Att manövrera ett skadat flygplan

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 oktober 2005, 14:05

Jag kom på att tänka en sak som man koppla samman det.

En verkligen bedrift handlar att kunna flyga och manövrera planet, trots att planet var så svår skadad.

En sak som också är häpnadsväckande är den DC-10:a som "nödlandade" i Sioux City Iowa i slutet på 1980-talet och jag läste det i ett gammal nummer av "Vi bästa" igår. Det var en överlevande som jobbade på ett lokalt basketförbund som skulle åka på ett möte nånstans med en mellanlandning i Chigago.

När planet var i luften så hördes en explosion i bakre delen, det som hade hänt var en skruvmutter i en titanskovel på 180 cm i diameter som hade brustit av utmattning. DC-10:or hade tre olika hydraulsystem, skulle en brista så skulle de två andra fungerar, skulle två brista så skulle den tredje fungera. Det som hade hänt var att materialbitar hade skurit av två av hydraulsystem medan tryckvågen hade slitit av lufttrycket. Kaptenen Al Haynes kan inte fatta än idag att han kunde manövera planet. Det bryt av huvudkranen till bränslet och sen drog det växelvis på gas. Det var kraschlandning, 112 personer omkom och 184 överlevde med diverse skador.

Se följande länkar.

http://yarchive.net/air/airliners/dc10_sioux_city.html
http://www.copaflight28.org/notams.html (kaptenen)
http://www.geocities.com/pilotsmovie/crash/crash.html (kraschlandningen eller nödlandningen).

När han gjorde sin sista flygning så var många överlevande med på resan.

Stefan

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 21 oktober 2005, 15:09

Det pågår experiment att öka säkerheten genom att använda olika styrytor och motorpådrag vid olika nödsituationer för att öka överlevnadsmöjligheterna. Främst sker detta i den militära flygindustrin och då genom Boeing.

J.K Nilsson

Edit: NASA har också genomfört sådana experiment.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 oktober 2005, 15:12

J.K Nilsson skrev:Det pågår experiment att öka säkerheten genom att använda olika styrytor och motorpådrag vid olika nödsituationer för att öka överlevnadsmöjligheterna. Främst sker detta i den militära flygindustrin och då genom Boeing.

J.K Nilsson
Såvitt vad jag känner till från den där olyckan, så har dom återskapat problemet i flygsimulatorer. Det är ingen flygkapten som har lyckas göra om samma sak som Al Haynes och hans besättning gjorde 1989. Men visst har det blivit ett lärdom av detta.

Stefan

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 21 oktober 2005, 15:36

Stefan Lundgren skrev:
J.K Nilsson skrev:Det pågår experiment att öka säkerheten genom att använda olika styrytor och motorpådrag vid olika nödsituationer för att öka överlevnadsmöjligheterna. Främst sker detta i den militära flygindustrin och då genom Boeing.

J.K Nilsson
Såvitt vad jag känner till från den där olyckan, så har dom återskapat problemet i flygsimulatorer. Det är ingen flygkapten som har lyckas göra om samma sak som Al Haynes och hans besättning gjorde 1989. Men visst har det blivit ett lärdom av detta.

Stefan
Man vill implementera det, Haynes gjorde manuellt, i en styrautomat. Genom att ge ett diffrentierat pådrag mellan motorerna under vingarna uppnår man vridning likt det ett sidroder gör. Ett motoravdrag ger en sänkning av höjden och ett pådrag ger en ökning av höjden. Dessa funktioner utförs sedan automatiskt när piloten försöker spaka ett trasigt flygplan. Lockheed Martins F-16 har provflygits med elektriskt drivna servon till styrytorna, vilket kommer att öka överlevnadschanserna enormt eftersom man inte kommer att vara beroende av hydralssystem som kan tömmas på olja, styrytan kommer att fungera öven om andra delar faller bort. Visserligen finns det s.k. delkretsavstängning för att rädda delar av hydralssystem om läckage blir för stort men riktigt Fly by Wire är framtiden.

