Google

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28555
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Google

Inlägg av Hans » 24 september 2005, 10:37

http://www.google.com/

Vad gjorde man innan google?

Jag är facinerad av hur enkelt och snabbt man kan finna information där. Nu kan ju alla inte tekniken och jag tänkte att vi skulle kunna ha ett litet utbyte av tips.

Man skulle också kunna hänvisa de som vill ha hjälp med läxan hit.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 24 september 2005, 10:52

Innan dess använde man Yahoo, Alta Vista, Ask Jeeves och andra sökmontorer - som fungerar på liknande sätt.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 24 september 2005, 10:56

Jag vägrade använda annat än Webcrawler, tills jag också föll för trycket och började googla....

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28555
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 24 september 2005, 11:17

Dûrion Annûndil skrev:Innan dess använde man Yahoo, Alta Vista, Ask Jeeves och andra sökmontorer - som fungerar på liknande sätt.
Jodå, jag höll också på med andra tidigare - men idag finns det någon som är i samma klass som google?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 24 september 2005, 12:53

Skriv in &safe=off sist i adressfältet för att stänga av Googles automatiska censur.

/Johan

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem
Inlägg: 1048
Blev medlem: 13 april 2003, 08:25
Ort: Pensacola, FL / Lund, Sverige

Inlägg av Gerle » 24 september 2005, 13:30

Eller gå till Preferences, välj SafeSearch Filtering Do not filter my search results.

Är det samma sak, Johan?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28555
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 24 september 2005, 13:43

Vad letar ni efter 8O :lol:

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Google

Inlägg av varjag » 24 september 2005, 14:00

Hans skrev:http://www.google.com/

Vad gjorde man innan google?

Jag är facinerad av hur enkelt och snabbt man kan finna information där. Nu kan ju alla inte tekniken och jag tänkte att vi skulle kunna ha ett litet utbyte av tips.

Man skulle också kunna hänvisa de som vill ha hjälp med läxan hit.

MVH

Hans
Men så läser vi också i bladet idag - att Herrarna Sergey Brin och Larry Page - har klättrat upp på Forbes Magazine' lista över Amerikas Rikaste Män. Där de sista året avancerat från 43:e till 16:e plats! De är vartdera 'värda' omkring
FJORTONTUSENMILLIONER DOLLARS.......
Undras när Marcus 'Skalman' får en donation för sina många Quiz-trådar? Som syns ha gynnat Google avsevärt....Varjag

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 24 september 2005, 16:16

Det där är ju svinigt. Det varkar helt klart vara data man ska satsa på här i livet om man vill bli riktigt rik :)
Jag sökte på "SS" och fick 95 träffar på webcrawler.
På google fick jag ca 54 300 000!
Valet blir ju rätt enkelt.....

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 september 2005, 16:32

Den allra första sökmotorn jag stötte på hette "World Wide Web Worm". Enligt uppgift på länkad sida lanserades den i december 1993, några månader efter att jag hittade webben. Innan dess så var det "manuella" länksamlingar som gällde, fast jag kan inte erinra mig någon rejält tilltagen á la Yahoo med interna sökmöjligheter att snacka om.

http://www.search-marketing.info/search-engine-history/

WWWW (knölig förkortning, eller hur?) lär också ha listat träffarna i den ordning den fann dem, alltså utan att ens försöka sig på att bedöma relevans. Det skulle förklara varför jag inte har ett tydligare minne av den... Men själva idén, att hemsidor i sig (utan bilder etc.) tar såpass lite utrymme att man kan få plats med en avsevärd del av webben på en någorlunda väl tilltagen hårddisk! Det är ju svindlande.

Men två år senare kom Alta Vista, det var den första riktiga fri-text-sökningen att snacka om, och den var den i princip enda sidan som gällde för bl.a. undertecknad länge och väl. Sen kom Google 1998 - halleluja - inga annonser, inget tjafs, inga svagsinta försök att göra söksidan till en portal för allting. Och på den vägen är det.

Not 1: Yahoo är en samling av länkar med beskrivningar, där folk sitter och bestämmer vilka som skall vara med och om de platsar under den eller den kategorin. Den sortens databaser går inte att jämföra med Google et al som dels lagrar all text, dels sköter sig helt automatiskt.

Not 2: Det viktigaste knepet som Google använder sig av är att bedöma en sida efter de sidor som länkar till den. Om många sidor länkar till sidan A så räknas denna som en "viktigare" sida än sida B, med betydligt färre länkar. Om sidan A i sin tur länkar till sidan C så smittar den bedömningen s.a.s. av sig, C kan få högre bedömningspoäng av den enda länken än om flera mindre viktiga sidor á la B länkar till den. Sen finns det en mängd andra parametrar, de förändras lite då och då och hemliga är de dessutom, men PageRank-systemet som beskrivs här (vitsigt eftersom en av Googles grundare heter just Larry Page) är den enskilt viktigaste.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 24 september 2005, 17:13

Gerle skrev:Eller gå till Preferences, välj SafeSearch Filtering Do not filter my search results.

Är det samma sak, Johan?
Ja, möjligheten att stänga av censureringen på det sättet går dock inte om man använder t ex Google.se, konstigt nog.

/Johan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28555
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 24 september 2005, 19:01

Kors i taket, den första gången jag ser en tråd uppgraderad från loungen 8O

Tack för historielektionen Hex, vi vanliga dödliga missade de första åren.

Varjag, vet du om Sergey Brin och Larry Page har några ogifta döttrar?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 september 2005, 20:55

:) Det är ju i allra högsta grad frågan om teknikhistoria. Att det utspelar sig under de allra senaste åren spelar ingen som helst roll, sökmotorer är nu en del av vår vardag och kommer nog att vara så under överskådlig tid. Så vill ni tramsa får ni göra det i en annan tråd. :wink:

"Säker sökning" och google.se påminde mig om den "specialfiltrering" som Google lär ha gjort av nazistiskt material, på uppdrag av tyska myndigheter. I Kina lär man få specialbehandlade sökresultat om man googlar på "tibet" eller "taiwan". Och så vidare.

En språklig vinkling: Google lär ogilla att deras trademark blivit ett verb. Otroligt?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 24 september 2005, 20:59

Hexmaster skrev::) Det är ju i allra högsta grad frågan om teknikhistoria. Att det utspelar sig under de allra senaste åren spelar ingen som helst roll, sökmotorer är nu en del av vår vardag och kommer nog att vara så under överskådlig tid. Så vill ni tramsa får ni göra det i en annan tråd. :wink:

"Säker sökning" och google.se påminde mig om den "specialfiltrering" som Google lär ha gjort av nazistiskt material, på uppdrag av tyska myndigheter. I Kina lär man få specialbehandlade sökresultat om man googlar på "tibet" eller "taiwan". Och så vidare.

En språklig vinkling: Google lär ogilla att deras trademark blivit ett verb. Otroligt?
Inte alls. Rollerblades var inte heller förtjusta.
Om ett trademark blir ett begrepp så tappar den sitt juridiska skydd har jag för mig.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 25 september 2005, 02:18

Googles enda nackdel är (väl?) att det inte går att göra en boolesk sökning. Jag saknar sånt. Och öh, hörni, ni har väl testat Google Earth?

Skriv svar