Att manövrera ett skadat flygplan
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 12161
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
Jag kom på att tänka en sak som man koppla samman det.
En verkligen bedrift handlar att kunna flyga och manövrera planet, trots att planet var så svår skadad.
En sak som också är häpnadsväckande är den DC-10:a som "nödlandade" i Sioux City Iowa i slutet på 1980-talet och jag läste det i ett gammal nummer av "Vi bästa" igår. Det var en överlevande som jobbade på ett lokalt basketförbund som skulle åka på ett möte nånstans med en mellanlandning i Chigago.
När planet var i luften så hördes en explosion i bakre delen, det som hade hänt var en skruvmutter i en titanskovel på 180 cm i diameter som hade brustit av utmattning. DC-10:or hade tre olika hydraulsystem, skulle en brista så skulle de två andra fungerar, skulle två brista så skulle den tredje fungera. Det som hade hänt var att materialbitar hade skurit av två av hydraulsystem medan tryckvågen hade slitit av lufttrycket. Kaptenen Al Haynes kan inte fatta än idag att han kunde manövera planet. Det bryt av huvudkranen till bränslet och sen drog det växelvis på gas. Det var kraschlandning, 112 personer omkom och 184 överlevde med diverse skador.
Se följande länkar.
http://yarchive.net/air/airliners/dc10_sioux_city.html
http://www.copaflight28.org/notams.html (kaptenen)
http://www.geocities.com/pilotsmovie/crash/crash.html (kraschlandningen eller nödlandningen).
När han gjorde sin sista flygning så var många överlevande med på resan.
Stefan
En verkligen bedrift handlar att kunna flyga och manövrera planet, trots att planet var så svår skadad.
En sak som också är häpnadsväckande är den DC-10:a som "nödlandade" i Sioux City Iowa i slutet på 1980-talet och jag läste det i ett gammal nummer av "Vi bästa" igår. Det var en överlevande som jobbade på ett lokalt basketförbund som skulle åka på ett möte nånstans med en mellanlandning i Chigago.
När planet var i luften så hördes en explosion i bakre delen, det som hade hänt var en skruvmutter i en titanskovel på 180 cm i diameter som hade brustit av utmattning. DC-10:or hade tre olika hydraulsystem, skulle en brista så skulle de två andra fungerar, skulle två brista så skulle den tredje fungera. Det som hade hänt var att materialbitar hade skurit av två av hydraulsystem medan tryckvågen hade slitit av lufttrycket. Kaptenen Al Haynes kan inte fatta än idag att han kunde manövera planet. Det bryt av huvudkranen till bränslet och sen drog det växelvis på gas. Det var kraschlandning, 112 personer omkom och 184 överlevde med diverse skador.
Se följande länkar.
http://yarchive.net/air/airliners/dc10_sioux_city.html
http://www.copaflight28.org/notams.html (kaptenen)
http://www.geocities.com/pilotsmovie/crash/crash.html (kraschlandningen eller nödlandningen).
När han gjorde sin sista flygning så var många överlevande med på resan.
Stefan
-
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 feb 2004 23:18
- Ort: Frösön
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 12161
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
Såvitt vad jag känner till från den där olyckan, så har dom återskapat problemet i flygsimulatorer. Det är ingen flygkapten som har lyckas göra om samma sak som Al Haynes och hans besättning gjorde 1989. Men visst har det blivit ett lärdom av detta.J.K Nilsson skrev:Det pågår experiment att öka säkerheten genom att använda olika styrytor och motorpådrag vid olika nödsituationer för att öka överlevnadsmöjligheterna. Främst sker detta i den militära flygindustrin och då genom Boeing.
