Eljusstakens historia

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Eljusstakens historia

Inlägg av Sarvi » 28 november 2005, 14:10

Hörde på radion - med ett halvt öra - häromdagen om eljusstaken. Ni vet, den där med sju ljus som står och lyser trivsamt i fönstren såhär i adventstider. Ofta trekantig till formen, av någon anledning:

Bild

Sedan sades något som fick mig att spetsa öronen - det hävdades att dylika elljusstakar är ett exklusivt svenskt påfund. Sådana påståenden brukar jag behandla som falska tills motsatsen bevisats, men sen kom jag på att jag aldrig sett elljusstakar i fönstren i decembermörkret, ens i geografiskt och kulturellt närliggande länder som Norge och Danmark. Är det verkligen bara ett svenskt påfund? Och när började man med dylika?

Enligt radion var det någon gång på sextiotalet som de första dök upp, för att sedan sprida sig över landet. Någon som vet något om eljusstakens (svenska) historia?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 28 november 2005, 15:05

Folk som inte tar patent på sina prylar är tacksamma att skriva om:
Nordiska Museet skrev:Den äldsta bevarade elektriska ljusstaken tillverkades av Oskar Andersson 1934.
http://www.nordiskamuseet.se/makeframes ... tionid=795

Missa inte Läs mer-länken. Ta en extra titt på ljusstaken på bilden - en del produkter händer det inte så mycket med över tiden.

Ljusstaken är alltså svensk, rentav västsvensk, huruvida det kan märkas i någon mån idag vore intressant att höra. Själv föredrar jag stjärnor, ser mycket juligare ut än ett fånigt circumflex.

milorg
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 augusti 2005, 19:41
Ort: Norge Oslo

Inlägg av milorg » 28 november 2005, 16:04

Vi har det samme i Norge men det er et nyere fenomen (IKEA?)
Ikke alle hus har denne staken men det blir stadig fler.

Mvh Milorg

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 november 2005, 16:22

Jag minns att min farmor hade ett par ljusstakar som hon stoppade levande ljus i, men det var under 70-talet. Såvitt vad jag känner till så har elljusstakar blivit vanligare under de sista 20-30 åren. Förut hade man bara nån enstaka ljusstakar, nu kan man i stort har den i varje fönster.

Stefan

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Re: Eljusstakens historia

Inlägg av Gutekrigaren » 28 november 2005, 19:51

Sarvi skrev:Hörde på radion - med ett halvt öra - häromdagen om eljusstaken.
Påminner mig om ett Nybryggt (program morgontidiga helgjobbare som inte gillar reklamutbudet tvingas lyssna på, annars är målgruppen mest pensionärer med fax) häromsommaren: Rullator-special från Jönköping. Inklusive intervjuer (av en praktikant, givetvis) med milt sagt sömniga rullatorbrukare (rullatorister? rullatorerare?) om metallicfärg och sittbrädor... Allt avnjutet ca 0630.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 november 2005, 13:34

Hörde på radion - med ett halvt öra - häromdagen om eljusstaken.
Populär Historia anlände igår, med artikel om elljusstakens historia. En slump?

Att det är just sju ljus har jag inte tänkt på, men det kan väl inte komma från något annat håll än den berömda judiska sjuarmade. Månne utlänningar som anländer i december tror att hela nationen konverterat? :D

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 29 november 2005, 18:03

Hexmaster skrev: Populär Historia anlände igår, med artikel om elljusstakens historia. En slump?
Slump knapppast. :D
Kunde man få ett referat på vad det står, eller finns det på deras hemsida. Av förklarliga själ har jag inte ett svensk bibliotek närma mig. Jag har också blivit nyfiken, idag såg jag en elektrisk ljusstake i en rysk matsal. Dessa matsalar är en kvarleva från Sovjetunionen, otroligt hjälpsamma och vackra damer serverar vällagad och god mat. :wink:
Det finns förvisso IKEA i Ryssland också men att någon av dessa damer skulle köpt ljusstakar där bara för svenskar i exil är inte osannolikt men åtminstone konstigt.

