Nästan 50 000 dödade!!!

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Nästan 50 000 dödade!!!

Inlägg av Hans » 4 augusti 2005, 09:57

Donkeyman skrev:var det inte 50.000 per år bara inom EU.
Jo det stämmer- intressant m.h.t. att det är nästan lika många som antalet amerikaner som dog under hela vietnamkriget (drygt 58 000).

Riskbedömning är inte allas starka sida. Jag var nyligen i Libanon och folk frågade mig om jag inte var rädd. Jo, det var jag - men för trafiken som var helt otrolig anarkistisk. Jag var inte rädd för bomber, en gick av med "bara" en död under min tid där. 2000 dog 413 människor i trafiken i Lebanon och troligtvis var det betydligt fler som inte kom med i den officiella statistiken.

I Israel har det dött 1 073 människor i terrordåd sedan september år 2000 - bara under 2003 dog 482människor i den israeliska trafiken.

Intressant är också att 1970 så dog det över 77 000människor i trafiken i EU 15! Detta trots att det fanns mycket färrre bilar då (2002 dog 38 604).


MVH

Hans

edit - siffra

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 4 augusti 2005, 12:12

Faktiskt intressant länk det där Hans - tack för den. Man drunknar ju i siffrorna - OCH TRAGEDIERNA - men Sverige, som jag väntat, tycks ligga bra till. Förståeligt med de stränga kraven på körkort och den goda utbildningen innan man får det.
Siffror, visande antalet dödade per 1000 innevånare - hade gjort jämförelse lättare mellan de olika länderna...*)jag vet inte om Kina ens har ngn statistik, men där växer bilparken med 15-16% om året just nu - och antalet cyklister och fotgängare som manglas - ovana vid denna plåtflod, lär vara horribelt.

*) tillägg: jag hittade det. Bravo Sverige, Ni ligger bäst i statistiken - bara Malta ligger under per innevånare!
Men kontakten med en åsnekärra 'tar' inte så hårt... :( - gissar man.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 4 augusti 2005, 13:47

Det är svårt att jämföra olika länder - antalet döda per 100 000 är inte helt felfritt. Jag misstänker att Mali och Syrien skulle ligga bra till, eftersom det inte finns så många bilar där. För att ha en riktigt bra jämförelse skulle vi behöva veta hur många kilometer alla fordon rullar per år och med hur många passagerare - och jämföra de med antalet dödade - och de uppgifterna är lite knepiga att få reda på.

En intressant definitionsfråga är "dödade" i trafiken. Det kan ju inte vara något problem tror de flesta - antingen är man död eller inte. Fel - FN's definition av omkommen är som lyder:

Omkomna personer

Varje person som omedelbart avlidit eller avlider inom 30 dagar till följd av en olycka med personskador.

För länder som inte tillämpar denna definition görs en uppskattning av omvandlingskoefficienter, så att jämförelser baserade på 30-dagarsdefinitionen kan göras.

Frankrike 1,057 Italien 1,03 Litauen 1,08 Portugal 1,3 Turkiet 1,3


I Frankrike som exempel så räknas man som död av trafikolyckan bara om man avlider inom en vecka eller så - därav omräkningen för att göra siffrorna jämförbara.

En annan intressant sak är underapporteringen - där även i sådana välordnade länder som Sverige är det inte alla dödsfall till följd av olyckor kommer med i statistiken - värre är det dessutom då det gäller skadestatistiken och där kan man knappt jämföra olika länder då definitionen av skadad skiljer sig avsevärt.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 oktober 2005, 17:45

Ryssland har en av de högsta dödsvärderna i Europa och möjligen också i världen. Jag prenumerade på "Vi bilägare" förut och det var en artikel om den ryske bilisten. Förr kunde man ta olika delar från andra delar för att reparera en bil, det kan man inte göra längre. Sedan beror det också på om ryska bilister har fattat det också eftersom nya bilmodeller har lanserat i detta land också. I artikeln stod det också att bilolyckorna var också de yngre männens främsta dödsorsak.

Stefan

Skriv svar