Quiz: Teknik

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 3 augusti 2005, 13:04

Tråden tycks ha frusit så jag tar stafetten - och fortsätter ut till sjöss. MED BARLAST I KÖLSVINET!

Under förra århundradet byggdes två typer av lastfartyg med ovanlig skrovform. Vanligast var

1) Turret-fartygen men mera sällsynta var

2) Trunk-fartygen

Hur skilde de sig från de 'vanliga' fartyg?
Hur skilde sig trunk-fartygen från turret-fartygen?

Bonuspoäng till svar om VARFÖR de byggdes.......

Varjag

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Turret och trunk

Inlägg av Stellan Bojerud » 3 augusti 2005, 15:58

Eftersom mitt svar inte respekterades (Se nedan - "stjäla frågan"): Adjö. Skalman.

Jag kommer efter hand att avlägsna alla mina inlägg på detta forum.
Senast redigerad av 3 Stellan Bojerud, redigerad totalt 3 gång.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Turret och trunk

Inlägg av Hexmaster » 3 augusti 2005, 16:05

(
Stellan Bojerud skrev:poop och brygga
Inpass från Homer Simpson: "Is the poop deck really what I think it is?"
Ursäkta, kunde inte låta bli. Fascinerande att forma båtar efter kanalavgifter i Suez!)

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 3 augusti 2005, 20:01

Kan inte låta bli att stjäla frågan. Kommissarie Lynley kör en sådan här bil. Men vilket märke och modell är det?
Bilagor
bil.jpg
bil.jpg (18.38 KiB) Visad 1131 gånger

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 3 augusti 2005, 20:10

Kan inte svära på det men tycker det ser ut som en Aston Martin DB4 anno... eh.. -62 eller nåt.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Stellan Bojerud » 3 augusti 2005, 20:19

Dalmas skrev:Kan inte låta bli att stjäla frågan
Kommentarerna har raderats.
Senast redigerad av 1 Stellan Bojerud, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 3 augusti 2005, 20:48

Ömma tår här tydligen...

Nope ingen Aston. Mycket ovanligare.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Stellan Bojerud » 3 augusti 2005, 21:42

Raderad.
Senast redigerad av 1 Stellan Bojerud, redigerad totalt 4 gånger.

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Inlägg av FredH » 3 augusti 2005, 23:45

Battler skrev:Varför inte, företrädesvis barlast.

?
Oj här går det hett till.

Nej man kan inte lasta i kölsvinet, inte ens ballast då kölsvinet är en balk.

Mvh
/Fredrik

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 4 augusti 2005, 00:09

Dalmas skrev:Ömma tår här tydligen...

Nope ingen Aston. Mycket ovanligare.
Bristol?

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 4 augusti 2005, 00:16

loop skrev:
Dalmas skrev:Ömma tår här tydligen...

Nope ingen Aston. Mycket ovanligare.
Bristol?
Japp 411, fast Lynley har en 409.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 4 augusti 2005, 19:01

Honnören är Stellans om han vill ha den.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 5 augusti 2005, 12:18

varjag skrev:Tråden tycks ha frusit så jag tar stafetten - och fortsätter ut till sjöss. MED BARLAST I KÖLSVINET!

Under förra århundradet byggdes två typer av lastfartyg med ovanlig skrovform. Vanligast var

1) Turret-fartygen men mera sällsynta var

2) Trunk-fartygen

Hur skilde de sig från de 'vanliga' fartyg?
Hur skilde sig trunk-fartygen från turret-fartygen?

Bonuspoäng till svar om VARFÖR de byggdes.......

Varjag
Eftersom det är flera frågor hängande i luften (och jag vet inte något om gamla bilar) så ger jag mig på denna så även den blir besvarad.

Mätreglerna har genom tiderna resulterat i många märkliga fartygskonstruktioner. Turret Decker var en av dessa. Det var en typ av bulk carrier som förekom under första hälften av 1900-talet. Väderdäcket var smalt och kan närmast beskrivas som en brygga mellan för och akter. Undervattenskroppen var betydligt bredare men den smalnade i vattenlinjen av till att bilda en upphöjning som i princip bara var så bred att den kunde ge plats för lastluckor och väderdäck.

Orsaken till att man byggde Turret Deckers var den tidens mätregler. Man fick ett lägre nettotonnage vilket i sin tur gav lägre hamn- och kanalavgifter. Nettotonnaget beräknades bland annat utifrån huvuddäckets bredd och genom att ha ett huvuddäck som var kanske hälften så brett som fartygets skrov så minskade man måttet.

Ett trunkfartyg var något liknande men jag minns inte riktigt. Det är trots allt över 30 år sedan jag studerade sådana här ting på Sjöbefälsskolan.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 5 augusti 2005, 13:48

Bravo Donkeyman! Jag 'visste' att du var e n av forumnisterna som hade en chans på den här frågan. Synd bara - att Stellan Bojeruds svar raderades.. P.g.a. 'krisen' på den här tråden sista dagarna har mycket försvuunnit - även nyheter för mig. Du har alldeles rätt om mätreglerna och netto-tonnaget. Det gällde INTE bara Suez-kanalen som Wikipedia lärt en eller två svarare utan alla brittiska hamnar - under en tid. Där turret-DÄCKADE fartyg dramatiskt reducerade kanal- och hamnavgifterna. Det var därför Doxford & Sons-varvet i Sunderland började bygga dem.

Tips; - svenskt turretfartyg som jag sett - s/s VINDÖ - Rederi AB Rex
- svenskt trunkfartyg som jag sett - s/s POLCIRKELN - Gränges

Stellan nominerade en Thuntank (III-IV?) innan han raderade - den kände jag inte till....Men POLCIRKELN var mig veterligt det enda verkliga svenska trunkfartyget.

Så - VAD VAR SKILLNADERNA?

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 5 augusti 2005, 17:34

varjag skrev:Bravo Donkeyman! Jag 'visste' att du var e n av forumnisterna som hade en chans på den här frågan. Synd bara - att Stellan Bojeruds svar raderades.. P.g.a. 'krisen' på den här tråden sista dagarna har mycket försvuunnit - även nyheter för mig. Du har alldeles rätt om mätreglerna och netto-tonnaget. Det gällde INTE bara Suez-kanalen som Wikipedia lärt en eller två svarare utan alla brittiska hamnar - under en tid. Där turret-DÄCKADE fartyg dramatiskt reducerade kanal- och hamnavgifterna. Det var därför Doxford & Sons-varvet i Sunderland började bygga dem.

Tips; - svenskt turretfartyg som jag sett - s/s VINDÖ - Rederi AB Rex
- svenskt trunkfartyg som jag sett - s/s POLCIRKELN - Gränges

Stellan nominerade en Thuntank (III-IV?) innan han raderade - den kände jag inte till....Men POLCIRKELN var mig veterligt det enda verkliga svenska trunkfartyget.

Så - VAD VAR SKILLNADERNA?

mvh, Varjag
Njääääh. Nu är jag helt osäker men jag vill minnas att "Polcirkeln" var konstruerad enbart för malmtransport. Det vill säga den hade små lastrum i centerlinjen som gav plats för malmlasten och inte något mer. Och därmed blev nettot litet. Turretfartygen däremot hade en större lastvolym som gjorde dem lämpliga för grain, coal och liknande.

Men nu vet jag inte om jag är ute och slirar. Och vad som irriterade Stellan så han började radera har jag inte alls följt med på.............

Skriv svar