J.K Nilsson
Stefan
-
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 feb 2004 23:18
- Ort: Frösön
Man vill implementera det, Haynes gjorde manuellt, i en styrautomat. Genom att ge ett diffrentierat pådrag mellan motorerna under vingarna uppnår man vridning likt det ett sidroder gör. Ett motoravdrag ger en sänkning av höjden och ett pådrag ger en ökning av höjden. Dessa funktioner utförs sedan automatiskt när piloten försöker spaka ett trasigt flygplan. Lockheed Martins F-16 har provflygits med elektriskt drivna servon till styrytorna, vilket kommer att öka överlevnadschanserna enormt eftersom man inte kommer att vara beroende av hydralssystem som kan tömmas på olja, styrytan kommer att fungera öven om andra delar faller bort. Visserligen finns det s.k. delkretsavstängning för att rädda delar av hydralssystem om läckage blir för stort men riktigt Fly by Wire är framtiden.Stefan Lundgren skrev:Såvitt vad jag känner till från den där olyckan, så har dom återskapat problemet i flygsimulatorer. Det är ingen flygkapten som har lyckas göra om samma sak som Al Haynes och hans besättning gjorde 1989. Men visst har det blivit ett lärdom av detta.J.K Nilsson skrev:Det pågår experiment att öka säkerheten genom att använda olika styrytor och motorpådrag vid olika nödsituationer för att öka överlevnadsmöjligheterna. Främst sker detta i den militära flygindustrin och då genom Boeing.
J.K Nilsson
Stefan
J.K Nilsson
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 12161
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
Jag antar att det har förekommit lite förändringar sen olyckan i Sioux City, iallafall med hydraulsystemet och möjligen annat också. Känner till det mycket det du skrev, men frågan är om man kan undvika svåra flygkrascher i framtiden också. Men det är ju säkert att flyga också, man skall har det i åtanke också.
Stefan
Stefan
-
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 feb 2004 23:18
- Ort: Frösön
Man kan ju eftersträva att bygga in så mycket säkerhet som möjligt. Övergången till elektriska styrsystem som Airbus och nu Boeing använder underlättar att göra säkrare, billigare och lättare flygplan. Man kan försöka undvika när man har möjligheter men olyckor kommer ändå att ske.Stefan Lundgren skrev:Jag antar att det har förekommit lite förändringar sen olyckan i Sioux City, iallafall med hydraulsystemet och möjligen annat också. Känner till det mycket det du skrev, men frågan är om man kan undvika svåra flygkrascher i framtiden också. Men det är ju säkert att flyga också, man skall har det i åtanke också.
Stefan
J.K Nilsson
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 12161
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
Först en liten fråga, har du hört talas om olyckan i Sioux City?J.K Nilsson skrev:
Man kan ju eftersträva att bygga in så mycket säkerhet som möjligt. Övergången till elektriska styrsystem som Airbus och nu Boeing använder underlättar att göra säkrare, billigare och lättare flygplan. Man kan försöka undvika när man har möjligheter men olyckor kommer ändå att ske.
J.K Nilsson
Jo, sedan beror också på själva utbildningen, såvitt vad jag känner till så använder man denna olycka som ett lärdom under flygutbildningen i USA.
Stefan
-
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 feb 2004 23:18
- Ort: Frösön
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 12161
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
Det har ju förekommit några liknande fall med att manövera skadade flygplan, det var en landning i Riyajd(huvudstaden i Saudi-arabien) på 80-talet när ett svårt skadad passagerareplan landade, men samtliga ombord miste livet. Så visst finns det en rad olika exemplen att jämföra med Sioux City exempelvis.J.K Nilsson skrev:Inte den men däremot finns det en liknande som slutade i en bergssida och utifrån denna började man att prova att använda alternativa metoder för att styra maskinen.
J.K Nilsson
Stefan
-
- Medlem
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: 15 feb 2003 22:27
- Ort: Sverige
Det senaste exemplet på att det går är den Airbus-300 som fick en SAM inskjuten i ena motor´n över Bagdad, den klarade att landa med dom metoder som användes av piloten i DC-10:an.
Se http://aviation-safety.net/database/rec ... 20031122-0
Se http://aviation-safety.net/database/rec ... 20031122-0
-
- Medlem
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: 15 feb 2003 22:27
- Ort: Sverige
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 12161
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
-
- Medlem
- Inlägg: 3612
- Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
- Ort: Göteborg
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 12161
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
-
- Medlem
- Inlägg: 3612
- Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
- Ort: Göteborg