Quiz: Teknik

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Markus Holst » 12 februari 2021, 21:19

Svaret på femtiotreans fråga är nog Spårvagn, där Malmö var först och Limhamn god tvåa.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Femtiotrean » 13 februari 2021, 06:49

Efter andra världskriget förändrades Sverige snabbt. Landsbygdens befolkning minskade och städerna växte hela tiden. Där fanns
arbetstillfällen och utvecklingsmöjligheter. Behovet av el och värme ökade kraftigt, så kraftigt att det fanns risk att det inom några år skulle
bli brist på båda delarna. Hur skulle man kunna producera mer?

Svaret var fjärrvärme. Till en början stod verkligen inte värnet om miljön och visionen om det hållbara samhället i förgrunden för intresset.
I stället gällde det kraftvärmen, dvs att utvinna el och värme i samma process. Detta var också fokus när Sveriges första kommunala
fjärrvärmesystem startade i Karlstad den 29 oktober 1948.

Karlstad fick snart efterföljare i Norrköping, Malmö, Göteborg, Sundbyberg, Stockholm, Linköping, Västerås, Örebro och Borås. Där fick
av naturliga skäl fjärrvärmesystemen avsevärt större omfattning. I alla dessa kommuner byggdes fjärrvärmesystem för användning av
kraftvärme.
"Fjärrvärme – A Real Success Story"


Bild

Byggnaden är inte en spårvagnshall utan en kraftvärmeverk.


Markus räckte upp handen och har nu frågan!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Markus Holst » 13 februari 2021, 13:39

Markus svarade så vansinnigt fel att stafettpinnen är honom ovärdig.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Markus Holst » 13 februari 2021, 13:43

Men för att vara artig ställer jag en fråga:

MRTVFUENCXOZD

Vilken man tänker jag på?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Markus Holst » 17 februari 2021, 22:47

Jag söker namnet på en läkare, han som uppfann bokstavsraden.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Markus Holst » 18 februari 2021, 12:44

I andra ändan på hans skylt hittar vi

ZU

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Femtiotrean » 18 februari 2021, 13:18

Och hans för- och efternamn samt titel :lol:

PS Har du själv sett MRTVFUENCXOZD (eller åtminstone ZU) IRL?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Markus Holst » 18 februari 2021, 16:26

Jag gjorde lumpen som biträde (malaj) på sjikvårdsavdelningen, T2. På mottagningen hängde en sådan skylt. Där lärde jag mig nedersta raden utantill, främst genom att höra den rabblas när de nyinrykta gjorde sin synundersökning.

Mannen som sökes är alltså ögonläkaren Ferdinand Monoyer, mannen som skapade den skylt vi alla stirrat på vid synundersökningar.

Min vapenbroder i quizzande tar över.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Femtiotrean » 18 februari 2021, 21:38

Bild
För att mäta din syn, kan du ta hjälp av ett syntest. Den första uppfinnaren av decimalskalan var Ferdinand Monoyer. Den franska oftalmologen skapade sin berömda Monoyerskala 1872 och utsåg en måttenhet för den optiska styrkan hos en lins, kallad en diopter. Varje rad av bokstäver i olika storlekar motsvarar en ny diopter – samma måttenhet som fortfarande används idag.

En diopter är måttenheten för den optiska styrkan i en lins eller en bågformad spegel, vilken är likvärdig med inversen av brännvidden mätt i meter (det vill säga 1/x meter). Det är alltså en enhet som beskriver omvänd längd. Ett exempel: en lins med 3 dioptrier, får parallella ljusstrålar att fokusera vid 1⁄3 meter. Den optiska styrkan i det mänskliga ögat är 58 D.

Kul fakta: Monoyer satte också in sitt eget namn i skalan. Läser man nerifrån och upp och bortser från den nedersta raden, så bildar bokstäverna längst till vänster namnet “Monoyer”, och bokstäverna längst till höger “Ferdinand”.


Bild
Inte långt efter att Monoyer hade publicerat sitt syntest, utvecklade den holländska ögonläkaren Herman Snellen en liknande skala, Snellenskalan. Den första versionen bestod av abstrakta symboler, men dessa byttes senare ut mot bokstäver. Till skillnad från den första modellen, är de största bokstäverna istället placerade längst upp.

Skalan består av 10 linjer med fetstilta, stora bokstäver, och börjar med de största bokstäverna längst upp. Storleken på bokstäverna minskar gradvis, vilket gör att fler och fler bokstäver får rum på varje efterföljande rad.

Snellenskalan används ännu idag för att mäta människors syn. Under en synundersökning kommer ögonläkaren att be dig berätta vilken rad som har de minsta bokstäverna som du kan urskilja, och sedan be dig att läsa dem. Om du kan läsa bokstäverna på raden längst ner, är din synskärpa väldigt bra.

Jag har haft glasögon sedan jag var fem år gammal, men jag är ganska säker på att mina ögonläkare har alltid litat på Snellens E-tavla:

Bild



Vad sker här och vad är tekniken som används?
behandling.jpg
behandling.jpg (47.67 KiB) Visad 1180 gånger

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Markus Holst » 18 februari 2021, 22:15

Festligt, alla monoyer-tavlor jag har sett har varit vända åt andra hållet, med de största bokstäverna högst upp.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av masase » 19 februari 2021, 09:34

Injektion utan nål men med tryckluft?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Femtiotrean » 19 februari 2021, 11:16

Det injekteras ingenting.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Femtiotrean » 21 februari 2021, 09:32

Tekniken används nuförtiden också för estetisk kosmetologi, men i mitt fall skedde behandlingen av rent medicinala skäl. Jag fick alltså behandling - som tog kanske drygt en minut - av en läkare. (Sjukdomen var inte så seriös som jag hade fruktat, men det var ändå viktig att bli av med det.)

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av masase » 21 februari 2021, 10:54

Bortplockning av vårta medelst frysning?

Edit: stavfel

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Femtiotrean » 21 februari 2021, 11:19

Hudcancer, för att vara exakt - men lyckligtvis basalcellcancer som sällan sprider sig till inre organ i kroppen (och som i mitt fall upptäcktes så tidigt att kirurgisk behandling inte var nödvändig).

Men eftersom det här är en teknikquiz, så kvarstår frågan *hur* man fryser eller varifrån kommer kölden?

Skriv svar