Quiz: Teknik
Tråden tycks ha frusit så jag tar stafetten - och fortsätter ut till sjöss. MED BARLAST I KÖLSVINET!
Under förra århundradet byggdes två typer av lastfartyg med ovanlig skrovform. Vanligast var
1) Turret-fartygen men mera sällsynta var
2) Trunk-fartygen
Hur skilde de sig från de 'vanliga' fartyg?
Hur skilde sig trunk-fartygen från turret-fartygen?
Bonuspoäng till svar om VARFÖR de byggdes.......
Varjag
Under förra århundradet byggdes två typer av lastfartyg med ovanlig skrovform. Vanligast var
1) Turret-fartygen men mera sällsynta var
2) Trunk-fartygen
Hur skilde de sig från de 'vanliga' fartyg?
Hur skilde sig trunk-fartygen från turret-fartygen?
Bonuspoäng till svar om VARFÖR de byggdes.......
Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Turret och trunk
Eftersom mitt svar inte respekterades (Se nedan - "stjäla frågan"): Adjö. Skalman.
Jag kommer efter hand att avlägsna alla mina inlägg på detta forum.
Jag kommer efter hand att avlägsna alla mina inlägg på detta forum.
Senast redigerad av 3 Stellan Bojerud, redigerad totalt 3 gång.
Re: Turret och trunk
(
Ursäkta, kunde inte låta bli. Fascinerande att forma båtar efter kanalavgifter i Suez!)
Inpass från Homer Simpson: "Is the poop deck really what I think it is?"Stellan Bojerud skrev:poop och brygga
Ursäkta, kunde inte låta bli. Fascinerande att forma båtar efter kanalavgifter i Suez!)
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Kommentarerna har raderats.Dalmas skrev:Kan inte låta bli att stjäla frågan
Senast redigerad av 1 Stellan Bojerud, redigerad totalt 4 gånger.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Eftersom det är flera frågor hängande i luften (och jag vet inte något om gamla bilar) så ger jag mig på denna så även den blir besvarad.varjag skrev:Tråden tycks ha frusit så jag tar stafetten - och fortsätter ut till sjöss. MED BARLAST I KÖLSVINET!
Under förra århundradet byggdes två typer av lastfartyg med ovanlig skrovform. Vanligast var
1) Turret-fartygen men mera sällsynta var
2) Trunk-fartygen
Hur skilde de sig från de 'vanliga' fartyg?
Hur skilde sig trunk-fartygen från turret-fartygen?
Bonuspoäng till svar om VARFÖR de byggdes.......
Varjag
Mätreglerna har genom tiderna resulterat i många märkliga fartygskonstruktioner. Turret Decker var en av dessa. Det var en typ av bulk carrier som förekom under första hälften av 1900-talet. Väderdäcket var smalt och kan närmast beskrivas som en brygga mellan för och akter. Undervattenskroppen var betydligt bredare men den smalnade i vattenlinjen av till att bilda en upphöjning som i princip bara var så bred att den kunde ge plats för lastluckor och väderdäck.
Orsaken till att man byggde Turret Deckers var den tidens mätregler. Man fick ett lägre nettotonnage vilket i sin tur gav lägre hamn- och kanalavgifter. Nettotonnaget beräknades bland annat utifrån huvuddäckets bredd och genom att ha ett huvuddäck som var kanske hälften så brett som fartygets skrov så minskade man måttet.
Ett trunkfartyg var något liknande men jag minns inte riktigt. Det är trots allt över 30 år sedan jag studerade sådana här ting på Sjöbefälsskolan.
Bravo Donkeyman! Jag 'visste' att du var e n av forumnisterna som hade en chans på den här frågan. Synd bara - att Stellan Bojeruds svar raderades.. P.g.a. 'krisen' på den här tråden sista dagarna har mycket försvuunnit - även nyheter för mig. Du har alldeles rätt om mätreglerna och netto-tonnaget. Det gällde INTE bara Suez-kanalen som Wikipedia lärt en eller två svarare utan alla brittiska hamnar - under en tid. Där turret-DÄCKADE fartyg dramatiskt reducerade kanal- och hamnavgifterna. Det var därför Doxford & Sons-varvet i Sunderland började bygga dem.
Tips; - svenskt turretfartyg som jag sett - s/s VINDÖ - Rederi AB Rex
- svenskt trunkfartyg som jag sett - s/s POLCIRKELN - Gränges
Stellan nominerade en Thuntank (III-IV?) innan han raderade - den kände jag inte till....Men POLCIRKELN var mig veterligt det enda verkliga svenska trunkfartyget.
Så - VAD VAR SKILLNADERNA?
mvh, Varjag
Tips; - svenskt turretfartyg som jag sett - s/s VINDÖ - Rederi AB Rex
- svenskt trunkfartyg som jag sett - s/s POLCIRKELN - Gränges
Stellan nominerade en Thuntank (III-IV?) innan han raderade - den kände jag inte till....Men POLCIRKELN var mig veterligt det enda verkliga svenska trunkfartyget.
Så - VAD VAR SKILLNADERNA?
mvh, Varjag
Njääääh. Nu är jag helt osäker men jag vill minnas att "Polcirkeln" var konstruerad enbart för malmtransport. Det vill säga den hade små lastrum i centerlinjen som gav plats för malmlasten och inte något mer. Och därmed blev nettot litet. Turretfartygen däremot hade en större lastvolym som gjorde dem lämpliga för grain, coal och liknande.varjag skrev:Bravo Donkeyman! Jag 'visste' att du var e n av forumnisterna som hade en chans på den här frågan. Synd bara - att Stellan Bojeruds svar raderades.. P.g.a. 'krisen' på den här tråden sista dagarna har mycket försvuunnit - även nyheter för mig. Du har alldeles rätt om mätreglerna och netto-tonnaget. Det gällde INTE bara Suez-kanalen som Wikipedia lärt en eller två svarare utan alla brittiska hamnar - under en tid. Där turret-DÄCKADE fartyg dramatiskt reducerade kanal- och hamnavgifterna. Det var därför Doxford & Sons-varvet i Sunderland började bygga dem.
Tips; - svenskt turretfartyg som jag sett - s/s VINDÖ - Rederi AB Rex
- svenskt trunkfartyg som jag sett - s/s POLCIRKELN - Gränges
Stellan nominerade en Thuntank (III-IV?) innan han raderade - den kände jag inte till....Men POLCIRKELN var mig veterligt det enda verkliga svenska trunkfartyget.
Så - VAD VAR SKILLNADERNA?
mvh, Varjag
Men nu vet jag inte om jag är ute och slirar. Och vad som irriterade Stellan så han började radera har jag inte alls följt med på.............