Teknikutveckling inom svensk telegrafi

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
FredH
Medlem
Inlägg: 1386
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Inlägg av FredH » 11 maj 2005, 22:06

Donkeyman skrev:
Sarvi skrev:Sista gången jag såg en telegraf var på Tingstäde Radio på Gotland under min vpl 2000. Såvitt jag vet så lär sig flottans telegrafister fortfarande morse och användning av en telegrafnyckel.
Inom handelssjöfarten slog man igen radiotelegrafin för ungefär 10 år sedan. Och då försvann de sista telegrafisterna. Detta var slutpunkten för en lång övergångsprocess. Det man har i dag heter GMDSS och är ett helt system av modern satelitbaserad kommunikationsutrustning. Ombord i dagens fartyg sänder man e-mail ungefär som man gör hemma. Och för säkerhets skull har man flera oberoende anläggningar så att om en säger upp sig blir man inte utan kommunikation för den skull.
Nej du Donkeyman, nu tog du två ord i din mun som inte passar ihop, GMDSS och modern. Vissa system inom GMDSS må vara moderna, men merparten är fortfarande baserade på samma gamla radiosystem och vidarutvecklade på 70-talet.
GMDSS är telegrafistens sista hämd på sjöfarten, för att de fick gå iland när GMDSS infördes.
Huvudproblemet med GMDSS är att det togs fram på 80-talet, infördes på 90-talet innan explosionen i kommunikationsbranschen, det gjorde att systemet var föråldrat redan när det var fullt i drift 1/2 1999.

Tyvärr är GMDSS som mycket annan teknik som drivits in i sjöfarten på senare tid inte alls bra implementerade eller utvecklade. Det är jättelika kompromisser som gör systemen omöjliga att använda på ett bra sätt, både ekonomiskt och tekniskt. Där har IMO och dess medlemsländer ett jättelikt problem som underminerar värdet och tilltron av den nya tekniken.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 15 maj 2005, 17:50

Tillhörde själv ytattckens sita kull gnistar 1999-2000, då telegrafin avskaffades i flottan med några få undantag.

Ni har inte nämnt Q-koden som är/var signalisternas egen trafik mellan varandra som tex QTC - jag har meddelande till er, QRA - vad heter er station, QUQ - kan ni rikta intmitent ljus mot molnen och är efter mot havet så jag kan landa mitt shöflygplan.
QUk - våghöjden hos mig är ..., QZA - jag stänger min station, QLF - you are sending with your left foot.(straff signal)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 15 maj 2005, 18:37

Och QSL var väl "Kvittera" eller var det "Förbindelsen prövas - kvittera"? Minns inte... Jaha, så det var 2000 den försvann. Nå, då var jag ute i sista stund.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 15 maj 2005, 20:18

QSL är jag kvitterar, QSL? är kan ni kvittera. QRU andvänds som förbindelse prov och betyder jag har ingenting till er, QRU? betyder harni något till mig

#Sarvi, när var seglade du?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 15 maj 2005, 20:33

Och jag kunde naturligtvis inte avhålla mig från att se vad de ovan nämnda signalerna betydde för 100 år sedan. En konsultation i 1902 års Internationella Signalbok ger:

QSL - Det är en fyr (lanterna) på___
QRU - Pråm långs sidan
QRA - Lif
QUK - Har ni tillräckligt bogsertåg ?
QZA - På vilken longitud ?
QLF - Afgick. Afgått. Lämnade. Lämnat

Men nu snackar vi om pre - morse. Det vill säga signaler med max fyrställiga flaggsignaler. Det vore intressant att lägga fingrarna på en signalbok från 20-talet sedan telegrafikn hade slagit igenom fullt ut.

Och så antar jag att "grå bolaget" hade helt egna signaler. Antar själv att man i praktiken hade en mer eller mindre hemlig militär signalbok i tillägg till den vanliga civila Internationella Signalboken. Och så fick man skilja på vem man korresponderade med. Är det någon som vet mer om den saken ???

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 15 maj 2005, 21:31

Den öppna STM (signaltabell för marinen) finns nog tom att ladda ner från FMs hemsida. Det gamla flottans chiffer från 1915 finns även det på internet.

Själv tyckte jag om telegrafi även om jag inte var så snabb, speciellt kort taktisk signalering gnistarna emellan, betydligt snabbare än tal.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 16 maj 2005, 15:12

Psilander skrev:Själv tyckte jag om telegrafi även om jag inte var så snabb, speciellt kort taktisk signalering gnistarna emellan, betydligt snabbare än tal.
Den klassiska telegrafin hade en fördel till. Den var inte så snabb som talat ord - men den var säker. En morsesignal bröt igenom på ett helt annat sätt. Och ända in till slutet så sade alla gnistar som en ren självklarhet. Blir det sjönöd - då kör vi på telegrafin. Då vet vi att man kommer igenom och att man får kontakt............. Och på den tiden hade man redan fått en hel del moderna prylar inne i radiohytten.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 maj 2005, 16:04

Donkeyman skrev: QSL - Det är en fyr (lanterna) på___
QRU - Pråm långs sidan
QRA - Lif
QUK - Har ni tillräckligt bogsertåg ?
QZA - På vilken longitud ?
QLF - Afgick. Afgått. Lämnade. Lämnat
Var inte från dessa koder som tidskriften QTC härstammar ifrån?

Stefan

FredH
Medlem
Inlägg: 1386
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Inlägg av FredH » 16 maj 2005, 17:23

Stefan Lundgren skrev:
Donkeyman skrev: QSL - Det är en fyr (lanterna) på___
QRU - Pråm långs sidan
QRA - Lif
QUK - Har ni tillräckligt bogsertåg ?
QZA - På vilken longitud ?
QLF - Afgick. Afgått. Lämnade. Lämnat
Var inte från dessa koder som tidskriften QTC härstammar ifrån?

Stefan
Troligen, Betyder:
Jag har ett meddelande till dig[/i]

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 augusti 2005, 06:13

FredH skrev:
Stefan Lundgren skrev:
Donkeyman skrev: QSL - Det är en fyr (lanterna) på___
QRU - Pråm långs sidan
QRA - Lif
QUK - Har ni tillräckligt bogsertåg ?
QZA - På vilken longitud ?
QLF - Afgick. Afgått. Lämnade. Lämnat
Var inte från dessa koder som tidskriften QTC härstammar ifrån?

Stefan
Troligen, Betyder:
Jag har ett meddelande till dig[/i]
Jag fick den tanken när du skrev den där listan på förkortningar som började på Q.

Stefan

Truman
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 2 oktober 2008, 18:20

Re: Teknikutveckling inom svensk telegrafi

Inlägg av Truman » 13 juni 2009, 22:49

Fascinerad av ämnet elektrisk telegrafi skulle jag vilja ta upp tråden igen. Har med intresse läst Telegrafboken av Tahvanainen (Tekniska Museet) samt hämtat lite från USA (Vilda Västern!) och Australien via Google. I Sverige inleddes eran 1853 med linjen Stockholm-Uppsala. Skulle sen vilja veta om den senare utbyggnaden, vilka var operatörerna, var kvinnor vanliga? I Ljusdal telestation lades morsetjänsten ner så sent som i slutet av 1950-talet, den sista operatrisen blev över 100 år. Hur tätt lades relästationerna, var de alltid bemannade? När Sherlock Holmes sände telegram till Watson från järnvägsstationer var det troligen via Cooke - Wheatstones nåltelegraf, inte via morse.

Skriv svar