Spårvidd i Finland
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
- Ort: Stockholm
Spårvidd i Finland
En person skojade igår om (som han finner) ointressanta ämnen, med spårvidden i Finland som exempel gripet ur luften. Jag fann det direkt intressant Eftersom Ryssland och sedermera Sovjetunionen hade en annan spårvidd än övriga Europa torde de ryska järnvägsbyggena i Finland före 1917 även ha utförts med den ryska spårvidden? Hur ser det ut idag? Hade Finland väststandard från början, har man övergått till väststandard eller har man fortfarande rysk standard?
/Forsberg
/Forsberg
Re: Spårvidd i Finland
Fortfarande rysk standardMathias Forsberg skrev:En person skojade igår om (som han finner) ointressanta ämnen, med spårvidden i Finland som exempel gripet ur luften. Jag fann det direkt intressant Eftersom Ryssland och sedermera Sovjetunionen hade en annan spårvidd än övriga Europa torde de ryska järnvägsbyggena i Finland före 1917 även ha utförts med den ryska spårvidden? Hur ser det ut idag? Hade Finland väststandard från början, har man övergått till väststandard eller har man fortfarande rysk standard?
/Forsberg
http://www.jarnvag.net/banguide/Boden-Haparanda.aspBanan till Haparanda är Sveriges enda järnvägsanslutning österut och utnyttjas därför för transporter till och från Finland och Ryssland. I Torneå lastas godset om mellan vagnar med respektive spårvidd. Sedan några år provas även system för spårviddsväxling på vagnar med variabel spårvidd. Det finns planer på att utöka denna verksamhet.
http://www.jarnvag.net/banguide/spar.aspBredspår kan man hitta i bland annat Finland (1524 mm)
Re: Spårvidd i Finland
Det finns en stor rangerbangård i Hangös hamn där man byter spårvidd på vagnar som kommer med fartyg från tyskland. En ganska omfattande hantering, smidigt uppbyggd där man "bara" byter hjul och axelparti från kontinentens normalspår till den bredare i finland.Mathias Forsberg skrev:En person skojade igår om (som han finner) ointressanta ämnen, med spårvidden i Finland som exempel gripet ur luften. Jag fann det direkt intressant Eftersom Ryssland och sedermera Sovjetunionen hade en annan spårvidd än övriga Europa torde de ryska järnvägsbyggena i Finland före 1917 även ha utförts med den ryska spårvidden? Hur ser det ut idag? Hade Finland väststandard från början, har man övergått till väststandard eller har man fortfarande rysk standard?
/Forsberg
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Rysk spårvidd
Jag vill minnas att bangården i Haparanda hade spår även med finsk (rysk) spårvidd och att bron till Tornio hade tre räler, vilket medgav både 1435 mm och 1524 mm spårvidd.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11940
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Rysk spårvidd
Jag har för mig att det fanns/finns överföringsvagnar i Haparanda/Tornio också.Stellan Bojerud skrev:Jag vill minnas att bangården i Haparanda hade spår även med finsk (rysk) spårvidd och att bron till Tornio hade tre räler, vilket medgav både 1435 mm och 1524 mm spårvidd.
Stefan
Re: Rysk spårvidd
Det finns en flera olika typer av spårvidd.
---
A.I-06. Spårvidd
Avståndet mellan skenorna mätt mellan innerkanterna på rälshuvudena.
Följande spårvidder används:
Normalspår:
1,435 m
Bredspår:
1,524 m (t.ex. Finland)
1,600 m (t.ex. Irland)
1,668 m (t.ex. Portugal)
Smalspår:
0,60 m, 0,70 m, 0,75 m, 0,76 m, 0,785 m, 0,90 m, 1,00 m.
---
Taget från http://www.unece.org/trans/main/wp6/tra ... smain.html
MVH
Hans
---
A.I-06. Spårvidd
Avståndet mellan skenorna mätt mellan innerkanterna på rälshuvudena.
Följande spårvidder används:
Normalspår:
1,435 m
Bredspår:
1,524 m (t.ex. Finland)
1,600 m (t.ex. Irland)
1,668 m (t.ex. Portugal)
Smalspår:
0,60 m, 0,70 m, 0,75 m, 0,76 m, 0,785 m, 0,90 m, 1,00 m.
---
Taget från http://www.unece.org/trans/main/wp6/tra ... smain.html
MVH
Hans
Ideal gauge
There has been much controversy about what constitutes the ideal gauge. From the modern perspective, it can be seen that gauge was less important than the original supporters of broader or narrower gauges held it to be:
The heaviest trains in the world run on standard gauge track in Australia. The gauge is not the limiting factor in running heavier trains. It is therefore hard to justify a wider gauge.
