Google

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Par
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 17 maj 2005, 09:48
Ort: Mountain View, CA & Tokyo

Inlägg av Par » 25 september 2005, 03:08

Jag provade nar jag var i kina att soka efter termer som "democracy in taiwan" "Tiannamen Square" etc. men google blockerar dessa termer. Det gor for ovrigt yahoo med.

Efter vad jag har hor sa goms det mycket information som text innuti bilder (steganografi) med avsikt for att kommunicera till kina om demokratiska handelser. Detta i kombination med explosionen av internet kafeer har gjort att den kinesiska regeringen skapade en ny lag dar all internet kafeer samt kunder maste registreras. De har dessutom en av varldens storsta firewalls for att filtrera ut olamplig information "great firewall of china" http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_c ... p_in_China

En sidohistoria, ett av foretagen som ligger bredvid google i mountain view, Kalifornien ar agt av en tysk gentleman. Han har satt up ett ratt stort minnesmonument av berlin muren (med graffitti och allt). Den star pa baksidan av hans kontorsbyggnad och ar formodligen ett av de mest intressanta historiska foremalen i min stad som ar helt okant. Den enda orsaken till att jag vet om det ar for att min granne ar polis och fann muren en dag nar han var ute och patrullerade i omradet.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 25 september 2005, 05:57

Den första sökmotorn i mitt fall var sunet.se. Tidigt 90-tal.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 september 2005, 10:36

Boolesk sökning är alltså när man kan göra sökningar med OCH och ELLER. Google måtte vart en av de första stora sökmotorerna som skippade ELLER-delen, av vilka anledningar det nu kan ha vart; att majoriteten av användarna aldrig greppat finliret utan nöjer sig med att bara skriva vad man är ute efter har nog spelat in.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 25 september 2005, 20:45

Fenomenet Google och googlandets genomslagskraft märker man tydligt på jobbet. Är bibliotekarie på ett högskolebibliotek och när vi skall visa hur man söker i våra artikeldatabaser märker vi att studenterna letar efter en sökruta där de kan skriva in sina termer, även om en sådan inte finns!

Men visst är Google användbart, särsklilt bildsökningsmöjligheten.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 september 2005, 21:06

Ja gu signe bildsökningen - minns vilket frustrerande tidsödande jobb det kunde vara innan, när man skulle ha en särskild bild på en viss pryl eller så, och letade och letade och letade utan att komma mer än nästan rätt... Nu går det på ett kick. Hur man burit sig åt för att få sökningarna såpass bra som de är begriper jag inte, troligtvis är någon magi med i spelet.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 25 september 2005, 22:11

Kan sakna svenska Yahoo - alltså när det kördes från Sverige. Uppfattade det som att man fick bra kvalitet på sökningarna.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 25 september 2005, 23:12

Dalmas skrev:Kan sakna svenska Yahoo - alltså när det kördes från Sverige. Uppfattade det som att man fick bra kvalitet på sökningarna.
Var det någon skillnad på den svenska och den internationella Yahoo-sökmotorn?

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 26 september 2005, 09:47

Björn E skrev:
Dalmas skrev:Kan sakna svenska Yahoo - alltså när det kördes från Sverige. Uppfattade det som att man fick bra kvalitet på sökningarna.
Var det någon skillnad på den svenska och den internationella Yahoo-sökmotorn?
Ja iaf kategorierna var mycket bra.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 27 september 2005, 17:10

Not: Google fyller 7 år just idag.

Bild

Tempus fugit...

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Inlägg av gunship » 4 oktober 2005, 16:44

Belisarius skrev:Googles enda nackdel är (väl?) att det inte går att göra en boolesk sökning. Jag saknar sånt. Och öh, hörni, ni har väl testat Google Earth?
google earth är helt otroligt, jag hittade min farfars upväxtby mitt ute i ingenstans (typ Åsle men ännnu längre ut i tomheten)
och jag kunde urskilja allt (i byggnadsform)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 oktober 2005, 19:34

Jag brukar söka samma sak med olika sökmotorer, man hittar alltid olika svar.....Iallafall min uppfattning.
Innan Google sökte jag ganska mycket på http://www.sunet.se och http://www.altavista.se, sunet använder jag sällan längre, däremot altavista.

Stefan

Skriv svar