Spårvidd i Finland

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 3054
Blev medlem: 28 mar 2002 15:09
Ort: Stockholm

Spårvidd i Finland

Inlägg av Mathias Forsberg » 11 jun 2005 12:12

En person skojade igår om (som han finner) ointressanta ämnen, med spårvidden i Finland som exempel gripet ur luften. Jag fann det direkt intressant :) Eftersom Ryssland och sedermera Sovjetunionen hade en annan spårvidd än övriga Europa torde de ryska järnvägsbyggena i Finland före 1917 även ha utförts med den ryska spårvidden? Hur ser det ut idag? Hade Finland väststandard från början, har man övergått till väststandard eller har man fortfarande rysk standard?

/Forsberg

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5322
Blev medlem: 14 mar 2005 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Spårvidd i Finland

Inlägg av CvD » 11 jun 2005 12:14

Mathias Forsberg skrev:En person skojade igår om (som han finner) ointressanta ämnen, med spårvidden i Finland som exempel gripet ur luften. Jag fann det direkt intressant :) Eftersom Ryssland och sedermera Sovjetunionen hade en annan spårvidd än övriga Europa torde de ryska järnvägsbyggena i Finland före 1917 även ha utförts med den ryska spårvidden? Hur ser det ut idag? Hade Finland väststandard från början, har man övergått till väststandard eller har man fortfarande rysk standard?

/Forsberg
Fortfarande rysk standard
Banan till Haparanda är Sveriges enda järnvägsanslutning österut och utnyttjas därför för transporter till och från Finland och Ryssland. I Torneå lastas godset om mellan vagnar med respektive spårvidd. Sedan några år provas även system för spårviddsväxling på vagnar med variabel spårvidd. Det finns planer på att utöka denna verksamhet.
http://www.jarnvag.net/banguide/Boden-Haparanda.asp
Bredspår kan man hitta i bland annat Finland (1524 mm)
http://www.jarnvag.net/banguide/spar.asp

FredH
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 29 jul 2003 18:56
Ort: Växjö

Re: Spårvidd i Finland

Inlägg av FredH » 13 jun 2005 16:42

Mathias Forsberg skrev:En person skojade igår om (som han finner) ointressanta ämnen, med spårvidden i Finland som exempel gripet ur luften. Jag fann det direkt intressant :) Eftersom Ryssland och sedermera Sovjetunionen hade en annan spårvidd än övriga Europa torde de ryska järnvägsbyggena i Finland före 1917 även ha utförts med den ryska spårvidden? Hur ser det ut idag? Hade Finland väststandard från början, har man övergått till väststandard eller har man fortfarande rysk standard?

/Forsberg
Det finns en stor rangerbangård i Hangös hamn där man byter spårvidd på vagnar som kommer med fartyg från tyskland. En ganska omfattande hantering, smidigt uppbyggd där man "bara" byter hjul och axelparti från kontinentens normalspår till den bredare i finland.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud †
Saknad medlem
Inlägg: 9684
Blev medlem: 12 jun 2005 05:23
Ort: Stockholm

Rysk spårvidd

Inlägg av Stellan Bojerud † » 16 jun 2005 12:44

Jag vill minnas att bangården i Haparanda hade spår även med finsk (rysk) spårvidd och att bron till Tornio hade tre räler, vilket medgav både 1435 mm och 1524 mm spårvidd.

Användarvisningsbild
Donkeyman †
Saknad medlem
Inlägg: 3268
Blev medlem: 05 feb 2004 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman † » 16 jun 2005 15:28

Stämmer bra. Och på den tid det gick persontåg kunde man åka Svenskt tåg till Tornio eller Finskt tåg till Haparanda.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 11832
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Rysk spårvidd

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 jun 2005 16:04

Stellan Bojerud skrev:Jag vill minnas att bangården i Haparanda hade spår även med finsk (rysk) spårvidd och att bron till Tornio hade tre räler, vilket medgav både 1435 mm och 1524 mm spårvidd.
Jag har för mig att det fanns/finns överföringsvagnar i Haparanda/Tornio också.

