När kommer Maglevtågen till Europa?

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

När kommer Maglevtågen till Europa?

Inlägg av Carolus » 26 december 2005, 23:34

När tror ni att maglevtågen kommer på allvar till Europa? När stomlinjerna är utrustade med dessa tåg? Vore ju klockrent om man kunde susa fram i 500 km/h och därmed ta sig Stockholm - Paris på några timmar. :-)

Henriko
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 21 juni 2002, 17:27
Ort: Sverige

Inlägg av Henriko » 27 december 2005, 01:43

Till Sverige tror jag sannerligen att det dröjer, om ens någonsin. Till kontinenten är väl däremot inte omöjligt. Tony Blair har uttryckt intresse om jag inte minns fel.

Henrik

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 27 december 2005, 02:14

Skulle gärna vilja se dem som lokaltåg i Stockholm, som i Japan.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 27 december 2005, 09:35

Psilander skrev:Skulle gärna vilja se dem som lokaltåg i Stockholm, som i Japan.
Hinner de ens få upp farten på sådana korta avstånd? :)

Lord Havelock Vetinari
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 28 januari 2005, 19:39
Ort: Uppsala

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 27 december 2005, 10:23

Tågen är ju utvecklade av tyskar* och man planerade att bygga en linje mellan Hamburg och Berlin. Frågan är dock om man inte lagt ned de planerna, för jag har inte hört något nytt om linjen på senare år. Mig veterligen är den enda komersiella linjen med maglevtåg den som går mellan Shanghais flygplats och centrum (plus de i Japan).

Men visst vore det trevligt med en linje Stockholm-Göteborg (helst via Uppsala) :D

* Den mest moderna typen alltså, det finns ju även japanska typer.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 27 december 2005, 13:32

Hoppas man tar till sig ryssarnas bredd på vagnarna. Normalspåriga vagnar är tämligen trånga. Bredspåriga vagnar har plats med mycket mer folk.

Tåglinjerna man bygger under Schweiz berg som discoveryeurope.se rapporterar om; är det maglev eller vanligt?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 27 december 2005, 16:17

Carolus skrev:Hoppas man tar till sig ryssarnas bredd på vagnarna. Normalspåriga vagnar är tämligen trånga. Bredspåriga vagnar har plats med mycket mer folk.

Tåglinjerna man bygger under Schweiz berg som discoveryeurope.se rapporterar om; är det maglev eller vanligt?
Bygger??
Det är väl bara idéer??

/CvD

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 27 december 2005, 19:26

CvD skrev:
Carolus skrev:Hoppas man tar till sig ryssarnas bredd på vagnarna. Normalspåriga vagnar är tämligen trånga. Bredspåriga vagnar har plats med mycket mer folk.

Tåglinjerna man bygger under Schweiz berg som discoveryeurope.se rapporterar om; är det maglev eller vanligt?
Bygger??
Det är väl bara idéer??

/CvD
Vad jag förstått så har man påbörjat bygget. Det har även stått om det i Illustrerad Vetenskap.
Känner ingen schweizare för en bekräftning...

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 27 december 2005, 19:38

Carolus skrev:
CvD skrev:
Carolus skrev:Hoppas man tar till sig ryssarnas bredd på vagnarna. Normalspåriga vagnar är tämligen trånga. Bredspåriga vagnar har plats med mycket mer folk.

Tåglinjerna man bygger under Schweiz berg som discoveryeurope.se rapporterar om; är det maglev eller vanligt?
Bygger??
Det är väl bara idéer??

/CvD
Vad jag förstått så har man påbörjat bygget. Det har även stått om det i Illustrerad Vetenskap.
Känner ingen schweizare för en bekräftning...
Hittade deras hemsida via en länk från Illustrerad och jag får intrycket att det är en ide som en organisation arbetar för. Mina schweiziska bekanta hade knappt hört talas om saken.

För övrigt så verkar det vara ett maglev-tåg

/CvD

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 27 december 2005, 19:49

CvD skrev:
Carolus skrev:
CvD skrev:
Carolus skrev:Hoppas man tar till sig ryssarnas bredd på vagnarna. Normalspåriga vagnar är tämligen trånga. Bredspåriga vagnar har plats med mycket mer folk.

Tåglinjerna man bygger under Schweiz berg som discoveryeurope.se rapporterar om; är det maglev eller vanligt?
Bygger??
Det är väl bara idéer??

/CvD
Vad jag förstått så har man påbörjat bygget. Det har även stått om det i Illustrerad Vetenskap.
Känner ingen schweizare för en bekräftning...
Hittade deras hemsida via en länk från Illustrerad och jag får intrycket att det är en ide som en organisation arbetar för. Mina schweiziska bekanta hade knappt hört talas om saken.

För övrigt så verkar det vara ett maglev-tåg

/CvD
Ahh, my bad. Cool idé i vilket fall.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 27 december 2005, 22:09

Maglev i någon större omfattning i Europa lär dröja - och det här tunnelbaneprojektet är än så länge bara drömmar.

På kontinenten, framförallt i Frankrike så har det satsats - och fortsätter att satsas stora summor på TGV samt liknande höghastighetståg. Dessa har väl en marschhastighet på en sådär 350km/h på specialstäckorna - fast de får fortfarande sakta ner när de gär på normala rälssträckningar. I Sverige har man en annan teknik för sina X2000 där man kommer upp i betydligt mindre marschhastigheter men å andra sidan inte behöver investera lika mycket i infrastrukturen.

Mellan flera större orter så tar TGV (och de liknande systemen) kunder från flyget. Även om flyget är snabbare så ligger ofta flygplatsen någon timme utanför stadskärnan och då äts den större hastigheten på flyget snabbt upp. Tåget drabbas inte heller av dimma och annat dåligt väder på samma sätt - och strejkerna slår lika :roll:

MVH

Hans

Hör inte denna seriösa diskussion hemma i civil teknikhistoria?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 29 december 2005, 13:12


Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 7 januari 2006, 15:37

Martin Tunström skrev:Maglev - Framtidens järnvägssystem

/Martin
Inte dåligt.
Tänk er framtiden. Happaranda - Malmö på några timmar. Stockholm - Berlin ännu kortare.
Dra upp en bro mellan Sverige och Finland via Åland så har kan man bo i Stockholm och jobba i Helsingfors. Eller tvärtom...

Men det var ju tydligen inget för Sverige... :roll:

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 7 januari 2006, 17:44

Carolus skrev:[
Inte dåligt.
Tänk er framtiden. Happaranda - Malmö på några timmar. Stockholm - Berlin ännu kortare.
Dra upp en bro mellan Sverige och Finland via Åland så har kan man bo i Stockholm och jobba i Helsingfors. Eller tvärtom...

Men det var ju tydligen inget för Sverige... :roll:
Med tanke på att det väl skulle kräva att man bygger nya spår så låter det inte speciellt överaskande. Någon som vet kostnaden för det system som bygges i Shanghai?

S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: 24 augusti 2005, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 12 januari 2006, 07:31

50 Kilometer snabbare på järnvägarna om fem år:
http://www.sbta.se/news.jsp?i_id=1252

Förstudie för den som vill fördjupa sig i ämnet:
http://www.infra.kth.se/jvg/projekthems ... Bangeo.pdf

Maglev tekniken är ju intressant men är det värt kostnaden (miljarder?) när det finns ett befintligt system
som kanske kan utvecklas ännu mer?
Skrivet av person som gillar att resa långsamt (och hinna titta ut genom fönstren). :D

Skriv svar