Det kan inte vara på riktigt!

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Det kan inte vara på riktigt!

Inlägg av CvD » 2 november 2005, 19:22

Fortsätter på Hans idé från Militär teknikhistoria, fast galna civila idéer.

Börjar med Operation Chariot
Dvs amerikanernas plan att bygga en hamn i Alaska med hjälp av kärnladdningar.

Operation Chariot var en del av Operation Plowshare, vilket innefattade olika idéer att använda kärnladdningar i civilt syfte. Några ideér innefattade byggandet av en ny kanal som skulle förbinda Atlanten med Stilla havet genom Nicaragua, breddning av Panamakanalen och ett vattentransportprojekt i Kalifornien.

Ryssarnas motsvarighet Chagan


/CvD

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11953
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 november 2005, 19:32

Några ideér innefattade byggandet av en ny kanal som skulle förbinda Atlanten med Stilla havet genom Nicaragua, breddning av Panamakanalen och ett vattentransportprojekt i Kalifornien.
Jo, jag har också hört talas om det. Det har förekommit alla möjliga galna projekt runtom i världen. Jag undrar om man kan räkna in flodvändningarna i Sovjetunionen till detta också. Aralsjön är också ett felslaget projekt, havet har ju förminskas tragiskt under 1900-talet p g a den bevattning som skedde under sovjettiden.

Tunnel under engelska kanalen är också sevärt att ta med, såg en bild om detta som kommer från 1500-talet att folket hade trodde att tunneln skulle kunna genomföras. Det var hästskjutsar, folk som gick, red i tunneln. Men jag antar att detta projekt stannade vid skrivbordet då.

Undrar också om den där minibilen som man kunde plocka ut från sin egen bil och åka in i olika köpcentrar. :D Kan räknas till denna galna lista också.

Stefan

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 2 november 2005, 21:53

Ett citat från Arthur C. Clarkes bok Havet är vår framtid (The challenge of the sea) från 1960:
En vacker dag och kanske inte alls särskilt avlägsen dag kommer vi att uppföra stora dammanläggningar i havet och öppna breda nya vattenvägar de olika oceanerna emellan. Detta kan samtidigt ingå som ett led i ett medvetet försök att förändra världens klimat genom att ändra på mönstret av havströmmar, men det kommer att leda till mycket fler förändringar.
Utöver det här ser han framför sig undervattenscowboys som vallar tama hjordar av valar.

Hmm, tycker jag känner igen vissa delar där...
Det har funnits idéer på att damma in Östersjön alternativt Bottenhavet för att skapa sötvattensjöar och sedan sälja vattnet till vattenfattiga områden.

CvD

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 2 november 2005, 22:24

Stefan Lundgren skrev: Tunnel under engelska kanalen är också sevärt att ta med, såg en bild om detta som kommer från 1500-talet att folket hade trodde att tunneln skulle kunna genomföras. Det var hästskjutsar, folk som gick, red i tunneln. Men jag antar att detta projekt stannade vid skrivbordet då.
Vi behöver inte röra oss så långt söderut som till Engelska kanalen för det, det räcker med se på planerna för Öresundsförbindelsen. Jag har inga matnyttiga länkar till hand, men jag vet att det förekommit ideér med en trätunnel eller att bygga två vallar en vid Helsingborg/Helsingör och en söder om Malmö/Köpenhamn. Man tänkte sig att man samtidigt som en förbindelse skapades skulle man skapa mycket jordbruksmark.

När vi ändå är inne på förbindelser kan jag ju passa på att nämna planerna på en bro över Berings sund. Jag såg en gång på Discovery några ingenjörer, som uppenbarligenhade alltför mycket fritid, skissa på en sådan förbindelse. De tekniska svårigheterna var enorma, summorna det skulle kosta att bygga en sådan grej ännu större men det mest dumma var att ingen kunde svara på vad bron skulle användas till. Den skulle gå från ingenstans till ingenstans.
Hittade denna artikel på wikipedia och det aktuella avsnittet från Discovery.

För de som är intresserade av flodvändningarna i Sibirien och har missat att det finns en tråd om den så är den här.

/Martin

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 2 november 2005, 22:33

CvD skrev: Det har funnits idéer på att damma in Östersjön alternativt Bottenhavet för att skapa sötvattensjöar och sedan sälja vattnet till vattenfattiga områden.