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 23029
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Rysk spårvidd

Inlägg av Hans » 17 jun 2005 11:21

Det finns en flera olika typer av spårvidd.
---
A.I-06. Spårvidd

Avståndet mellan skenorna mätt mellan innerkanterna på rälshuvudena.

Följande spårvidder används:
Normalspår:
1,435 m
Bredspår:
1,524 m (t.ex. Finland)
1,600 m (t.ex. Irland)
1,668 m (t.ex. Portugal)
Smalspår:
0,60 m, 0,70 m, 0,75 m, 0,76 m, 0,785 m, 0,90 m, 1,00 m.

---
Taget från http://www.unece.org/trans/main/wp6/tra ... smain.html

MVH

Hans

mustamato
Medlem
Inlägg: 815
Blev medlem: 02 maj 2004 14:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 18 jun 2005 14:35

Skulle man rent generellt kunna säga att ju bredare spår = desto snabbare kan tågen köra?

Läste att de för de japanska Shinkansentågen har eliminerat det för oss i väst så karakteristiska
"tump-tump-tump"-ljudet genom att svetsa fast spåren. Jag vet dock inte hur breda de är.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 23029
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 20 jun 2005 10:25

Ideal gauge
There has been much controversy about what constitutes the ideal gauge. From the modern perspective, it can be seen that gauge was less important than the original supporters of broader or narrower gauges held it to be:

The heaviest trains in the world run on standard gauge track in Australia. The gauge is not the limiting factor in running heavier trains. It is therefore hard to justify a wider gauge.

The fastest trains in the world also run on standard gauge in Japan and Europe, where speeds over 300 km/h are attained. It is therefore hard to justify a wider gauge.

Very heavy trains run on the narrow gauge of 3 ft 6 in (1067 mm) in Queensland
A somewhat narrower gauge does not seem to materially affect the weight of trains that can be run.
Fairly fast trains can run even on narrow gauge track, as can be seen in Queensland.
It is possible to build a light standard-gauge line about as cheaply as a narrow-gauge line. For example, a tram.
It is possible to build a narrow-gauge line to as heavy-duty a standard as a standard-gauge line.

With the benefits of hindsight, little was gained by building railway systems to narrower (down to about 3 ft (900 mm) or broader, up to about 7 ft (2100 mm) gauges, and this was at the cost of nil interoperability.

Only in gauges of less than 3 ft (900 mm) can a railway be built significantly more cheaply than is possible with standard gauge, and only then in mountainous terrain, or where a low capacity line is required.

It can be argued therefore, that the original uniform gauge adopted by Stephenson in 1830 can serve most of the tasks performed by gauges from 3 to 7 ft (900 to 2100 mm), albeit with a mini gauge of about 2 ft (600 mm) for cane tramways, underground mine railways, mountain, construction, temporary and military, plus children's railways.

http://www.absoluteastronomy.com/encycl ... _gauge.htm

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud †
Saknad medlem
Inlägg: 9684
Blev medlem: 12 jun 2005 05:23
Ort: Stockholm

Haparanda - Tornio ToR

Inlägg av Stellan Bojerud † » 21 jun 2005 14:32

Donkeyman skrev:Stämmer bra. Och på den tid det gick persontåg kunde man åka Svenskt tåg till Tornio eller Finskt tåg till Haparanda.
Hittade lite i mitt gamla fotoalbum:

1) Övre bilden: Finsk rälsbuss Tornio - Haparanda.
2) Nedre bilden: Svensk rälsbuss Haparanda - Tornio.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 46497
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Spårvidd i Finland

Inlägg av varjag » 09 jul 2005 03:46

FredH skrev:
Mathias Forsberg skrev:En person skojade igår om (som han finner) ointressanta ämnen, med spårvidden i Finland som exempel gripet ur luften. Jag fann det direkt intressant :) Eftersom Ryssland och sedermera Sovjetunionen hade en annan spårvidd än övriga Europa torde de ryska järnvägsbyggena i Finland före 1917 även ha utförts med den ryska spårvidden? Hur ser det ut idag? Hade Finland väststandard från början, har man övergått till väststandard eller har man fortfarande rysk standard?

