Järnvägsnätet med rullande matrieln 1920

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 11591
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Järnvägsnätet med rullande matrieln 1920

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 maj 2005 17:43

I Sveriges järnvägar av Carl Olofsson från 1921 är en bra bok om man vill veta lite grann om järnvägar kring året efter första världskriget.

Uppsala-Enköping järnväg

Lokomotiv: 4
Personvagnar: 4
Godsvagnar: 53
Det var en järnväg som gick igenom små orter med en liten industri, Örsundsbro var/är den största orten längs med banan och ligger vid gränsen mellan Fröslunda och Gryta socknar. Visserligen fanns under banans första tid ett tegelbruk vid Alsta utanför Örsundsbro, men bruket saknade förbindelser med rälsgående fordon. Däremot så kunde man forsla tegel i mindre båtar till hamnen i orten. Ekebybruk är numera en gymnasiumskola och där gick järnvägen förbi, där var en gång i tiden ett av Uppsalas största tegelbruk.

Uppsala-Gävle Järnväg

Lokomotiv: 28
Personv: 59
Godsv: 650
Järnvägen som anlades mellan dessa två städer var totalt 146 kilometer långt och innehöll två bispår till mindre orter utanför banans sträckning. Det var dels till Söderfors och dels till Strömsberg, båda är brukorter i landskapet. Enligt Bertil Forsberg hade banan ett av Sveriges mest kraftigaste ånglok. Banan blev elektrifierad 1933 och under samma årtionde förstatligade UGJ. Ca två kilometer söder om Örbyhus fanns ett stickspår till sågverket på orten och som numera är borttaget. Bispåret till Söderfors revs i början på 1990-talet och de sista åren som banan kunde inneha en viss form av godstrafik så hände det att folk parkerade sina bilar nära spåret i tron att inga tåg går längre.

Gävle-Dala Järnväg

Lokomotiv: 49
Personv: 65
Godsv: 2 031
Det var en gång i tiden en av Sveriges största enskilda järnvägsbolag i såväl distansen som den rullande matrieln. Gävle hade en gång sju olika stationer eftersom det var bara enskilda bolag som byggde sina sträckor till staden och det var innan banorna kom under Statens Järnvägars försorg.

Mariestad-Moholm Järnväg

Lokomotiv: 3
Personv: 6
Godsv: 38
Det var ett smalspårig järnväg som skulle senare upptas av Västergötland-Göteborgs järnvägar och var arton kilometer långt. Det var antagligen att man ville förkorta restiden från Kinnekulleområdet som man anlade denna järnväg. I Jula som ligger mittemellan båda ändstationerna fanns en gång i tiden en torvströfabrik. I Moholm hade järnvägen förbindelse med Västra Stambanan.

Dannemora-Harg Järnväg

Lokomotiv: 9
Personv: 8
Godsv: 244
En järnväg som en gång i tiden byggdes för att underlätta transporten av malm från gruvorna i såväl Dannemora som Ramhäll. Järnvägen byggdes som smalspår, hade treskenspår under 1960-talet och sedan blev breddad, numera är järnvägen en länsjärnväg.

Syftet var att dels ge en bild på hur järnvägsnätet såg ut i samband med efter första världskriget och dels är det också en del av vår teknikhistoria.

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 23055
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Järnvägsnätet med rullande matrieln 1920

Inlägg av Hans » 27 maj 2005 09:15

Järnvägen historia är onekligen intressant - vad som facinerar mig är hur mycket järnväg det fanns förr i tiden.

Banlängd i Sverige:

1890 - 8018km
1930 - 16810km
1970 - 12203km
2003 - 11037km


Från
http://www.sika-institute.se/databas/data/ss_2004_5.pdf

mer läsning:

http://www.banverket.se/templates/Stand ... __2642.asp
http://www.jarnvagsforum.se/pdf/Konkurrenskraft.pdf

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 11591
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Svensk järnvägshistoria

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 maj 2005 13:20

Javisst, Sveriges järnvägshistoria är intressant.
Det finns alla möjliga aspekter att ta med.

Längd
Spårvidd
Rullande materiel
Rälsvikt
Organisation
Transporter
Personal
Händelser
Utbyggnad
Rallare

Allt möjligt

Stefan