Fartygsnamn

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Fartygsnamn

Inlägg av Hexmaster » 22 augusti 2005, 13:09

Kort fråga: När började man sätta ut namnen på fartygen?

Regalskeppet Vasa t.ex. har ju aldrig haft något namn utsatt, bara Vasaättens kärve, vilket ju lett till en viss namnförvirring, avhandlad i annan tråd:

viewtopic.php?t=7493

Snabba tittar på div. flytetyg ger varierande svar, jag hittar t.ex. inget namn på Great Eastern från mitten av 1800-talet.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Fartygsnamn

Inlägg av varjag » 22 augusti 2005, 13:46

Hexmaster skrev:Kort fråga: När började man sätta ut namnen på fartygen?

Regalskeppet Vasa t.ex. har ju aldrig haft något namn utsatt, bara Vasaättens kärve, vilket ju lett till en viss namnförvirring, avhandlad i annan tråd:

viewtopic.php?t=7493

Snabba tittar på div. flytetyg ger varierande svar, jag hittar t.ex. inget namn på Great Eastern från mitten av 1800-talet.
En intressant frågeställning Hexmaster...fick faktiskt ta mig en funderare. Du menar alltså med 'påmålade' namn. Eller givna?
För att få s.k. Fribrev, dvs för att påbörja lastsjöfart - måste alla svenska fartyg 'mätas' redan från början av 1700-talet och fartyget måste ha ett 'namn med ägare' - för att få ett sånt. Vad gäller 'påmålningen' vet jag inte. Men föreställer mig att det var mycket svårt att måla ett fartygsnamn på ett, mestadels tjärat, träskrov. (Tjäran 'blöder igenom' målarfärgen) Däremot tror jag att man akterut, gärna hade en karvad namnplåt av trä, med fartygets namn och ofta hemmahamnen. Med införandet av stålskrov - blev det lättare att måla fartygsnamn på de, numera tre, 'erkända' ställena. Vardera bogen - och akterut över hemmahamnens namn. (Eller snobbförkortningar som YCM - vilket betyder Yacht Club Monaco.....och milliarder på banken). Varför GREAT EASTERN inte skulle bära namnmålning för bara 150 år sedan - begriper jag inte. Hon borde ha haft det - tittade du i aktern?
mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 augusti 2005, 14:15

Påmålade namn gällde det, större fartyg har väl "alltid" hetat något, som t.ex. Ormen Långe och Korte & co., tveksamma exempel kanske men det var det äldsta jag kom på...

Googles bildsökning, tog Great Eastern på måfå:
http://images.google.se/images?q=%22gre ... v&lr=&sa=G

Fick inte upp så många fotografier men på de här bilderna finns inte en antydan till namn på babords bog eller i aktern:
http://www.histarmar.com.ar/InfGral/Gre ... tos/01.jpg
http://arnygrimbear.de/GREATEASTERNKABELGROSS.jpg

Här finns det med - men på en modell! Är det modellen som är korrekt eller bilderna? Eller stod namnet bara på styrbords bog - nä..?
http://www.chrononaut.org/~dm/images/mi ... astern.jpg

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 22 augusti 2005, 14:38

Hmmm...Hexmaster. Länkarna visar ju 'artists impressions' av fartyget och hennes akter som kabelläggare, jag tror inte det är något avgörande bevis för att hon inte hade namnmålning. Brunel's skapelse var ju redan före stapelavlöningen något av en 'Vit Elefant'och hans vision - kom ju bara till kabeldragningens tjänst innan hon glömdes. Ett f.ö. sorgligt öde för ett visionärt fartyg.
Om moderna 'målningar' vill jag berätta följande lilla historia. Vi hade en 3:e styrman som var överdjävlig på morselampa...och anropade alla fartyg vi siktade till sjöss på natten. I Engelska Kanalen blev vi hastigt omkörda av ett jättelikt chabrak - upplyst som självaste Broadway. 3:an - var snabb med morselampan..AAA - WS, = what ship? Giganten brusade förbi...under fulla fem sekunder - tände dom strålkastarna mot namnplåtarna bakom bryggan...vi läste

Ile de France innan dom släckte igen.....

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 augusti 2005, 15:22

varjag skrev:Länkarna visar ju 'artists impressions' av fartyget och hennes akter som kabelläggare, jag tror inte det är något avgörande bevis för att hon inte hade namnmålning.
O nej, men jag har ju inte hittat så mycket mer; och det är ju heller inte GE som är grejen utan påmålade namn över huvud taget. Letade snabbt efter fartyg från inbördeskriget, inte mycket mer där. Monitor och Merrimac (eller vad den senare nu hette) gav heller inget resultat, och ungefär där tänkte jag att det kanske var en lämplig frågeställning för Skalman. :)

Namnplåtens ålder har jag ingen aning om (det är lätt att inbilla sig att allehanda bruk till sjöss är uråldriga bara för att de är till sjöss!), men visst är det en fascinerande tanke att den s.a.s. skulle vara ett resultat av att färg och tjära är en dålig kombination...