The fastest trains in the world also run on standard gauge in Japan and Europe, where speeds over 300 km/h are attained. It is therefore hard to justify a wider gauge.
Very heavy trains run on the narrow gauge of 3 ft 6 in (1067 mm) in Queensland
A somewhat narrower gauge does not seem to materially affect the weight of trains that can be run.
Fairly fast trains can run even on narrow gauge track, as can be seen in Queensland.
It is possible to build a light standard-gauge line about as cheaply as a narrow-gauge line. For example, a tram.
It is possible to build a narrow-gauge line to as heavy-duty a standard as a standard-gauge line.
With the benefits of hindsight, little was gained by building railway systems to narrower (down to about 3 ft (900 mm) or broader, up to about 7 ft (2100 mm) gauges, and this was at the cost of nil interoperability.
Only in gauges of less than 3 ft (900 mm) can a railway be built significantly more cheaply than is possible with standard gauge, and only then in mountainous terrain, or where a low capacity line is required.
It can be argued therefore, that the original uniform gauge adopted by Stephenson in 1830 can serve most of the tasks performed by gauges from 3 to 7 ft (900 to 2100 mm), albeit with a mini gauge of about 2 ft (600 mm) for cane tramways, underground mine railways, mountain, construction, temporary and military, plus children's railways.
http://www.absoluteastronomy.com/encycl ... _gauge.htm
MVH
Hans
There has been much controversy about what constitutes the ideal gauge. From the modern perspective, it can be seen that gauge was less important than the original supporters of broader or narrower gauges held it to be:
The heaviest trains in the world run on standard gauge track in Australia. The gauge is not the limiting factor in running heavier trains. It is therefore hard to justify a wider gauge.
The fastest trains in the world also run on standard gauge in Japan and Europe, where speeds over 300 km/h are attained. It is therefore hard to justify a wider gauge.
Very heavy trains run on the narrow gauge of 3 ft 6 in (1067 mm) in Queensland
A somewhat narrower gauge does not seem to materially affect the weight of trains that can be run.
Fairly fast trains can run even on narrow gauge track, as can be seen in Queensland.
It is possible to build a light standard-gauge line about as cheaply as a narrow-gauge line. For example, a tram.
It is possible to build a narrow-gauge line to as heavy-duty a standard as a standard-gauge line.
With the benefits of hindsight, little was gained by building railway systems to narrower (down to about 3 ft (900 mm) or broader, up to about 7 ft (2100 mm) gauges, and this was at the cost of nil interoperability.
Only in gauges of less than 3 ft (900 mm) can a railway be built significantly more cheaply than is possible with standard gauge, and only then in mountainous terrain, or where a low capacity line is required.
It can be argued therefore, that the original uniform gauge adopted by Stephenson in 1830 can serve most of the tasks performed by gauges from 3 to 7 ft (900 to 2100 mm), albeit with a mini gauge of about 2 ft (600 mm) for cane tramways, underground mine railways, mountain, construction, temporary and military, plus children's railways.
http://www.absoluteastronomy.com/encycl ... _gauge.htm
MVH
Hans
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Haparanda - Tornio ToR
Hittade lite i mitt gamla fotoalbum:Donkeyman skrev:Stämmer bra. Och på den tid det gick persontåg kunde man åka Svenskt tåg till Tornio eller Finskt tåg till Haparanda.
1) Övre bilden: Finsk rälsbuss Tornio - Haparanda.
2) Nedre bilden: Svensk rälsbuss Haparanda - Tornio.
- Bilagor
-
- Scan10037.JPG (52.14 KiB) Visad 2473 gånger
-
- Scan10038.JPG (40.77 KiB) Visad 2473 gånger
Re: Spårvidd i Finland
Efter att nyligen ha 'tågat' från Beijing till Moskva (så fick jag skryta med DET....)FredH skrev:Det finns en stor rangerbangård i Hangös hamn där man byter spårvidd på vagnar som kommer med fartyg från tyskland. En ganska omfattande hantering, smidigt uppbyggd där man "bara" byter hjul och axelparti från kontinentens normalspår till den bredare i finland.Mathias Forsberg skrev:En person skojade igår om (som han finner) ointressanta ämnen, med spårvidden i Finland som exempel gripet ur luften. Jag fann det direkt intressant Eftersom Ryssland och sedermera Sovjetunionen hade en annan spårvidd än övriga Europa torde de ryska järnvägsbyggena i Finland före 1917 även ha utförts med den ryska spårvidden? Hur ser det ut idag? Hade Finland väststandard från början, har man övergått till väststandard eller har man fortfarande rysk standard?