CvD
Det finns ju förslag på att länder med stor tillgång till sötvatten skulle kunna tjäna en vacker slant på att bli vattensexportörer i framtiden. Än så länge är väl dessa förslag ganska fantasifulla om man ser till den ekonomiska verkligheten, men...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28678
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 2 november 2005, 22:44

Hur var det med idén om att bogsera isberg till typ Saudi-Arabien för att förse dem med vatten?

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 3 november 2005, 04:36

Hans skrev:Hur var det med idén om att bogsera isberg till typ Saudi-Arabien för att förse dem med vatten?

MVH

Hans
En struntsak - jämfört med Lateraltunnlarna! Tror det var 'Teknik för Alla' som en gång beskrev dem; 'närmaste vägen t.ex. mellan Stockholm och New York - går via en spikrak tunnel genom jorden.....passagerarkapseln faller halva vägen innan den måste dra på - för att ta sig sista biten.....'. Absolut brilliant! Varjag

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 4 november 2005, 12:34

kan faxen sägas vara en civil felsatsning? det var den stora nya grejen under mitten/slutet av 80talet. hur många använder sin hemfax idag? finns det överhuvudtget faxar att köpa för privat bruk?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 4 november 2005, 12:39

hangatyr skrev:kan faxen sägas vara en civil felsatsning? det var den stora nya grejen under mitten/slutet av 80talet. hur många använder sin hemfax idag? finns det överhuvudtget faxar att köpa för privat bruk?
Jag känner faktiskt personer som har fax för hemmabruk, men det är väl knappast speciellt vanligt idag.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 4 november 2005, 13:02

hangatyr skrev:kan faxen sägas vara en civil felsatsning? det var den stora nya grejen under mitten/slutet av 80talet. hur många använder sin hemfax idag? finns det överhuvudtget faxar att köpa för privat bruk?
Racka inte ner på faxen! Innan datorerna körde om den - var den KÄLLAN till SKVALLER OCH SKÄMT på kontoren - och mycken glädje. Allting körs om - telexen t.ex. - som var allenarådande i 10-15 år. Visste någon - att den Tyska Telexkatalogen var ungefär lika tjock som de amerikanska, engelska och svenska TILLSAMMANS! ....Teknologiska Teutoner di där tyskarna....Varjag

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: 1 maj 2005, 15:48
Ort: Platån
Kontakt:

Inlägg av Ednew » 4 november 2005, 14:33

En motsvarighet till faxen finns ju faktiskt i personsökaren. Den används visserligen idag inom vissa civila yrken har jag förstått, men mobiltelefonen slog ju ganska snabbt ut den gällande övriga grupper.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 4 november 2005, 14:44

filofaxen då?

används den fortfarande?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11953
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 november 2005, 17:57

Martin Lundvall skrev:
Vi behöver inte röra oss så långt söderut som till Engelska kanalen för det, det räcker med se på planerna för Öresundsförbindelsen. Jag har inga matnyttiga länkar till hand, men jag vet att det förekommit ideér med en trätunnel eller att bygga två vallar en vid Helsingborg/Helsingör och en söder om Malmö/Köpenhamn. Man tänkte sig att man samtidigt som en förbindelse skapades skulle man skapa mycket jordbruksmark.

När vi ändå är inne på förbindelser kan jag ju passa på att nämna planerna på en bro över Berings sund. Jag såg en gång på Discovery några ingenjörer, som uppenbarligenhade alltför mycket fritid, skissa på en sådan förbindelse. De tekniska svårigheterna var enorma, summorna det skulle kosta att bygga en sådan grej ännu större men det mest dumma var att ingen kunde svara på vad bron skulle användas till. Den skulle gå från ingenstans till ingenstans.
Hittade denna artikel på wikipedia och det aktuella avsnittet från Discovery.

För de som är intresserade av flodvändningarna i Sibirien och har missat att det finns en tråd om den så är den här.

/Martin
Jag antar att du känner till boken Otroligt men sant, det var i den som bl a den tidiga tunnelbygget stod.

Nu kom jag på en annan lustig historisk grej, var det inte nånstans i USA som man fick för sig att bygga upp automatiska bensinstationer, när en bil kom så tryck föraren på en knapp.

1) En robotsarm stack ut
2) Öppnade bensinlocket
3) Satte igång med tankandet
4) Föraren lämnade en summa pengar
5) Körde vidare

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28678
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 10 november 2005, 16:33


Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11953
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 november 2005, 17:00

Jag antar att piloten sitter i bilen. :D

Stefan

Skriv svar