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 22 augusti 2005, 19:59

Vet inte, men nog hade väl skeppen namnskyltar redan under 1700-t iallafall? Flottorna gjorde ju en grej (eller snarare inte gjorde kanske) av att inte byta namn på erövrade fartyg för att psyka fienden när det blev drabbning igen.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 23 augusti 2005, 02:14

Tog mig faktiskt tid bläddra i några böcker - och det verkar som om Hexmaster har rätt. Ett stort antal målningar, akvareller och teckningar - av svenska segelfartyg från c:a 1790 - 1875 - förefaller sakna namnmålning. T.o.m har konstnärerna ofta 'hissat en stor standert' på en mast - med fartygets namn på, för att identifiera skeppet. Så 'svaret på den första frågan' - måste förbli - JAG VET INTE, mvh, Varjag

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 augusti 2005, 13:18

Sveriges södra demografiska databas (http://www.ddss.nu/) finns det olika databaser och bl a "Sveriges skeppslista".
Sökningen är begränsad mellan 1837-1939.

Vad inte så att man hade kvinnonamn på båtarna redan under 1700-talet?

Albertina var iallafall ganska vanligt namn på båtarna: 105 stycken enligt databasen ovanför.


Stefan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 23 augusti 2005, 14:05

'Albertina........
så var det skeppets namn
Pumpa läns'


Jo kvinnonamn ansågs ha bättre tur - fast givetvis innebar en livs levande kvinna ombord - otur! Många skepp i den svenska rederinäringens barndom
var 'partsägda' då ett skepp kostade mycket pengar som få enskilda kunde satsa.
Många sådana skepp bar namn som reflekterade partsrederiet. Som till exempel
Alliancen, Enigheten, Tre Bröder , osv. Vi skall ha klart för oss att riskerna med att segla handelsskepp på 17-och 1800-talen var mycket stora - omkring en femteldel förliste redan på första eller andra resan. Vinsterna - om man kunde leverera och hembringa ett par bra 'ladningar' - var också mycket höga. Så - det var som med moderna lotterier - man tog chansen.

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Inlägg av Figaro » 23 augusti 2005, 15:36

Bild
HMS Victory, byggd 1765. Någon som vet om namnet var påmålat från början, eller kom på plats senare?

FredH
Medlem
Inlägg: 1379
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Inlägg av FredH » 23 augusti 2005, 20:52

varjag skrev:Tog mig faktiskt tid bläddra i några böcker - och det verkar som om Hexmaster har rätt. Ett stort antal målningar, akvareller och teckningar - av svenska segelfartyg från c:a 1790 - 1875 - förefaller sakna namnmålning. T.o.m har konstnärerna ofta 'hissat en stor standert' på en mast - med fartygets namn på, för att identifiera skeppet. Så 'svaret på den första frågan' - måste förbli - JAG VET INTE, mvh, Varjag
Beror inte det på att de flesta målningar av fartyg är när fartygen antingen ses från sidan eller kranbalksvis.
Förr i tiden hade de flesta fartyg endast namnskylt i aktern, inte på sidorna eller framme på bogen.

Det är åtminstone min gissning.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 23 augusti 2005, 21:46

Figaro skrev:Bild
HMS Victory, byggd 1765. Någon som vet om namnet var påmålat från början, eller kom på plats senare?
Precis det jag menade. Även målningar från den tiden (1700-talets senare hälft) visar skeppens namn på aktern.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 23 augusti 2005, 22:04

I boken om regalskeppet Kronan står namnet med stora bokstäver på aktern enligt en del av de förhållandevis gamla kopparstick/målningar som återges. På andra saknas de. Däremot verkar det vara vanligt med en skulptur indikerande skeppets namn, t ex en stor stjärna för Morgonstjärnan eller ett lejon för Smålands lejon.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 23 augusti 2005, 23:00

...Eller en vase för Vasen, den på museet.

Bild

Illustrationer vågar jag inte lita på alls; om ett fartyg saknar namn så kan det ju bero på att artisten inte brytt sig om att ta med de små bokstäverna, och om namnet finns där kan det ju vara en "förbättring" av verkligheten.

Jag kan tänka mig att man på ex.vis 1600-talet identifierade fartygen på alla möjliga sätt. Kom man så nära att man kunde läsa (om man kunde läsa) ett ditmålat namn, så hade man långt innan känt igen det på skrovet, riggen, flaggor eller så.

(Väntar fortfarande på en kommentar från Donkeyman...)

Skriv svar