Atlantresa för ett halvsekel sedan
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 3181
- Blev medlem: 05 feb 2004 18:29
- Ort: Tromsø
"Völkerfreundschaft" gick i ordinär kryssningstrafik i de vanliga områdena. Östersjön och Norska kusten sommartid. Medelhavet och Karibien på vintern. Till viss del var det motivationshöjande resor för utvalda medborgare. Men i huvudsak var det helt vanlig kryssningstrafik, som såldes genom resebyråer på den öppna marknaden i Västeuropa. Rederiet var ett av de första som sålde kryssningar till lågprismarknaden. Och var på det sättet banbrytande.
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
-
- Medlem
- Inlägg: 1427
- Blev medlem: 29 jul 2003 18:56
- Ort: Växjö
Broströms gick aldrig i konkurs, de räddades av bl.a. staten. Vilket troligen ledde till att ett av våra andra stora rederier Salen inte fick samma välvilliga motagande hos staten när de ville ha lite hjälp ett par år senare.Donkeyman skrev:Men det var inte bara SAL som drabbades. Hela Broströmskoncernen gick i putten ytterligare ett decennium senare. Detta efter den mest kvalificerade vanskötsel som en Svensk koncern någonsin blivit utsatt för. Den saken har det skrivits kilometervis med materiel om. Men det är en helt annan historia.
-
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
Så sant så. Broströms is still alive and kicking: http://www.brostrom.se/
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 3181
- Blev medlem: 05 feb 2004 18:29
- Ort: Tromsø
Det där är en filosofisk fråga. Utgångspunkten är ett företag med ca 100 fartyg i world wide fart. Alla dessa är betalda cash. Företaget har dessutom jättelika tillgångar på landbacken och i banken. Efter 20 år sitter man utan fartyg, utan tillgångar men med stora skulder. Så kan man fråga sig vad det kallas. Fast det är riktigt - man gick inte tekniskt sett i konkurs.FredH skrev:Broströms gick aldrig i konkurs, de räddades av bl.a. staten. Vilket troligen ledde till att ett av våra andra stora rederier Salen inte fick samma välvilliga motagande hos staten när de ville ha lite hjälp ett par år senare.
Dagens Broströms är i grunden (fast inte formellt sett) något nystartat där man vidareför rederinamnet.
Saléns däremot gick i konk på riktigt. Men den lönsamma delen fortsatte samma dag som Cool Carriers. Med nytt kontor, nya telefonnummer, ny logga etc. Allt var väl förberett. Om en vanlig småföretagare hade gjort konk enligt samma metod så hade han suttit inne i långa tider. Men det är en annan sak............
-
- Medlem
- Inlägg: 1427
- Blev medlem: 29 jul 2003 18:56
- Ort: Växjö
Helt korrekt, Saléns Refer Service hette kyldivisionen innan konkursen, precis efter hette de SRS-refer, sedan ytterligare ett namnbyte innan man blev Cool Carriers. Det var främst vD:n i kyldivisionen som arbetade upp det "nya" företaget, både innan och efter konkursen i moderbolaget.Donkeyman skrev:Det där är en filosofisk fråga. Utgångspunkten är ett företag med ca 100 fartyg i world wide fart. Alla dessa är betalda cash. Företaget har dessutom jättelika tillgångar på landbacken och i banken. Efter 20 år sitter man utan fartyg, utan tillgångar men med stora skulder. Så kan man fråga sig vad det kallas. Fast det är riktigt - man gick inte tekniskt sett i konkurs.FredH skrev:Broströms gick aldrig i konkurs, de räddades av bl.a. staten. Vilket troligen ledde till att ett av våra andra stora rederier Salen inte fick samma välvilliga motagande hos staten när de ville ha lite hjälp ett par år senare.
Dagens Broströms är i grunden (fast inte formellt sett) något nystartat där man vidareför rederinamnet.
Saléns däremot gick i konk på riktigt. Men den lönsamma delen fortsatte samma dag som Cool Carriers. Med nytt kontor, nya telefonnummer, ny logga etc. Allt var väl förberett. Om en vanlig småföretagare hade gjort konk enligt samma metod så hade han suttit inne i långa tider. Men det är en annan sak............
Finns en mycket intressant bok om det, "Spelet i Saléninvest", men kommer inte ihåg författaren.