SJK Inlandsbaneresa

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

SJK Inlandsbaneresa

Inlägg av Donkeyman » 11 juli 2005, 22:39

Hej mina vänner. Har just kommit hem från en intressant resa med SJK (Svenska Järnvägs Klubbern) på inlandsbanan. Resan har varit otroligt lyckad och välplanerad och därmed vill jag komma med ett par turisttips.

1. Inlandsbanan. Den järnvägen är en upplevelse i sig själv. Numera drivs trafiken av ett bolag som ägs av kommunerna runt banan och som heter Inlandsbanan. Man har en verkligen turistvänlig organisation och det är kompetenta guider ombord på varje vagn. Plus att en mängd med småföretagare runt banan har organiserat diverse attraktioner.

2. Linbanan Mensträsk - Örtrsäsk. En del av den ursprungligen 10 mil långa linbanana Kristineberg - Boliden. Här kör man turister i speciella korgar på en två timmars resa och i båda ändarna har man museum och krog. Tycker själv att det är en underbar upplevelse att segla fram över myr och skog i en liten linebanekorg. Samtidigt äter man en god lunch i medförd lunchkorg med lämpliga drycker.

3. Frösön. Wilhelm Petterson Bergers hem. Sommarhagen. Är bara en höjdare. Jag trodde att jag visste det mesta om WPB men upptäckte att jag inte visste någonting. Han var kompis med och samtida med den tidens jet set. Det vill säga Anders Zorn, Albert Engström, Heidenstam, Fröding och en hel hög av andra kändisar. Och jag tror att de där gubbarna hade skitkul tillsammans.

4. Porjus Kraftstation. Detta var en höjdare. Ett kanonfint museum som visade hur och varför kraftstationen i Porjus byggdes år 1910. Detta museum är ett "must" för varje teknikfreak som reser norröver.

5. Arvidsjaur Jernvägsmuseum. De kör ångtåg mellan Arvidsjaur och Slagnäs. Och på hemvägen är det BBQ vid en härlig sandstrand. Det är få av de gamla ångtågsföreningarna som har ett så pass trevligt koncept.

Ovanpå detta innebar resan ett par dussin till med goda arrangemang. Men dem skall jag inte nämna här. Däremot går jag rätt på något som inte var med (Därför att det var med förra året).

6. Gruvturer i Kiruna och Gällivare. Detta var inte med på årets tur men var i förra årets program. Och den som reser så långt upp i Lapphelvetet skall definitivt göra ett gruvbesök. Det är en höjdare................

Så välkommen norröver i sommar. Det finns många fina ting att uppleva.
Senast redigerad av 1 Donkeyman, redigerad totalt 13 gånger.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 juli 2005, 10:59

Åker man igenom Inlandsbanans enda tunnel utanför Gällivare då? Det kanske är en dum fråga kanske.

Stefan

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 13 juli 2005, 15:36

Det gör man. Men det är inte mycket till tunnel. Den är 30 m lång.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 juli 2005, 15:47

Donkeyman skrev:Det gör man. Men det är inte mycket till tunnel. Den är 30 m lång.
Det är iallafall en av Sveriges minsta tunnlar vad jag vet, enligt en artikel i Tåg så borde järnvägen fått en annan sträckning.

Stefan

Skriv svar