Internet, HA, pucktvåa!

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 30 januari 2006, 19:35

Hexmaster: Jag använde Gopher redan 1991 på samma sätt som WWW, och talk, ntalk, mail (elm, pine) för kommunikation samt ftp för filöverföring av warez. BBS-liknande (som minitel är) textbaserade applikationer har också funnits långt före 1982.

Men det är sant, antagligen hade Minitel en större utbredning bland icke-universitets- och militärfolk kring 1982. Rolig synvinkel.

Som någon tidigare nämnt fanns dessa terminaler ofta på bilfirmor. De användes t.ex. för att de hade direktkontakt med bilregistret. Privatpersoner hade dessa för att kolla upp adresser och telefonnummer, samt för att skicka epost (inte Internet-baserat vad jag kommer ihåg), och försökte inte Posten ta betalt lika mycket för ett sånt som ett vanligt brev? Kommer dessutom ihåg att Posten försökte avgiftsbelägga Internet-epost med 5kr st, kring 1994-95 eller så. Nån mer som kommer ihåg mer fakta kring denna händelse?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 januari 2006, 19:46

myom skrev:Men det är sant, antagligen hade Minitel en större utbredning bland icke-universitets- och militärfolk kring 1982. Rolig synvinkel.
Ja, och jag fick för mig att det var just den synvinkeln Hans var inne på... Det var poängen med Minitel, och något bl.a. vi i Sverige var rätt så avis på, att man kunde uträtta så många "vanliga" ärenden den vägen. Det berodde dels på att det var så vanligt (en i varje hushåll), dels att man fick fram fungerande betalningsmetoder. - Där har webben fortfarande lite att hämta in, menar jag...
myom skrev:försökte inte Posten ta betalt lika mycket för ett sånt som ett vanligt brev? Kommer dessutom ihåg att Posten försökte avgiftsbelägga Internet-epost med 5kr st, kring 1994-95 eller så. Nån mer som kommer ihåg mer fakta kring denna händelse?
Det första kan jag mycket väl tänka mig, inte det andra. Möjligen att man kunde sända ett mail adresserat som ett vanligt brev, som då levererades till folk utan internet? Mot ord. porto.

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 30 januari 2006, 20:38

myom skrev:försökte inte Posten ta betalt lika mycket för ett sånt som ett vanligt brev? Kommer dessutom ihåg att Posten försökte avgiftsbelägga Internet-epost med 5kr st, kring 1994-95 eller så. Nån mer som kommer ihåg mer fakta kring denna händelse?
Hexmaster skrev:Det första kan jag mycket väl tänka mig, inte det andra. Möjligen att man kunde sända ett mail adresserat som ett vanligt brev, som då levererades till folk utan internet? Mot ord. porto.
Ska kolla med Cocteau som varit i hetluften länge, om inte han ser tråden före.

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 31 januari 2006, 08:25

Hexmaster skrev:Det första kan jag mycket väl tänka mig, inte det andra. Möjligen att man kunde sända ett mail adresserat som ett vanligt brev, som då levererades till folk utan internet? Mot ord. porto.
Jo, de har fortfarande något som heter e-brev och går ut på att man skickar epost elektroniskt till Posten som sedan skriver ut mailet på papper, kuverterar och distribuerar till brevlåda.

Förmodligen mest användbart för företag för massutskick, fakturor, lönebesked o dyl. Från början har jag för mig att de försökte sälja in det till privatpersoner också, men jag tror det floppade.

Henrik

EDIT: Posten har fortfarande kvar en vykortstjänst som funkar på detta sätt - http://www.riktigavykort.se/riktiga_index.html

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 23 mars 2006, 00:35

http://www.qedata.se/bilder/historik/netverkskarta.jpg
During the 80's I was very active at the RIT. At the RIT they had an enormous amount of computer of various makes, and between them a very complicated terminal network, consisting of terminal switches and modem pools. To try to understand everything I read all the help files, tried to connect to everywhere and asked people who knew. Finally I produced this network map, which was published in the club magazine of Stacken, the computer club at RIT.

http://www.qedata.se/e_js.htm

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Internet, HA, pucktvåa!

Inlägg av Blixten » 2 februari 2012, 17:20

felpost

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re:

Inlägg av Wooster » 2 februari 2012, 22:32

Hexmaster skrev:I Sverige kallades motsvarande teknik Teleguide. Har sett tre, tror jag; en hos en bilmeck i närheten, den har åtminstone använts för att beställa delar. Den andra i Norrland, nr 3 på museum. Det säger väl det mesta. :)
Utifrån det empiriska materialet i den här tråden så var Teleguiden vanlig på bilmeckar - min farbror hade nämligen en på den bilverkstad han drev på 90-talet. Jag minns det dock som att den användes för att kommunicera med Vägverkets fordonsregister - på verkstaden köpte och sålde man också begagnade bilar och ställde då av och på bilarna via Teleguiden.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Internet, HA, pucktvåa!

Inlägg av Frogman » 13 februari 2012, 23:28

Minitel kan man faktiskt surfa med, dock bara textbaserat och dom senaste varianterna.
Var populärt bl.a på mindre flygplatser då man kunde få väderinformation.
Varför dom inte slog i Sverige men i Frankrike var nog priset, dom var dyra i Sverige, men subventionerade i Frankrike.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Internet, HA, pucktvåa!

Inlägg av Johan Matsson » 13 mars 2012, 16:07

Har minnen om C64 eller Amigan och telefonjacket, måste ha varit runt -84 eller så. Man ringde upp nån databas och laddade ned nåt eller hur var det nu...?

Hur som helst, jag hörde nyligen om ett par som träffades på internet på detta vis vid den här tiden, genom något slags embryo till forum. Är detta möjligt? Vad gjorde man på dessa databaser rent praktiskt? Var det inte mest spel det handlade om?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28559
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Internet, HA, pucktvåa!

Inlägg av Hans » 13 mars 2012, 16:14

Naturligtvis var man snabbt framme med att kunna hitta någon av motsatt kön:

http://www.culturemobile.net/marche/vis ... 04-01.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2261
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Internet, HA, pucktvåa!

Inlägg av cats » 13 mars 2012, 17:16

Hans skrev:Naturligtvis var man snabbt framme med att kunna hitta någon av motsatt kön:

http://www.culturemobile.net/marche/vis ... 04-01.html

MVH

Hans
Med lite resurser var det bara att ta ett foto och lägga ut, men då måste man ha en sån härhttp://www.newscientist.com/blogs/short ... l-cam.html

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Internet, HA, pucktvåa!

Inlägg av masase » 13 mars 2012, 19:01

Johan Matsson skrev:Har minnen om C64 eller Amigan och telefonjacket, måste ha varit runt -84 eller så. Man ringde upp nån databas och laddade ned nåt eller hur var det nu...?

Hur som helst, jag hörde nyligen om ett par som träffades på internet på detta vis vid den här tiden, genom något slags embryo till forum. Är detta möjligt? Vad gjorde man på dessa databaser rent praktiskt? Var det inte mest spel det handlade om?
Det fanns BBS:er som man kunde koppla upp sig via 800 bauds modem som man kunde hyra från Televerket. På mini och stordatorsidan så fanns det KOM (exempel LySKOM http://en.wikipedia.org/wiki/LysKOM)

Skriv svar