Tekniska aspekter på arkiv

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Tekniska aspekter på arkiv

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 september 2005, 15:09

I olika arkivsamlingar så finns det också som berör den civila tekniken. Jag har öppnat liknande trådar om andra källor inom den motsvarande tråden. Det finns även en del källor med olika protokoll, reservdelslistor, inköp & försäljning mm.

Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB
http://www.nad.ra.se/Arkis2/NADpages/ar ... 02440207BB}
Finns en del listor över reservdelar, bl a från olika nybyggen i Uddevalla.
Landsarkiven i Göteborg

AB Nordiska Motorverkstädernas arkiv
Vadstena landsarkiv
http://www.nad.ra.se/Arkis2/NADpages/ar ... D0B73E7A8B}
AB Nordiska Motorverkstädernas arkiv Arkivbildaren hette ursprungligen AB Södra Varfvets Maskinverkstäder, som bildades 5/1 1907 med en aktiestock om 110 aktier á 1000 kr. 5/1 1909 utökades aktiestocken med 96 aktier á 1000 kr (enligt aktieägarregistret D I:1). Företaget tillverkade huvudsakligen förbränningsmotorer (Loke). I februari 1911 inköptes Nya AB Stockholms Vapenfabriks verkstäder i Finspång och tillverkningen vid tryckluftsavdelningen övertogs. I samband härmed utökades aktiekapitalet med 600.000 kronor, varav Nya AB Stockholms Vapenfabrik svarade för 400.000 kronor (se bokslutskoncept F:4). Tillverkningen av förbränningsmotorer flyttades samtidigt till Finspång och företaget ändrade namn till AB Nordiska Motor- verkstäderna. Huvudkontoret låg dock kvar i Stockholm fram till årets slut då även detta flyttades till Finspång. Någon gång i slutet av år 1912 (troligen i oktober månad) såldes tryckluftsavdelningen till Nya AB Atlas. AB Nordiska Motorverkstäderna synes ha upphört någon gång under 1913. Vadstena den 30/6 1967 Kenneth Berg.
I detta arkiv kan man hitta bl a brevkopior, aktieägarregister, orderböcker, beställningsböcker, motorregister(förteckning över sålda motorcyklar). Det som kan vara intressant i arkivet är följande:
Tryckluftsavdelningens korrespondens
Serien i kartonger. Innehåller även korrespondens tillhörande Nya AB Stockholms Vapenfabrik från januari och februari 1911 samt enstaka handlingar från slutet av år 1910.
Dom har mycket att tillgå, om man är intresserad av motorer så kan detta arkiv vara nödvändig.

Motorfirma Uno Ranchs arkiv
Detta arkiv är inte sökbar efter 2011, men verkar intressant iallafall.

Gibsonska familjearkivet å Jonsered

Mycket intressant, enligt vissa källor så säger man att släkten Gibson från Arbroath i Skottland också har en del av historien kring svensk industralisering. Landsarkivet i Göteborg inhyser en rik omfång av detta arkiv. Omfattar många år, enligt NAD så omfattar arkivet tiden mellan 1772-1955. Läs gärna den historiska texten som är ett stycke svensk industrihistoria, men också en del om Gibsonska släkten(iallafall de som var till nytta till denna industribildning.

http://www.nad.ra.se/Arkis2/NADpages/ar ... 02440207BB}

Arkivet omfattar.
Familje och företagshandlingar
Serien inb. om ej annat angives. Volym 1-5: Kopieböcker och brevkoncept Volym 6-78: Ankomna brev Volym 79: Dagböcker Volym 80-82,193: Testamenten och boutredningshandingar Volym 83-84: Fastigheter och tomter Volym 85-113: Familjehandlingar Volym 114-119: Handlingar rörande diverse personer m.m. Volym 120-122b: Företagshandlingar Volym 123-138: Övriga affärer och annan verksamhet Volym 139-173: Företags och privata räkenskaper Volym 174-185b: F.M.E. Waerns samling Volym 186-188,194-197: Jonsereds fabrikers leverans Volym 189-192: Revisor John Gibsons historik Volym 198-202: Fotografier
Fryksdalens flottningsförenings arkiv
Värmlandsarkiv
Ni som är intresserade av flottning så kan ni läsa denna info-text

http://www.nad.ra.se/Arkis2/NADpages/ar ... A29FF00F9A}

Stockholms Järnbärareämbetet
Stockholms stadsarkiv
Fin historik kring järnvågen i Stockholm bl a som har medeltida anor.

http://www.nad.ra.se/Arkis2/NADpages/ar ... E7175C02CC}

Citerar bara det första stycket
Stockholms järnvåg kom till under medeltiden, exakt hur gammal den är har ej gått att fastställa. Enligt Magnus Erikssons stadslag 1349 var mälarlandskapen och deras städer skyldiga att väga och kontrollera exportjärnet å Stockholms järnvåg. Vågen var under sin verksamhet belägen på tre platser i Stockholm: t o m år 1661 vid Järntorget, mellan åren 1662-1862 "Järngraven" vid Slussen samt från 1865 till 1885 vid Djurgårdsvarvet. Administrativt lydde Järnvågen under handelskollegiet fram till 1814, därefter under drätselkommissionen (senare drätselnämnden) fram till 1885.
Om man söker exempelvis på tekniska termer så kan man får fram en lista, har man tur så har man också fått en viss historik över industrin eller företaget.

Stefan

Skriv svar