Atlantresa för ett halvsekel sedan

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 7 maj 2005, 04:34

"Völkerfreundschaft" gick i ordinär kryssningstrafik i de vanliga områdena. Östersjön och Norska kusten sommartid. Medelhavet och Karibien på vintern. Till viss del var det motivationshöjande resor för utvalda medborgare. Men i huvudsak var det helt vanlig kryssningstrafik, som såldes genom resebyråer på den öppna marknaden i Västeuropa. Rederiet var ett av de första som sålde kryssningar till lågprismarknaden. Och var på det sättet banbrytande.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 7 maj 2005, 12:32

Tack Donkeyman för svaret om hur assuransen såg på skuldbördan vid Nantucket. Samt nyheten (för mig) att STOCKOLM/VÖLKERFREUNDSCHAFT/ATHENA seglar ÄN!
En pigg femtiosjuåring alltså - unikt bland oceangående passagerarfartyg?

FredH
Medlem
Inlägg: 1381
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Inlägg av FredH » 7 maj 2005, 18:58

Donkeyman skrev:Men det var inte bara SAL som drabbades. Hela Broströmskoncernen gick i putten ytterligare ett decennium senare. Detta efter den mest kvalificerade vanskötsel som en Svensk koncern någonsin blivit utsatt för. Den saken har det skrivits kilometervis med materiel om. Men det är en helt annan historia.
Broströms gick aldrig i konkurs, de räddades av bl.a. staten. Vilket troligen ledde till att ett av våra andra stora rederier Salen inte fick samma välvilliga motagande hos staten när de ville ha lite hjälp ett par år senare.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 8 maj 2005, 04:07

Så sant så. Broströms is still alive and kicking: http://www.brostrom.se/

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 8 maj 2005, 04:17

FredH skrev:Broströms gick aldrig i konkurs, de räddades av bl.a. staten. Vilket troligen ledde till att ett av våra andra stora rederier Salen inte fick samma välvilliga motagande hos staten när de ville ha lite hjälp ett par år senare.
Det där är en filosofisk fråga. Utgångspunkten är ett företag med ca 100 fartyg i world wide fart. Alla dessa är betalda cash. Företaget har dessutom jättelika tillgångar på landbacken och i banken. Efter 20 år sitter man utan fartyg, utan tillgångar men med stora skulder. Så kan man fråga sig vad det kallas. Fast det är riktigt - man gick inte tekniskt sett i konkurs.

Dagens Broströms är i grunden (fast inte formellt sett) något nystartat där man vidareför rederinamnet.

Saléns däremot gick i konk på riktigt. Men den lönsamma delen fortsatte samma dag som Cool Carriers. Med nytt kontor, nya telefonnummer, ny logga etc. Allt var väl förberett. Om en vanlig småföretagare hade gjort konk enligt samma metod så hade han suttit inne i långa tider. Men det är en annan sak............

FredH
Medlem
Inlägg: 1381
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Inlägg av FredH » 8 maj 2005, 10:08

Donkeyman skrev:
FredH skrev:Broströms gick aldrig i konkurs, de räddades av bl.a. staten. Vilket troligen ledde till att ett av våra andra stora rederier Salen inte fick samma välvilliga motagande hos staten när de ville ha lite hjälp ett par år senare.
Det där är en filosofisk fråga. Utgångspunkten är ett företag med ca 100 fartyg i world wide fart. Alla dessa är betalda cash. Företaget har dessutom jättelika tillgångar på landbacken och i banken. Efter 20 år sitter man utan fartyg, utan tillgångar men med stora skulder. Så kan man fråga sig vad det kallas. Fast det är riktigt - man gick inte tekniskt sett i konkurs.

Dagens Broströms är i grunden (fast inte formellt sett) något nystartat där man vidareför rederinamnet.

Saléns däremot gick i konk på riktigt. Men den lönsamma delen fortsatte samma dag som Cool Carriers. Med nytt kontor, nya telefonnummer, ny logga etc. Allt var väl förberett. Om en vanlig småföretagare hade gjort konk enligt samma metod så hade han suttit inne i långa tider. Men det är en annan sak............
Helt korrekt, Saléns Refer Service hette kyldivisionen innan konkursen, precis efter hette de SRS-refer, sedan ytterligare ett namnbyte innan man blev Cool Carriers. Det var främst vD:n i kyldivisionen som arbetade upp det "nya" företaget, både innan och efter konkursen i moderbolaget.
Finns en mycket intressant bok om det, "Spelet i Saléninvest", men kommer inte ihåg författaren.

Skriv svar