Det kan inte vara på riktigt!
Det kan inte vara på riktigt!
Fortsätter på Hans idé från Militär teknikhistoria, fast galna civila idéer.
Börjar med Operation Chariot
Dvs amerikanernas plan att bygga en hamn i Alaska med hjälp av kärnladdningar.
Operation Chariot var en del av Operation Plowshare, vilket innefattade olika idéer att använda kärnladdningar i civilt syfte. Några ideér innefattade byggandet av en ny kanal som skulle förbinda Atlanten med Stilla havet genom Nicaragua, breddning av Panamakanalen och ett vattentransportprojekt i Kalifornien.
Ryssarnas motsvarighet Chagan
/CvD
Börjar med Operation Chariot
Dvs amerikanernas plan att bygga en hamn i Alaska med hjälp av kärnladdningar.
Operation Chariot var en del av Operation Plowshare, vilket innefattade olika idéer att använda kärnladdningar i civilt syfte. Några ideér innefattade byggandet av en ny kanal som skulle förbinda Atlanten med Stilla havet genom Nicaragua, breddning av Panamakanalen och ett vattentransportprojekt i Kalifornien.
Ryssarnas motsvarighet Chagan
/CvD
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11953
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Jo, jag har också hört talas om det. Det har förekommit alla möjliga galna projekt runtom i världen. Jag undrar om man kan räkna in flodvändningarna i Sovjetunionen till detta också. Aralsjön är också ett felslaget projekt, havet har ju förminskas tragiskt under 1900-talet p g a den bevattning som skedde under sovjettiden.Några ideér innefattade byggandet av en ny kanal som skulle förbinda Atlanten med Stilla havet genom Nicaragua, breddning av Panamakanalen och ett vattentransportprojekt i Kalifornien.
Tunnel under engelska kanalen är också sevärt att ta med, såg en bild om detta som kommer från 1500-talet att folket hade trodde att tunneln skulle kunna genomföras. Det var hästskjutsar, folk som gick, red i tunneln. Men jag antar att detta projekt stannade vid skrivbordet då.
Undrar också om den där minibilen som man kunde plocka ut från sin egen bil och åka in i olika köpcentrar. Kan räknas till denna galna lista också.
Stefan
Ett citat från Arthur C. Clarkes bok Havet är vår framtid (The challenge of the sea) från 1960:
Hmm, tycker jag känner igen vissa delar där...
Det har funnits idéer på att damma in Östersjön alternativt Bottenhavet för att skapa sötvattensjöar och sedan sälja vattnet till vattenfattiga områden.
CvD
Utöver det här ser han framför sig undervattenscowboys som vallar tama hjordar av valar.En vacker dag och kanske inte alls särskilt avlägsen dag kommer vi att uppföra stora dammanläggningar i havet och öppna breda nya vattenvägar de olika oceanerna emellan. Detta kan samtidigt ingå som ett led i ett medvetet försök att förändra världens klimat genom att ändra på mönstret av havströmmar, men det kommer att leda till mycket fler förändringar.
Hmm, tycker jag känner igen vissa delar där...
Det har funnits idéer på att damma in Östersjön alternativt Bottenhavet för att skapa sötvattensjöar och sedan sälja vattnet till vattenfattiga områden.
CvD
- Martin Lundvall
- Medlem
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
- Ort: Mer Lund än Moskva
- Kontakt:
Vi behöver inte röra oss så långt söderut som till Engelska kanalen för det, det räcker med se på planerna för Öresundsförbindelsen. Jag har inga matnyttiga länkar till hand, men jag vet att det förekommit ideér med en trätunnel eller att bygga två vallar en vid Helsingborg/Helsingör och en söder om Malmö/Köpenhamn. Man tänkte sig att man samtidigt som en förbindelse skapades skulle man skapa mycket jordbruksmark.Stefan Lundgren skrev: Tunnel under engelska kanalen är också sevärt att ta med, såg en bild om detta som kommer från 1500-talet att folket hade trodde att tunneln skulle kunna genomföras. Det var hästskjutsar, folk som gick, red i tunneln. Men jag antar att detta projekt stannade vid skrivbordet då.
