När kommer Maglevtågen till Europa?

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 02 aug 2005 17:31
Ort: Stockholm

När kommer Maglevtågen till Europa?

Inlägg av Carolus » 26 dec 2005 23:34

När tror ni att maglevtågen kommer på allvar till Europa? När stomlinjerna är utrustade med dessa tåg? Vore ju klockrent om man kunde susa fram i 500 km/h och därmed ta sig Stockholm - Paris på några timmar. :-)

Henriko
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 21 jun 2002 16:27
Ort: Sverige

Inlägg av Henriko » 27 dec 2005 01:43

Till Sverige tror jag sannerligen att det dröjer, om ens någonsin. Till kontinenten är väl däremot inte omöjligt. Tony Blair har uttryckt intresse om jag inte minns fel.

Henrik

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4702
Blev medlem: 12 jul 2004 12:28
Ort: Sverige

Inlägg av Psilander » 27 dec 2005 02:14

Skulle gärna vilja se dem som lokaltåg i Stockholm, som i Japan.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 05 mar 2003 15:27
Ort: Gotland.

Inlägg av Tomas Ibsen » 27 dec 2005 09:35

Psilander skrev:Skulle gärna vilja se dem som lokaltåg i Stockholm, som i Japan.
Hinner de ens få upp farten på sådana korta avstånd? :)

Lord Havelock Vetinari
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 28 jan 2005 19:39
Ort: Uppsala

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 27 dec 2005 10:23

Tågen är ju utvecklade av tyskar* och man planerade att bygga en linje mellan Hamburg och Berlin. Frågan är dock om man inte lagt ned de planerna, för jag har inte hört något nytt om linjen på senare år. Mig veterligen är den enda komersiella linjen med maglevtåg den som går mellan Shanghais flygplats och centrum (plus de i Japan).

Men visst vore det trevligt med en linje Stockholm-Göteborg (helst via Uppsala) :D

* Den mest moderna typen alltså, det finns ju även japanska typer.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 02 aug 2005 17:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 27 dec 2005 13:32

Hoppas man tar till sig ryssarnas bredd på vagnarna. Normalspåriga vagnar är tämligen trånga. Bredspåriga vagnar har plats med mycket mer folk.

Tåglinjerna man bygger under Schweiz berg som discoveryeurope.se rapporterar om; är det maglev eller vanligt?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mar 2005 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 27 dec 2005 16:17

Carolus skrev:Hoppas man tar till sig ryssarnas bredd på vagnarna. Normalspåriga vagnar är tämligen trånga. Bredspåriga vagnar har plats med mycket mer folk.

Tåglinjerna man bygger under Schweiz berg som discoveryeurope.se rapporterar om; är det maglev eller vanligt?
Bygger??
Det är väl bara idéer??

/CvD

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 02 aug 2005 17:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 27 dec 2005 19:26

CvD skrev:
Carolus skrev:Hoppas man tar till sig ryssarnas bredd på vagnarna. Normalspåriga vagnar är tämligen trånga. Bredspåriga vagnar har plats med mycket mer folk.

Tåglinjerna man bygger under Schweiz berg som discoveryeurope.se rapporterar om; är det maglev eller vanligt?
Bygger??
Det är väl bara idéer??

/CvD
Vad jag förstått så har man påbörjat bygget. Det har även stått om det i Illustrerad Vetenskap.
Känner ingen schweizare för en bekräftning...

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mar 2005 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 27 dec 2005 19:38

Carolus skrev:
CvD skrev:
Carolus skrev:Hoppas man tar till sig ryssarnas bredd på vagnarna. Normalspåriga vagnar är tämligen trånga. Bredspåriga vagnar har plats med mycket mer folk.

Tåglinjerna man bygger under Schweiz berg som discoveryeurope.se rapporterar om; är det maglev eller vanligt?
Bygger??
Det är väl bara idéer??

/CvD
Vad jag förstått så har man påbörjat bygget. Det har även stått om det i Illustrerad Vetenskap.
Känner ingen schweizare för en bekräftning...
Hittade deras hemsida via en länk från Illustrerad och jag får intrycket att det är en ide som en organisation arbetar för. Mina schweiziska bekanta hade knappt hört talas om saken.

