Sekelskiftet 1800/1900

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Sekelskiftet 1800/1900

Inlägg av Morgan » 27 juni 2005, 17:32

Hej,

jag håller på och utvecklar en rollspelsvärld, rollspelssystemet heter Mutant och ges ut av Järnringen HB. Denna rollspelsvärlden jag håller på att utvecklar är tänkt att utspela sig i en värld där teknologinivån ungefär är likvärdig som under det förra sekelskiftet 1800/1900.

Jag känner till att de första motorfordonen precis hade utvecklats och att de första flygförsöken med motoriserade flygfordon var på väg att göras, men hur såg det ut annars på den tiden? Jag tänker nu uteslutande på det civila området och specifikt på saker som samhällsstruktur, teknologinivå etc jämfört med idag.

Morgan

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 30 juni 2005, 17:10

Är en gammal fan av Mutant, först måste man bestämma finns resten av värden kvar? eftersom de var framförallt komunikationerna som utveklades något enormt, kanalbyggena, järnvägarna "ångvagnarna", telegrafen/radio zepelinare etc.

Vilket medförde en ökande global handel och "industriliseringen" På grund av den enorma befolkningsökningen så ökar urbaniseringen och emigrationen, folk flyttar till tex USA.

Exakt vad vill du ha svar, frågorna käns lite luddiga. Särskilt när den " riktiga"samhällsstrukturen har formats av stormakterna och koloniväldet, nationalromantiken, vilket "saknas" i Mutant (i alla fall 1984 års utgåva)

Om man utgår ifrån Mutants värd, så kan man anta att de sker en typ av klaskamp, Liberal/sosialistiska ider mot de mer konsarvativa, kampen för rösträtt, lika behandling för alla intiligenta raser etc.

Skulle föreslå att du tittar lite på de vilktorianska england för insperation.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 4 juli 2005, 14:55

Jo, idén jag har spånat på är denna:

"Mutant - Undergångens arvtagare" utspelar ju sig år 96 pt. och allt som har att göra med det samhället finns beskrivet i grundboken, den gamla såväl som den nya.

Men jag tänker mig ett Mutant som utspelar sig år 199 pt. och då borde ju utvecklingen och kunnandet gått framåt jämfört med 103 år tidigare. Politiskt sett ser det ut såhär: kejsarätten Skarprättare störtades för ca 75 år sedan under ett rikstäckande uppror som ledde till att i stort sett hela det pyriska samhället skakades i sina grundvalar. Efter upproret följade några oroliga år med internmaktkamp mellan olika upprorsledare, tills en man vid namn Absolutus Maxenstamm tog kommandot över landet. Han började genast genomföra några på sikt genomsyrande förändringar av samhället, som t ex obligatorisk skolgång. Dessa i princip eliminerade den tidigare utbredda analbitismen under de kommande 30 åren, kvar blev vara en bråkdel av befolkningen som varken kunde läsa eller skriva. Detta ledde i sin tur till krav på medborgerliga rättigheter, främst från mutanternas sida, och i viss mån gav det resultat. Nu har varje pyrisk arbetare rätt till två veckors betald semester och arbetsvillkoren har också blivit något bättre. Ungefär så ser samhället ut i stort.

Men det finns självklart spänningar, det kan ingen förneka. Och adeln, även om de har lite mindre makt nu än tidigare, är fortfarande rika som troll och åker snålskjuts på det arbetande folkets dagliga ansträngningar. Många av politikerna, varav en betydande andel kommer från adeln, anses i dagligt tal vara korrupta och oärliga, men självklart går ingenting att bevisa. Men de allra flesta sliter fortfarande hårt för sin brödföda och klyftan mellan rika och fattiga är alltjämt mer än märkbar. De flesta sliter häcken av sig på nån fabrik ägd av nån snuskigt rik fakturiägare som vältrar sig i pengar.

Tekniskt sett har man dock nått ganska långt. De otaliga forntidsfynden, allt från rakapparater till bilvrak, har gett upphov till "nyuppfinningar" av gamla saker och detta har kommit samhället till nytta. Elektriciteten är helt utbredd utom i de mest avlägsna byarna och gårdarna, dock till priset av ett mer eller mindre konstant bakgrundsbuller från de mirakelgörande bensindrivna elgeneratorerna, även om merparten av dessa drivs av naturliga vattendrag. Vapentekniskt sett har man med mycket stor precision och noggrannhet börjat tillverka egna handeldvapen av enklare typer, i huvudsak med revolver- och repeatermekanism, och automatvapen fungerar enligt principen slagfjäder med tungt slutstycke. Men primitiva experiment med primitiva gasopererade vapen har börjat, om ännu i sin linda. Sedan fem år tillbaka finns de första motordrivna fordonen att köpa, men självklart är de ännu reserverade för de allra allra rikaste och - naturligtvis - militären.

Det är så jag tänker mig min Mutant-värld.

Hur pass väl stämmer det överens med sekelskiftsvärlden 1800/1900?

Morgan

Skriv svar