När vi ändå är inne på förbindelser kan jag ju passa på att nämna planerna på en bro över Berings sund. Jag såg en gång på Discovery några ingenjörer, som uppenbarligenhade alltför mycket fritid, skissa på en sådan förbindelse. De tekniska svårigheterna var enorma, summorna det skulle kosta att bygga en sådan grej ännu större men det mest dumma var att ingen kunde svara på vad bron skulle användas till. Den skulle gå från ingenstans till ingenstans.
Hittade denna artikel på wikipedia och det aktuella avsnittet från Discovery.
För de som är intresserade av flodvändningarna i Sibirien och har missat att det finns en tråd om den så är den här.
/Martin
Det finns ju förslag på att länder med stor tillgång till sötvatten skulle kunna tjäna en vacker slant på att bli vattensexportörer i framtiden. Än så länge är väl dessa förslag ganska fantasifulla om man ser till den ekonomiska verkligheten, men...CvD skrev: Det har funnits idéer på att damma in Östersjön alternativt Bottenhavet för att skapa sötvattensjöar och sedan sälja vattnet till vattenfattiga områden.
CvD
En struntsak - jämfört med Lateraltunnlarna! Tror det var 'Teknik för Alla' som en gång beskrev dem; 'närmaste vägen t.ex. mellan Stockholm och New York - går via en spikrak tunnel genom jorden.....passagerarkapseln faller halva vägen innan den måste dra på - för att ta sig sista biten.....'. Absolut brilliant! VarjagHans skrev:Hur var det med idén om att bogsera isberg till typ Saudi-Arabien för att förse dem med vatten?
MVH
Hans
Jag känner faktiskt personer som har fax för hemmabruk, men det är väl knappast speciellt vanligt idag.hangatyr skrev:kan faxen sägas vara en civil felsatsning? det var den stora nya grejen under mitten/slutet av 80talet. hur många använder sin hemfax idag? finns det överhuvudtget faxar att köpa för privat bruk?
Racka inte ner på faxen! Innan datorerna körde om den - var den KÄLLAN till SKVALLER OCH SKÄMT på kontoren - och mycken glädje. Allting körs om - telexen t.ex. - som var allenarådande i 10-15 år. Visste någon - att den Tyska Telexkatalogen var ungefär lika tjock som de amerikanska, engelska och svenska TILLSAMMANS! ....Teknologiska Teutoner di där tyskarna....Varjaghangatyr skrev:kan faxen sägas vara en civil felsatsning? det var den stora nya grejen under mitten/slutet av 80talet. hur många använder sin hemfax idag? finns det överhuvudtget faxar att köpa för privat bruk?
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11953
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Jag antar att du känner till boken Otroligt men sant, det var i den som bl a den tidiga tunnelbygget stod.Martin Lundvall skrev:
Vi behöver inte röra oss så långt söderut som till Engelska kanalen för det, det räcker med se på planerna för Öresundsförbindelsen. Jag har inga matnyttiga länkar till hand, men jag vet att det förekommit ideér med en trätunnel eller att bygga två vallar en vid Helsingborg/Helsingör och en söder om Malmö/Köpenhamn. Man tänkte sig att man samtidigt som en förbindelse skapades skulle man skapa mycket jordbruksmark.
När vi ändå är inne på förbindelser kan jag ju passa på att nämna planerna på en bro över Berings sund. Jag såg en gång på Discovery några ingenjörer, som uppenbarligenhade alltför mycket fritid, skissa på en sådan förbindelse. De tekniska svårigheterna var enorma, summorna det skulle kosta att bygga en sådan grej ännu större men det mest dumma var att ingen kunde svara på vad bron skulle användas till. Den skulle gå från ingenstans till ingenstans.
Hittade denna artikel på wikipedia och det aktuella avsnittet från Discovery.
För de som är intresserade av flodvändningarna i Sibirien och har missat att det finns en tråd om den så är den här.
/Martin
Nu kom jag på en annan lustig historisk grej, var det inte nånstans i USA som man fick för sig att bygga upp automatiska bensinstationer, när en bil kom så tryck föraren på en knapp.
1) En robotsarm stack ut
2) Öppnade bensinlocket
3) Satte igång med tankandet
4) Föraren lämnade en summa pengar
5) Körde vidare
Stefan
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11953
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt: