Philipin

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Von Bing
Medlem
Inlägg: 187
Blev medlem: 14 november 2003, 13:53
Ort: Riket där man lät Doktor Snuggles lära barn att knarka

Philipin

Inlägg av Von Bing » 26 juni 2005, 22:30

JV Svenssons bilfabrik i Augustendal, Nacka, köptes 1937 upp av försäljningsbolaget Philipssons Automobil AB för att göras till monteringsenhet för Chrysler, Dodge, och Plymouth. Gunnar Philipsson tjänade storkovan på att sälja det tyska småbilsmärket DKW i Sverige under mellankrigstiden, och när kriget väl tog slut blev inte försäljningen av DKW lika lönsam som förut.

Då det ansågs högst undvikligt att åka mot fiasko som tillverkare av billiga småbilar efter krigsslutet bestämde sig Philipsson att starta egen biltillverkning. Den 10 januari 1946 skrev DN att den nya svenska folkbilens startserie skulle bli 5000 enheter och att tillverkningen skulle starta inom kort. Själva bilen skulle utrustas med framhjulsdrift, stålkaross, fyra säten, och en tvåcylindrig 700 cc tvåtaktsmotor, byggd av Albin.

Men det blev aldrig 5000 Philipin på Sveriges vägar. Det byggdes endast en enda "bil". En strömlinjeformad trämodell utan motor som på ytan iallafall såg ut som en färdig bil. Hela Philipinprojektet avbröts då en annan ny svensk bil - Saab, behövde återförsäljare och var modernare och mer utvecklad än Philipin. 8000 Saab 92:or blev beställda av Philipssons och Philipins död blev Saabs bröd.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Re: c

Inlägg av Bagheera » 12 augusti 2005, 02:04

Tack von Bing, intressant, Philipin var ny kunskap för mig.

Du nämner JV Svenssons bilfabrik i Augustendal. Vad tillverkades där innan 1937? Påbyggnad av lastvagnschassin?
Eller var det så att de slutmonterade importerade bilar redan innan, pss som man gjorde med de amerikanska märkena du nämner?

Dessutom undrar jag om du vet varför de amerikanska bilarna kom i stora trälårar till Stadsgårdskajen som icke färdigmonterade, fast alla delar fanns väl med?

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 14 augusti 2005, 02:38

Bagheera, det var av skatteskäl, som man monterade ihop dom i frihamnen.

Skriv svar