inget för Sverige...
-
- Medlem
- Inlägg: 489
- Blev medlem: 24 aug 2005 08:08
- Ort: Stockholm
50 Kilometer snabbare på järnvägarna om fem år:
http://www.sbta.se/news.jsp?i_id=1252
Förstudie för den som vill fördjupa sig i ämnet:
http://www.infra.kth.se/jvg/projekthems ... Bangeo.pdf
Maglev tekniken är ju intressant men är det värt kostnaden (miljarder?) när det finns ett befintligt system
som kanske kan utvecklas ännu mer?
Skrivet av person som gillar att resa långsamt (och hinna titta ut genom fönstren).
http://www.sbta.se/news.jsp?i_id=1252
Förstudie för den som vill fördjupa sig i ämnet:
http://www.infra.kth.se/jvg/projekthems ... Bangeo.pdf
Maglev tekniken är ju intressant men är det värt kostnaden (miljarder?) när det finns ett befintligt system
som kanske kan utvecklas ännu mer?
Skrivet av person som gillar att resa långsamt (och hinna titta ut genom fönstren).