Lite finns ju på diskussionsdödaren.
MVH
Hans
Har jag för mig att stora delar av BJ-banan är enkelspårig.Stellan Bojerud skrev:Den största privatbanan i Sverge, BJ, hade högertrafik.
Såsom alla förklaringar lämnade av engelsmän bör man ta även denna med en stor nypa salt.Der Löwe skrev:Jag har fått förklarat att alla däggdjur, även mäniskan, inte bara hästar skyggar till vänster. dvs om en mäniska är på väg att gå in i ett föremål så vrids kroppen åt vänster. Om man sitter vid ratten kommer denna vridning att ge en sväng till vänster. Enligt den här logiken skulle vänstertrafik vara att föredra då man hellre kör i diket än frontalkrockar med mötande trafik. Nu hör det ju till saken att jag fått det här förklarat av en engelsman.
Kontinenten hade högertrafik sedan bilismens barndom, se napoleonkrigen. Att Österrike skulle ha haft vänstertrafik till 1938 är nog en skröna som härrör från historien att erövrare fortsätter med sina vanor rakt in i det erövrade landet. Sedan 1815 rådde i stort sett fria kommunikationer och resemöjligheter runtom i det kontinentala Europa och att byta mellan höger- och vänstertrafik för att man passerade en flod eller bergspass ter sig osannolikt.Markus Holst skrev:Jag hörde någon gång att Österrike hade vänstertrafik till och nex Anschluß, varvid de nya herrarna liksom bara körde högertrafik och sedan har man fortsatt. Hur väl detta stämmer har jag inte kontrollerat.
EDIT såg ett äldre inlägg i tråden att samma sak månne gälla för Tjeckoslovakien.
https://de.wikipedia.org/wiki/Links-_un ... 6sterreichIn fünf Etappen wurde von 1921 bis 1938 auf Rechtsverkehr umgestellt.