Tågsäkerhet (i början)

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Tågsäkerhet (i början)

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 maj 2005, 15:56

Kortfattat på grund av lite slöhet i kroppen som jag tänker utveckla senare (ni vet väl vilken dag det var igår :D ). Men om ni vill så får ni gärna utveckla detta inlägg också.

I tågets begynnelse så var all ansvar på lokföraren, även i när det första diskussionen gick i samband med Sveriges första järnvägsolycka med dödlig utgång. Det var i småländska Sandsjö(Bodafors) som ett godståg körde in i ett stillastående tåg på stationen. När han närmare sig stationen så gav han en signal att bromsarna skulle rycka i spaken. Det var ett godståg på tjugo vagnar och varav fem var försedda med bromsare. Nu råkade en av de som skulle bromsa tåget somna i spaken och han blev lite sen med att rycka bromsen. När han närmade stationsområdet och första växlingen så var farten fortfarande hög och dessutom märkte han att växeln låg fel. Men då var dåtidens tänkesätt att lokföraren skulle hoppa av loket och springa före loket och lägga växeln rätt, sedan skulle han rusa ikapp loket igen. Eftersom det var sju människor som miste livet i kollisionen så blev han åtalad, sedan var det någon som tyckte att lokföraren inte gjorde nåt fel, benådades.

I början var säkerheten följande, telegrafen var då uppfunnen, så en station måste skicka ett meddelande till nästa station som höll eventuellt mötande tåg tills tåget kom fram till stationen. Det var första etappen i utvecklingen kring linjeblockering och fjärrblockering.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 maj 2005, 16:30

Jag har gett två bra länkar som behandlar det ytterligare i detta forum.

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28564
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 3 maj 2005, 16:56

Tidig tågolycka, skrev inte du något om en olycka som orsakades av ett färgfel hos föraren - och efter det kollade man samtliga förare och ett antal fick byta befattning?

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 maj 2005, 17:13

Hans skrev:Tidig tågolycka, skrev inte du något om en olycka som orsakades av ett färgfel hos föraren - och efter det kollade man samtliga förare och ett antal fick byta befattning?

MVH

Hans
Det var Lagerundaolyckan som man misstänkte att en av lokförarna var färgblind, i ovanstående exemplet var det bristande säkerhet hos stationspersonalen. Fast det var inte på tal om under 1860-talet.

Stefan

Skriv svar