Quiz: Teknik

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 13 juni 2005, 17:48

Hexmaster skrev:Noterar dock att man inte fick till en mjuklandande Luna förrän 1966, fram tills dess hade "impact" vart det bästa resultatet. Det är den sista biten som är svårast, men så är det än idag...

Nu en bildfråga!

Bild

Högspänningsledningar i trä? Nej, men kraftöverföring är det faktiskt frågan om. Vad kallas det hela?
Konstgång.

Var för övrigt ett intressant program på Discovery om systemet för ett tag sedan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 juni 2005, 18:08

"Stånggång" är det jag hört, och det gav lite fler träffar på Google än "konstgång", men där ser man - bra quiz-frågor är de som även frågeställaren lär sig något av!

:)
Till Sverige infördes den nya tekniken från tyska bergverk redan på 1620-talet. Genom hopkopplade stänger, som från vattenhjulets vevaxel förmedlade en fram- och tillbakagående rörelse, kunde kraft till pumpar och bergsuppfordring överföras på förhållandevis långa avstånd, trots betydande friktionsförluster. Redan under 1600-talet anlades imponerande system på mellan en och en halv till två kilometers längd, exempelvis vid Dannemora och Stråssa. Teknikhistoriker har beräknat friktionsförlusten vid en välbyggd och välsmord stånggång till minst 20 procent per kilometer. Av den kraft som vattenkonsten gav kvarstod således i bästa fall endast drygt hälften för att driva pumpsystem, när stånggångens längd uppgick till ett par kilometer. De stora investeringskostnaderna medförde att det därför inte ansågs lönsamt att bygga system av större längd än 2-3 kilometer.
CvD:s fråga.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 13 juni 2005, 18:14

Hexmaster skrev:"Stånggång" är det jag hört, och det gav lite fler träffar på Google än "konstgång", men där ser man - bra quiz-frågor är de som även frågeställaren lär sig något av!

:)
Till Sverige infördes den nya tekniken från tyska bergverk redan på 1620-talet. Genom hopkopplade stänger, som från vattenhjulets vevaxel förmedlade en fram- och tillbakagående rörelse, kunde kraft till pumpar och bergsuppfordring överföras på förhållandevis långa avstånd, trots betydande friktionsförluster. Redan under 1600-talet anlades imponerande system på mellan en och en halv till två kilometers längd, exempelvis vid Dannemora och Stråssa. Teknikhistoriker har beräknat friktionsförlusten vid en välbyggd och välsmord stånggång till minst 20 procent per kilometer. Av den kraft som vattenkonsten gav kvarstod således i bästa fall endast drygt hälften för att driva pumpsystem, när stånggångens längd uppgick till ett par kilometer. De stora investeringskostnaderna medförde att det därför inte ansågs lönsamt att bygga system av större längd än 2-3 kilometer.
CvD:s fråga.
Hmm, jag har alltid hört att den var Polhem som uppfann konstgången :?
En sök på nätet gav det här:
Konstgången på Humboberget, Smedjebacken

En vandringstur på ca 2 km, utmed ”sträcken” uppe på berget där konstgången en gång stått (konstgång=forntida kraftöverföring innan elektricitetens tid – uppfinnare Christopher Polhem). Leden är skyltad med förklarande tavlor mellan konstdammen, luckhuset, vattenhjulet och fram till gruvan.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 13 juni 2005, 18:18

Vad heter Sveriges längsta träbyggnad och vad användes den till?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 13 juni 2005, 19:05

Om man med byggnad förstår ett riktigt hus så vet jag ju att repslagarbanor var ordentligt långa byggnader. Men om det finns någon sådan bevarad och var den i så fall befinner sig anar jag inte.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 juni 2005, 19:11

CvD skrev:Hmm, jag har alltid hört att den var Polhem som uppfann konstgången :?
Fortsätter med texten jag använde:
Omkring år 1700 vidareutvecklade Christoffer Polhem stånggångstekniken, vilket på sikt kom att få stor betydelse för svensk bergshantering. Trots utvecklingen av ångmaskiner och elektriska motorer kunde man fortfarande kring 1930 se stånggång i funktion, som med knarrande ljud och i makligt tempo överförde drivkraft i ett svenskt gruvlandskap.
http://www.atvidaberg.se/brukskultur/br ... nggang.htm


Byggnaden: Det finns en svindlande lång militär byggnad i Karlsborg, men den är väl knappast i trä...

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 13 juni 2005, 19:24

Hexmaster skrev:
CvD skrev:Hmm, jag har alltid hört att den var Polhem som uppfann konstgången :?
Fortsätter med texten jag använde:
Omkring år 1700 vidareutvecklade Christoffer Polhem stånggångstekniken, vilket på sikt kom att få stor betydelse för svensk bergshantering. Trots utvecklingen av ångmaskiner och elektriska motorer kunde man fortfarande kring 1930 se stånggång i funktion, som med knarrande ljud och i makligt tempo överförde drivkraft i ett svenskt gruvlandskap.
http://www.atvidaberg.se/brukskultur/br ... nggang.htm


Byggnaden: Det finns en svindlande lång militär byggnad i Karlsborg, men den är väl knappast i trä...
Då kan man säga att det jag hade hört var en sanning med mycket modifikation :D

Byggnaden: Nej, Karlsborg är det inte, men byggnaden jag tänker på byggdes med tanke på militären och var den del av krigsmakten under mycket lång tid.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 13 juni 2005, 19:56

Repslagarhuset i karlskrona.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 13 juni 2005, 20:00

J.K Nilsson skrev:Repslagarhuset i karlskrona.

J.K Nilsson
Helt riktigt

Inget mer repslageri föregår där nå mer men det finns kvar i Sverige tex:
http://www.repslagarbanan.se

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 13 juni 2005, 20:37

Hur sker strömåterledningen från ASEAs RC-lok?

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 14 juni 2005, 17:50

Hmm... här poppar ordet "tyristor" upp i mitt huvud, kan det ha med saken att göra?

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 14 juni 2005, 17:56

Nej inte styrningen av strömmen. Formulerar om frågan: Efter att strömmen roterat motorn vart och hur tar den vägen sedan?

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 14 juni 2005, 18:20

Det är väl återledning genom skrovet via hjulen till skenorna. Som i sin tur är förbundna med jord.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 14 juni 2005, 18:40

Inte riktigt, hjul-skena är rätt men tidigare till.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 14 juni 2005, 21:06

Det här är ett snabbt spel, frågan är fri. :)

J.K Nilsson

Skriv svar