/Forsberg
Det finns en stor rangerbangård i Hangös hamn där man byter spårvidd på vagnar som kommer med fartyg från tyskland. En ganska omfattande hantering, smidigt uppbyggd där man "bara" byter hjul och axelparti från kontinentens normalspår till den bredare i finland.
Efter att nyligen ha 'tågat' från Beijing till Moskva (så fick jag skryta med DET....)
sågs en liknande anläggning i Erlian i NV Kina före gränsen till Mongoliet. Två enorma boggiebytarskjul, 300 meter långa, tar in 15-20 vagnar åt gången - som samtidigt lyfts med domkrafter, de kinesiska 1435mm's boggiena lossas och rullas undan - för att ersättas av ryska 1524mm's, innan resan kan fortsättas. Hela operationen tog bara c:a 2 timmar och var ytterst smidig. Lustig observation - medan knegarna var kineser fick jag den uppfattningen att chefsteknikerna som 'tryckte på knapparna' var tyskar eller österrikare(?).

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 23029
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Spårvidd i Finland

Inlägg av Hans » 09 jul 2005 15:06

varjag skrev: Efter att nyligen ha 'tågat' från Beijing till Moskva (så fick jag skryta med DET....
Du kan väl lägga ut en liten reseberättelse istället för att skryta :P :wink:

På "Historiska sevärdheter & restips" kanske?

MVH

Hans

Nil_i_Wrebro
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 jul 2005 18:44
Ort: Wrebro

Rysk spårvidds ursprung

Inlägg av Nil_i_Wrebro » 16 jul 2005 19:17

Enligt en historia jag hörde för många år sedan, kom den Ryska(och Finska) spårvidden till på följande sätt.
Er rysk sågslipare(spion) kapade till sig en vandringsstav med måtten för den svenska spårvidden, men han gjorde misstaget att ta yttermåtten, vilket sedan blev den ryska spårvidden, i innermått. Om historian stämmer så skulle en räl på den sträckan där provet togs vara ca 45 mm bred.

Någon som kan verifiera historien?

/Nil

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 23029
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Rysk spårvidds ursprung

Inlägg av Hans » 19 jul 2005 10:15

In the nineteenth century Russia chose a broader gauge. It is widely believed that the choice was made for military reasons, to prevent potential invaders using their rail system
http://www.absoluteastronomy.com/encycl ... _gauge.htm

Det måste vara sant för jag hittade det på internet :roll: :wink:

Lite mer om ryska järnvägar - http://www.asiatradehub.com/russia/railway.asp

MVH

Hans

varjag
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 46497
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 19 jul 2005 13:22

Efter nylig resa på 4/5-delar av den transsibiriska järnvägen vill jag lägga ngra kommentarer till Hans post, www. asiatradehub! Tradehub - Ytterst passande!
Världens största land - Ryssland - har fortfarande inte ordentlig landsväg - mellan Moskva och fjärran östern. Den 'förlorar sig' i träskmarkerna öster om Chita i hundra mil. Transsibiriska järnvägen - är landets kroppspulsåder som ger liv åt vad som annars hade varit dött. Vad helst annat - som faller ihop i Ryssland, järnvägen är oerhört välskött och fungerar som en klocka. Tradehub...=handelsnav, ABSOLUT! Här dundrar godstågen tätt. Linjen är alltid dubbelspårig, inte sällan trespårig och det är ingen överdrift att säga att allt för ofta 'skymdes den där fantastiska utsikten'...av mötande tåg. Efter många mil på Norrlandstågen i min ungdom med 3:e Klass sovvagn (och ofta utan) men med ett återupplivande av dessa minnen i exakt samma sovkupé 1996 på Nora jvgs-muséum - kan jag kategoriskt förklara - att ryska sovkupéerna är rymligare, högre i tak och bekvämare än de svenska från 50-talet. Måhända det kan bero på spårvidden....?
mvh, Varjag