För övrigt så verkar det vara ett maglev-tåg

/CvD

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 02 aug 2005 17:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 27 dec 2005 19:49

CvD skrev:
Carolus skrev:
CvD skrev:
Carolus skrev:Hoppas man tar till sig ryssarnas bredd på vagnarna. Normalspåriga vagnar är tämligen trånga. Bredspåriga vagnar har plats med mycket mer folk.

Tåglinjerna man bygger under Schweiz berg som discoveryeurope.se rapporterar om; är det maglev eller vanligt?
Bygger??
Det är väl bara idéer??

/CvD
Vad jag förstått så har man påbörjat bygget. Det har även stått om det i Illustrerad Vetenskap.
Känner ingen schweizare för en bekräftning...
Hittade deras hemsida via en länk från Illustrerad och jag får intrycket att det är en ide som en organisation arbetar för. Mina schweiziska bekanta hade knappt hört talas om saken.

För övrigt så verkar det vara ett maglev-tåg

/CvD
Ahh, my bad. Cool idé i vilket fall.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025
Inlägg: 30278
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 27 dec 2005 22:09

Maglev i någon större omfattning i Europa lär dröja - och det här tunnelbaneprojektet är än så länge bara drömmar.

På kontinenten, framförallt i Frankrike så har det satsats - och fortsätter att satsas stora summor på TGV samt liknande höghastighetståg. Dessa har väl en marschhastighet på en sådär 350km/h på specialstäckorna - fast de får fortfarande sakta ner när de gär på normala rälssträckningar. I Sverige har man en annan teknik för sina X2000 där man kommer upp i betydligt mindre marschhastigheter men å andra sidan inte behöver investera lika mycket i infrastrukturen.

Mellan flera större orter så tar TGV (och de liknande systemen) kunder från flyget. Även om flyget är snabbare så ligger ofta flygplatsen någon timme utanför stadskärnan och då äts den större hastigheten på flyget snabbt upp. Tåget drabbas inte heller av dimma och annat dåligt väder på samma sätt - och strejkerna slår lika :roll:

MVH

Hans

Hör inte denna seriösa diskussion hemma i civil teknikhistoria?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mar 2002 17:55
Ort: Helsingborg

Inlägg av Martin Tunström » 29 dec 2005 13:12


Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 02 aug 2005 17:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 07 jan 2006 15:37

Martin Tunström skrev:Maglev - Framtidens järnvägssystem

/Martin
Inte dåligt.
Tänk er framtiden. Happaranda - Malmö på några timmar. Stockholm - Berlin ännu kortare.
Dra upp en bro mellan Sverige och Finland via Åland så har kan man bo i Stockholm och jobba i Helsingfors. Eller tvärtom...

Men det var ju tydligen inget för Sverige... :roll:

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 02 jul 2003 16:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 07 jan 2006 17:44

Carolus skrev:[
Inte dåligt.
Tänk er framtiden. Happaranda - Malmö på några timmar. Stockholm - Berlin ännu kortare.
Dra upp en bro mellan Sverige och Finland via Åland så har kan man bo i Stockholm och jobba i Helsingfors. Eller tvärtom...

Men det var ju tydligen inget för Sverige... :roll:
Med tanke på att det väl skulle kräva att man bygger nya spår så låter det inte speciellt överaskande. Någon som vet kostnaden för det system som bygges i Shanghai?

S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: 24 aug 2005 08:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 12 jan 2006 07:31

50 Kilometer snabbare på järnvägarna om fem år:
http://www.sbta.se/news.jsp?i_id=1252

Förstudie för den som vill fördjupa sig i ämnet:
http://www.infra.kth.se/jvg/projekthems ... Bangeo.pdf

Maglev tekniken är ju intressant men är det värt kostnaden (miljarder?) när det finns ett befintligt system
som kanske kan utvecklas ännu mer?
Skrivet av person som gillar att resa långsamt (och hinna titta ut genom fönstren). :D