/Martin

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 29 november 2005, 19:28

Jag väntar med spänning (!) på PH. Trots att jag är frankofil vapengalning tycker jag att sådant här är intressant. Vad det gäller hjälpsamhet från ryska damer mot Martin så avhåller jag mig från att kommentera.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 november 2005, 19:53

Hm, verkar som om de inte lägger ut artiklar från aktuellt nummer på hemsidan... Inte ens när man loggar in.

Artikeln är inte så lång, säger i princip det man kan läsa på ovanstående sidor, så har de också kollat med Nordiska museet - tydligen fler som tycker att deras information var mest givande. :) Vad spridningen av denna svenska kultur beträffar "går flera hundra tusen exemplar på export, bland annat till Tyskland, Holland, Schweiz och USA" - och det ligger onekligen nära till hands att IKEA står för en avsevärd andel.

En belysande (...) kommentar från museet:
- När vi skulle göra utställningen "Traditioner" på Nordiska museet, tog vi först för givet att elljusstaken var en amerikansk uppfinning. Men när vi annonserade i pressen efter äldre elljusstakar framkom det att den är ett svenskt påfund från 1934, säger Lena Kättström Höök.

S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: 24 augusti 2005, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 30 november 2005, 10:43

Dessa tingestar är tydligen populära:

Viktigaste julpynt:

* Elljusstake.....95%
* Adventsstjärna..89%
* Julgran.........83%
* Julkalender.....58%
* Jultomte........57%
* Julkrubba.......31%
* Pepparkakshus...30%

(Alla siffror är hämtade från tidningen Vår bostad och är från en SIFO-undersökning gjord 2002.)

Undrar om de kan ha nåt släktskap med elektrisk julgransbelysning, sådana finns från 1930?
Har inte hittat nån uppgift om dess ursprung.
http://www.sofie.molndal.se/CgiText-Get ... 00&Recnr=3

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 30 november 2005, 17:52

Hans skrev:Vad det gäller hjälpsamhet från ryska damer mot Martin så avhåller jag mig från att kommentera.
Vad försöker du insuniera att jag är bigamist!!! 8O :wink: Fast du har rätt vissa tjejer är trevliga. Så det ska väl få fart på din tankeverksamhet lite. 8)

Tackar Hexmaster för ytterliggare information och får väl bara konstatera att Ryssland aldrig upphör att förvåna mig.

/Martin

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 2 december 2005, 18:18

Hexmaster skrev:
http://www.nordiskamuseet.se/makeframes ... tionid=795

Missa inte Läs mer-länken. Ta en extra titt på ljusstaken på bilden - en del produkter händer det inte så mycket med över tiden.
En närapå identisk ljusstake hade vi på 70-talet. Antagligen från mina morföräldrar. Exakt samma färg. Bara formen skiljer sig en aning. Ljusen i den och antagligen den på bilden är bra mycket tjockare och längre än på en vanlig. Ger i från sig ett mjukt fint ljus som från en gammal fotogenlampa. Även ungefär den stjärnan i fönstret hade vi. Måste kolla om de finns kvar.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Re: Eljusstakens historia

Inlägg av Carolus » 8 december 2005, 20:07

Varför har vi i Sverige egentligen dessa ljusstakar? De ser ut som Menoror, ett judiskt påfund. Judarna tror ju inte på Kristus, därmed tror de inte på Julen. Varför har då vi i Sverige en egen jultradition inspirerad av ett folk som inte tror på Julen? Bra konstigt.

Kul för en gammal judevän som mig själv, men fortfarande konstigt.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Eljusstakens historia

Inlägg av Hexmaster » 9 december 2005, 07:40

Carolus skrev:Varför har då vi i Sverige en egen jultradition inspirerad av ett folk som inte tror på Julen?
Vi har ju massor av traditioner som inte har ett dugg med kristendomen att göra...

Att det är just sju kan vara en slump, det finns ju även med fem eller nio, men formen stipulerar ett udda antal ljus och då funkar sju rätt bra. Kanske en slump, kanske inte.

Skriv svar