J.K Nilsson

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 oktober 2005, 18:12

Jag antar att det har förekommit lite förändringar sen olyckan i Sioux City, iallafall med hydraulsystemet och möjligen annat också. Känner till det mycket det du skrev, men frågan är om man kan undvika svåra flygkrascher i framtiden också. Men det är ju säkert att flyga också, man skall har det i åtanke också.

Stefan

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 21 oktober 2005, 18:25

Stefan Lundgren skrev:Jag antar att det har förekommit lite förändringar sen olyckan i Sioux City, iallafall med hydraulsystemet och möjligen annat också. Känner till det mycket det du skrev, men frågan är om man kan undvika svåra flygkrascher i framtiden också. Men det är ju säkert att flyga också, man skall har det i åtanke också.

Stefan
Man kan ju eftersträva att bygga in så mycket säkerhet som möjligt. Övergången till elektriska styrsystem som Airbus och nu Boeing använder underlättar att göra säkrare, billigare och lättare flygplan. Man kan försöka undvika när man har möjligheter men olyckor kommer ändå att ske.

J.K Nilsson

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 oktober 2005, 19:15

J.K Nilsson skrev:
Man kan ju eftersträva att bygga in så mycket säkerhet som möjligt. Övergången till elektriska styrsystem som Airbus och nu Boeing använder underlättar att göra säkrare, billigare och lättare flygplan. Man kan försöka undvika när man har möjligheter men olyckor kommer ändå att ske.

J.K Nilsson
Först en liten fråga, har du hört talas om olyckan i Sioux City?

Jo, sedan beror också på själva utbildningen, såvitt vad jag känner till så använder man denna olycka som ett lärdom under flygutbildningen i USA.

Stefan

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 21 oktober 2005, 20:12

Inte den men däremot finns det en liknande som slutade i en bergssida och utifrån denna började man att prova att använda alternativa metoder för att styra maskinen.

J.K Nilsson

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 oktober 2005, 01:00

J.K Nilsson skrev:Inte den men däremot finns det en liknande som slutade i en bergssida och utifrån denna började man att prova att använda alternativa metoder för att styra maskinen.

J.K Nilsson
Det har ju förekommit några liknande fall med att manövera skadade flygplan, det var en landning i Riyajd(huvudstaden i Saudi-arabien) på 80-talet när ett svårt skadad passagerareplan landade, men samtliga ombord miste livet. Så visst finns det en rad olika exemplen att jämföra med Sioux City exempelvis.

Stefan

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 27 oktober 2005, 04:09

Det senaste exemplet på att det går är den Airbus-300 som fick en SAM inskjuten i ena motor´n över Bagdad, den klarade att landa med dom metoder som användes av piloten i DC-10:an.
Se http://aviation-safety.net/database/rec ... 20031122-0

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 27 oktober 2005, 04:17

Om jag kommer ihåg rätt så lappades en Antonov-12 ihop i luften av sin besättning, en läcka gjorde att all hydraul-olja försvann och när man lyckats täta denna läcka i luften så fyllde man på med annan vätska (diesel har jag för mig) och
lyckades landa...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 oktober 2005, 13:43

Bilderna från länken såg inte så roliga ut, iallafall inte för en mekaniker. Det var tur att piloterna lyckades med en nödlandning, det händer nog bara på tillfälligheter tror jag.

Stefan

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 28 november 2005, 17:58

Fixar man plan som har skadas eller avskriver man dom ?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 november 2005, 18:09

leo2 skrev:Fixar man plan som har skadas eller avskriver man dom ?
Man försöker ju åtgärda och kontrollera alla fel eller de fel som kan uppkomma i framtiden.

Stefan

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 28 november 2005, 18:11

Har något pajat så brukar de ha en förmåga att göra så andra saker pajar i framtiden .

Skriv svar