Jag såg ett program för många år sedan att man tog in alla flygplan som har flugit mer än femton timmar för en genomgripande kontroll. Allt för säkerhetens skull, är lite osäker om man gör så fortfarande. Men flygsäkerheten är viktig, det görs mer eller mindre alla möjliga flygkontroller. Det finns flygbolag som är väldigt noggranna medan andra är mindre eller nästan ingenting alls. De flesta kända europeiska flygbolagen tar in sina maskiner för regelbundna kontroller, känner till att Lufthansa, KLM, Brittish Airways och Air France gör detta samt de största amerikanska flygbolagen. Det går inte bara avskriva ett fel, ett litet fel kan utmynna i nåt större format och tänker man på säkerheten så är denna åtgärd mer eller mindre nödvändig beroende på vilket skick flygplanet är i.
Stefan
Att manövrera ett skadat flygplan
-
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
Beror nog på omfattningen av skadan, vad försäkringsbolagen säger och vad FAA säger. De stora maskinerna på flygplatserna kostar ju en bit över en miljard styck, så det är nog inget man bara skickar till återvinning utan att kolla igenom först vad som kan ordnas. Sedan säger ju försäkringsbolagen sitt, det kan ju hända att de löser ut maskiner som tekniskt skulle kunna repareras.leo2 skrev:Fixar man plan som har skadas eller avskriver man dom ?
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Det ligger något i det leo. Visserligen skall reparationerna utföras EXAKT efter tillverkarensleo2 skrev:Har något pajat så brukar de ha en förmåga att göra så andra saker pajar i framtiden .
rekommendationer - men som med allting tar man genvägar ibland. En klassiker - var en
747 som tappade fenan över Japan - och alla omkom. Tryckcabinens akterskott hade
reparerats på inkorrekt sätt - skottet blåste - och fenan som inte var byggd för att stanna
på plats under cabintryck ramlade av, vad jag minns. Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
Japan Airlines Flight 123, 12 augusti 1985. 520 omkom, 4 överlevande varav 2 barn.varjag skrev:Det ligger något i det leo. Visserligen skall reparationerna utföras EXAKT efter tillverkarensleo2 skrev:Har något pajat så brukar de ha en förmåga att göra så andra saker pajar i framtiden .
rekommendationer - men som med allting tar man genvägar ibland. En klassiker - var en
747 som tappade fenan över Japan - och alla omkom. Tryckcabinens akterskott hade
reparerats på inkorrekt sätt - skottet blåste - och fenan som inte var byggd för att stanna
på plats under cabintryck ramlade av, vad jag minns. Varjag
Det stämmer att det var skottet i aktern som kollapsade, men kabintrycket i sig blåste inte av stabilisatorn utan det beror nog snarare på att skottet i sig slet av den när det gav vika. Plus ännu viktigare, samtliga fyra hydraulrör till kontrollytorna i aktern åkte med och därmed var det kört.
http://www.reference.com/browse/wiki/Ja ... Flight_123
-
- Medlem
- Inlägg: 3612
- Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
- Ort: Göteborg
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Flight 123
Tack för rättelsen Belisarius...läste en kondenserad haverirapport för många år sedan
men kom ihåg att dekompressionen p.g.a. felaktig reparation - var vad som ledde till
katastrofen...men det var fenan, inte stabilisatorn dom tappade. Dom flög väl i en
halvtimme eller så - innan 'dom gick till sina fäder' s.a.s.....mvh, Varjag
men kom ihåg att dekompressionen p.g.a. felaktig reparation - var vad som ledde till
katastrofen...men det var fenan, inte stabilisatorn dom tappade. Dom flög väl i en
halvtimme eller så - innan 'dom gick till sina fäder' s.a.s.....mvh, Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: 15 feb 2003 22:27
- Ort: Sverige
-
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 feb 2004 23:18
- Ort: Frösön
Femton timmar låter lite lite på ett passagerarflygplan men å andra sidan beror det på hur pass omfattande kontroll som görs. JAS får en s.k. B-Service vid varje femtonde flygtimme och det är en mer omfattande kontroll än den som skall genomföras varje flygdygn, s.k. KF. Tidsförhållandet mellan en KF och B-Service är så pass stor att jag undrar om det är lönt att göra det på en trafikkärra.Stefan Lundgren skrev:Jag såg ett program för många år sedan att man tog in alla flygplan som har flugit mer än femton timmar för en genomgripande kontroll. Allt för säkerhetens skull, är lite osäker om man gör så fortfarande.
Vid interkontinentala flygningar går det massor av flygtid men det är snäll flygning och torde inte rendera i behov av mer omfattande kontroller av maskinerna. Samtidigt som nationella flygningar sliter mer på flygplanen och därför också har ett större behov av tillsyner än de interkontinentala.
J.K Nilsson
-
- Medlem
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 21 jun 2002 16:27
- Ort: Sverige
Frogman: Reparera trots att det var olönsamt? Alternativet hade väl varit att inte reparera och då har man i sin tur två alternativ; antingen att ge planet flygförbud (och köpa nytt ersättningsplan om det behövs) eller köra på som förut och hoppas på det bästa. Det förstnämnda kan vara lönsamt beroende på inköpningskostnad och andra förhållanden, men det andra alternativet kan ju bli synnerligen olönsamt om det vill sig illa.
Henrik
Henrik