Nej du Donkeyman, nu tog du två ord i din mun som inte passar ihop, GMDSS och modern. Vissa system inom GMDSS må vara moderna, men merparten är fortfarande baserade på samma gamla radiosystem och vidarutvecklade på 70-talet.Donkeyman skrev:Inom handelssjöfarten slog man igen radiotelegrafin för ungefär 10 år sedan. Och då försvann de sista telegrafisterna. Detta var slutpunkten för en lång övergångsprocess. Det man har i dag heter GMDSS och är ett helt system av modern satelitbaserad kommunikationsutrustning. Ombord i dagens fartyg sänder man e-mail ungefär som man gör hemma. Och för säkerhets skull har man flera oberoende anläggningar så att om en säger upp sig blir man inte utan kommunikation för den skull.Sarvi skrev:Sista gången jag såg en telegraf var på Tingstäde Radio på Gotland under min vpl 2000. Såvitt jag vet så lär sig flottans telegrafister fortfarande morse och användning av en telegrafnyckel.
GMDSS är telegrafistens sista hämd på sjöfarten, för att de fick gå iland när GMDSS infördes.
Huvudproblemet med GMDSS är att det togs fram på 80-talet, infördes på 90-talet innan explosionen i kommunikationsbranschen, det gjorde att systemet var föråldrat redan när det var fullt i drift 1/2 1999.
Tyvärr är GMDSS som mycket annan teknik som drivits in i sjöfarten på senare tid inte alls bra implementerade eller utvecklade. Det är jättelika kompromisser som gör systemen omöjliga att använda på ett bra sätt, både ekonomiskt och tekniskt. Där har IMO och dess medlemsländer ett jättelikt problem som underminerar värdet och tilltron av den nya tekniken.