Quiz: Teknik

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5629
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Femtiotrean » 23 mars 2019, 09:18

Kan det verkligen vara så lätt och enkelt att förtjäna en guldstjärna :o Jag har uppvuxit lite här och där men också på landsbygden, ute i mörkaste Savolax, på en små landsgård. Man hade arbetshästar och uppfödde och tävlademed travhästar...

...det är ju en <kollar vad det heter på svenska> en "ingivare i järn. Användes när hästarna skulle ha medicintabletter eller pulver. Gavs av hovslagare och stallfurirer."

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Markus Holst » 23 mars 2019, 09:31

Guldstjärnan gick till Femtiotrean. Fast användarkåren kan nog utvidgas till veterinärer, blå stjärnor och - bönder. Det var i lite äldre tider ett universalinstrument för att stoppa i större djur mediciner. Man lade medicinen i facket längst ned i bilden, förde in utgivaren så långt det gick mot svalget och tryckte in den runda knappen i andra ändan så medicinen blev i svalget.

Det säljs förvisso fortfarande ingivare i kataloger för veterinärer men de flesta orala mediciner ges idag som pasta. Pastan är inte lika lätt att bli av med ur munnen varför den inte behöver föras lika långt in, vilket gör hela situationen behagligare för både häst och människa.

Jag är säker på att 53an kan dela med sig av berättelser om den lustiga dans som uppstår när man skall försöka få in medicin i munnen på en häst. Uttrycker vi det enkelt så samarbetar de högst sällan.

Så. Interrim-frågan avgjord. 53an skjuter skarpt.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5629
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Femtiotrean » 23 mars 2019, 10:51

I korthet: jag lärde mig att tycka om hästar - men helst på lite avstånd.

Det är ungefär det samma med bilar - om vi bortser från att jag älskar inte doften av olja eller bensin och att jag avskyr inte hederlig hästskit men avgaser gör mig illa och att motorbuller kan aldrig vara musik i mina öron. Alltså lärde jag mig tidigt att jag har ingen stor intresse i att själv meka eller köra och inte heller någon större begåvning åt det hållet.

Och vips befinner vi oss i ett land med uppenbarligen nordiskt klimat och rejäla snövintrar:
uppfinningpresenteras.png
Man kan lätt förstå varför en vargpäls kunde vara mer än en statussymbol eller en modeplagg för en stadsbo i en viss samhällsklass. Men jag vill inte veta mer om de olika pälsarna eller om bilen - som jag tycker är en fin Cadillac - utan om uppfinningen som presenteras.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Markus Holst » 23 mars 2019, 11:05

Det var en fråga med minimal information. Två av herrarna tittar misstänksamt mot bilen så jag gissar att uppfinningen har med denna att göra. Bilmodellen är förkrigstida. Vargpälsar var väl länge ett signum för bilförare eftersom ju bilar var öppna och på vintern kalla saker där man frös bra.

Cadillac kan antyda USA men hustypen till vänster ser nordisk ut. Är vi månne i världens lyckligaste land, alltså 53ans hemtrakter?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5629
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Femtiotrean » 23 mars 2019, 12:28

Finland är med många mått mätt ett lyckligt lottat land, men inte tillnärmelsevis lika lyckligt som landet vi befinner oss i.

Uppfinningen har inte direkt med bilteknik att göra.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Markus Holst » 23 mars 2019, 12:37

Alltså Sverige eller Norge.

De står där mitt i vintern så det har med vinterkörning att göra. Eftersom bilen är öppen gissar jag bort allt som har med kupé-värme, defroster eller eljest komfort att göra. Det är inte heller abs-bromsar eller antisladdsystem eftersom det ju har med bilteknik att göra och i sammanhanget får ses som anakronistiskt.

Dubbdäck? Det kan med lite god vilja räknas bortom bilteknik. För inte har de väl satt skidor på den? Nää...

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5629
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Femtiotrean » 23 mars 2019, 16:59

Jag har ingen god vilja alls när jag är - tyvärr bara tillfälligt - herre över en quiztråd! Alltså varken bromsar eller antisladdsystem - av det slag som kunde ha uppfunnits vid tidpunkten, 1920-talet, som vi befinner oss i - eller dubbdäck eller annan bilutrustning.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av varjag » 24 mars 2019, 03:31

Caddien bör vara av 1922-23's årgång……

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5629
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Femtiotrean » 24 mars 2019, 06:20

Mycket riktigt - eller åtminstone inte senare. Bilden är tagen år 1923...

Mannen i keps är antagligen en mekanikare eller en verkstadsarbetare. Två av männen är bröder och företagets grundare och ägare. I dag är företaget kanske världsledande inom branschen.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Sarvi » 24 mars 2019, 06:33

Må vi vara i Biri eller däromkring i Norge och ser bröderna Øveraasen med sin uppfinning: den bilmonterade snöplogen? Øveraasen AS är fortfarande stora på snöröjningsmaskiner, ffa för flygplatser.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5629
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Femtiotrean » 24 mars 2019, 08:04

"I 1908 ble Øveraasen Motorfabrikk etablert på Gjøvik. To brødre, som begge hadde hentet seg yrkeserfaring i Amerika, startet og drev virksomheten. I dag er det tredje generasjon som eier og driver Øveraasen AS. Elektrisiteten har utkonkurrert Øveraasens motorer underveis, men en annen produktidé, som ble lansert for mer enn 75 år siden, har vist seg å ha stort potensial:

I 1923 konstruerte Øveraasen en snøplog for bil. Kanskje var det verdens første, men uansett forsprang eller ikke - i dag er bedriften en av verdens ledende produsenter innen snørydningsutstyr."

Bild

Ber om ursäkt. Bilden är från år 1926: "Beskrivelse: Forsøk med snøplog på bil. Stolte karer med pelsbekledning. Gausdal. 12. januar 1926 (Fotograf: Ukjent
Fotografier fra Arbeidsdepartementet, Veikontoret)"

Men den här filmsnutten borde vare från år 1923:




Sarvi har frågan!



PS Visste inte att ffa = framför allt

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Sarvi » 25 mars 2019, 10:28

Vi fortsätter på spåret uppfinnare med inriktning mot väder:

1824 hittade en man på en lösning på ett evigt problem som innan dess hade lösts med bl.a. läder, olja, vax eller tjära i olika kombinationer.

Fördelen med vår mans lösning var att det löste problemet bättre än föregångarna - nackdelen var ”smell, stiffness, and a tendency to melt in hot weather”. 1843 förbättrades tekniken så att man kunde slippa en hel del av sagda nackdelar. Vem var mannen och vad var hans uppfinning?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Markus Holst » 25 mars 2019, 11:35

Jag vill få det till någon typ av gummiprodukt som kunde ersätta de oljeställ som användes "förr", men jag får inte till året och hittar inte heller någon uppfinnare. Charles Goodyear och vulkaniseringsprocessen kom ju några år senare.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av varjag » 25 mars 2019, 11:53

Tros du söker
https://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Macintosh

Och det material han använde för regnkläder med samma namn….

Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Teknik

Inlägg av Sarvi » 25 mars 2019, 12:04

Markus är på rätt spår men det var helt riktigt Charles Macintosh jag var ute efter och hans uppfinning med gummerad bomullsväv som var helt vattentät. Märket finns fortfarande kvar och plagget som bär hans namn - the ”Mac” - har sedan det senaste sekelskiftet fått något av en renässans i modebranschen... för mig är dock modellen fortfarande mer förknippad med den stereotypiske blottaren i parken än med klassiskt herrmode, men det är olika det där.

Varjag stretar vidare!

Skriv svar