/Forsberg
sågs en liknande anläggning i Erlian i NV Kina före gränsen till Mongoliet. Två enorma boggiebytarskjul, 300 meter långa, tar in 15-20 vagnar åt gången - som samtidigt lyfts med domkrafter, de kinesiska 1435mm's boggiena lossas och rullas undan - för att ersättas av ryska 1524mm's, innan resan kan fortsättas. Hela operationen tog bara c:a 2 timmar och var ytterst smidig. Lustig observation - medan knegarna var kineser fick jag den uppfattningen att chefsteknikerna som 'tryckte på knapparna' var tyskar eller österrikare(?).
Re: Spårvidd i Finland
Du kan väl lägga ut en liten reseberättelse istället för att skrytavarjag skrev: Efter att nyligen ha 'tågat' från Beijing till Moskva (så fick jag skryta med DET....
På "Historiska sevärdheter & restips" kanske?
MVH
Hans
-
- Ny medlem
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 16 juli 2005, 19:44
- Ort: Wrebro
Rysk spårvidds ursprung
Enligt en historia jag hörde för många år sedan, kom den Ryska(och Finska) spårvidden till på följande sätt.
Er rysk sågslipare(spion) kapade till sig en vandringsstav med måtten för den svenska spårvidden, men han gjorde misstaget att ta yttermåtten, vilket sedan blev den ryska spårvidden, i innermått. Om historian stämmer så skulle en räl på den sträckan där provet togs vara ca 45 mm bred.
Någon som kan verifiera historien?
/Nil
Er rysk sågslipare(spion) kapade till sig en vandringsstav med måtten för den svenska spårvidden, men han gjorde misstaget att ta yttermåtten, vilket sedan blev den ryska spårvidden, i innermått. Om historian stämmer så skulle en räl på den sträckan där provet togs vara ca 45 mm bred.
Någon som kan verifiera historien?
/Nil
Re: Rysk spårvidds ursprung
In the nineteenth century Russia chose a broader gauge. It is widely believed that the choice was made for military reasons, to prevent potential invaders using their rail system
http://www.absoluteastronomy.com/encycl ... _gauge.htm
Det måste vara sant för jag hittade det på internet
Lite mer om ryska järnvägar - http://www.asiatradehub.com/russia/railway.asp
MVH
Hans
http://www.absoluteastronomy.com/encycl ... _gauge.htm
Det måste vara sant för jag hittade det på internet
Lite mer om ryska järnvägar - http://www.asiatradehub.com/russia/railway.asp
MVH
Hans
Efter nylig resa på 4/5-delar av den transsibiriska järnvägen vill jag lägga ngra kommentarer till Hans post, www. asiatradehub! Tradehub - Ytterst passande!
Världens största land - Ryssland - har fortfarande inte ordentlig landsväg - mellan Moskva och fjärran östern. Den 'förlorar sig' i träskmarkerna öster om Chita i hundra mil. Transsibiriska järnvägen - är landets kroppspulsåder som ger liv åt vad som annars hade varit dött. Vad helst annat - som faller ihop i Ryssland, järnvägen är oerhört välskött och fungerar som en klocka. Tradehub...=handelsnav, ABSOLUT! Här dundrar godstågen tätt. Linjen är alltid dubbelspårig, inte sällan trespårig och det är ingen överdrift att säga att allt för ofta 'skymdes den där fantastiska utsikten'...av mötande tåg. Efter många mil på Norrlandstågen i min ungdom med 3:e Klass sovvagn (och ofta utan) men med ett återupplivande av dessa minnen i exakt samma sovkupé 1996 på Nora jvgs-muséum - kan jag kategoriskt förklara - att ryska sovkupéerna är rymligare, högre i tak och bekvämare än de svenska från 50-talet. Måhända det kan bero på spårvidden....?
mvh, Varjag
Världens största land - Ryssland - har fortfarande inte ordentlig landsväg - mellan Moskva och fjärran östern. Den 'förlorar sig' i träskmarkerna öster om Chita i hundra mil. Transsibiriska järnvägen - är landets kroppspulsåder som ger liv åt vad som annars hade varit dött. Vad helst annat - som faller ihop i Ryssland, järnvägen är oerhört välskött och fungerar som en klocka. Tradehub...=handelsnav, ABSOLUT! Här dundrar godstågen tätt. Linjen är alltid dubbelspårig, inte sällan trespårig och det är ingen överdrift att säga att allt för ofta 'skymdes den där fantastiska utsikten'...av mötande tåg. Efter många mil på Norrlandstågen i min ungdom med 3:e Klass sovvagn (och ofta utan) men med ett återupplivande av dessa minnen i exakt samma sovkupé 1996 på Nora jvgs-muséum - kan jag kategoriskt förklara - att ryska sovkupéerna är rymligare, högre i tak och bekvämare än de svenska från 50-talet. Måhända det kan bero på spårvidden....?
mvh, Varjag