Atlantresa för ett halvsekel sedan
-
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Om du menar s/s UNITED STATES rekord - så tvivlar jag på det. QM 2 är byggd för att vara ekonomisk (även om kopplingen mellan Cunard-Liners och Brittiska Amiralitet är gammal och lång...Amiralitetet hade länge ett tungt ord med i laget om konstruktionen och byggnaden av Cunard's fartyg - och stod antagligen för extrakostnaderna..) då hon tydligen inte helt ägs av brittiska intressen ens. s/s UNITED STATES byggdes utan hänsyn till ekonomi - för att snabbt kunna mobiliseras som trupptransportfartyg - och med driftskostnader därefter.Belisarius skrev:Nu styr det väl lite OT, men jag undrar om inte QM2 har kapacitet att bräcka det rekordet..utan passagerare då.
-
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
-
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
-
- Medlem
- Inlägg: 1427
- Blev medlem: 29 jul 2003 18:56
- Ort: Växjö
Re: Atlantresa för ett halvsekel sedan
Alltid intressant med historia, för de som inte har, kan jag rekomendera "Den längsta natten" av Mattsson, handlar om olyckan och dess efterspel. Väldigt intressant läsning.Donkeyman skrev:Nu i eftertid har man kunnat konstatera att skulden låg hos "Andrea Doria". Olyckan användes i många år i navigationsutbildningen som ett exempel på "Kollision med hjälp av radar enligt styrbord - babordmetoden".
För övrigt använder vi fortfarande olyckan i utbildningen, den är ett för bra exempel för att inte dra upp, alltid finns det någon som gör samma misstag som Andrea Doria
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Re: Atlantresa för ett halvsekel sedan
Detta med skuldfrågan mellan STOCKHOLM och ANDREA DORIA reglerades väl lite annorlunda mellan sjöförklaringarna och försäkringsbolagen? Vilken procent av 'skuld-dollarna' accepterades av assuransen för svenskar och italienare?FredH skrev:Alltid intressant med historia, för de som inte har, kan jag rekomendera "Den längsta natten" av Mattsson, handlar om olyckan och dess efterspel. Väldigt intressant läsning.Donkeyman skrev:Nu i eftertid har man kunnat konstatera att skulden låg hos "Andrea Doria". Olyckan användes i många år i navigationsutbildningen som ett exempel på "Kollision med hjälp av radar enligt styrbord - babordmetoden".
För övrigt använder vi fortfarande olyckan i utbildningen, den är ett för bra exempel för att inte dra upp, alltid finns det någon som gör samma misstag som Andrea Doria
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 3181
- Blev medlem: 05 feb 2004 18:29
- Ort: Tromsø
En sjöförklaring fördelar inte skuld mellan parterna. Sjöförklaringen är ett rättsligt förhör som hålls kort tid efter olyckan. Där förhörs varje tänkbar inblandad part inför en domstol som tillsätts speciellt för ändamålet. Resultatet blir en enorm bunke med förhörsprotokoll. Skälet till att man gör så här är att man vill ha riktiga förhör med alla som har något att säga innan alla dessa sprids runt världen.
Dessa studeras sedan av polis, myndigheter, domstolar etc. som så bestämmer om man skall väcka åtal mot någon. Med ledning av samma material avgör inblandade parter om de skall stämma någon inför rätta.
Den allmänna åsikten bland de som studerat protokollen är att Italia-line hade en dålig sak. Detta avspeglar sig också i den uppgörelse som träffades mellan rederierna och deras försäkringsbolag. Vardera rederiet (eller rättare sagt deras H&M försäkring) stod för skadorna på eget fartyg. Vilket för SAL innebar reparation av en ödelagd stäv. Men för Italia line var det totalförlust av ett helt fartyg - och inte vilket fartyg som helst.
Sedan bildade man en gemensam fond för att täcka alla skadeståndskrav från passagerare, lastägare etc. (eller rättare sagt deras P&I bolag). Men trots att det är stora belopp blir det ändå nålpengar jämfört med värdet av Andrea Doria.
Ett skäl till att det ofta blir sådana här uppgörelser efter stora haverier är de våldsamma kostnader för rättsaker, advokater mm som skulle uppstå. Dessutom är världens försäkringsbolag återförsäkrade i varandra varför en utbetalning av ett så här stort belopp i slutänden hamnar hos alla bolag oavsett vem som får skulden. Slutligen ligger det inte i någons intresse att dra hela saken genom flera år långa rättegångar innan man kommer till en slutlig avgörelse. Det finns med andra ord i allmänhet inte något egentligt ekonomiskt intresse för att fastställa skulden rent rättsligt.
Dessa studeras sedan av polis, myndigheter, domstolar etc. som så bestämmer om man skall väcka åtal mot någon. Med ledning av samma material avgör inblandade parter om de skall stämma någon inför rätta.
Den allmänna åsikten bland de som studerat protokollen är att Italia-line hade en dålig sak. Detta avspeglar sig också i den uppgörelse som träffades mellan rederierna och deras försäkringsbolag. Vardera rederiet (eller rättare sagt deras H&M försäkring) stod för skadorna på eget fartyg. Vilket för SAL innebar reparation av en ödelagd stäv. Men för Italia line var det totalförlust av ett helt fartyg - och inte vilket fartyg som helst.
Sedan bildade man en gemensam fond för att täcka alla skadeståndskrav från passagerare, lastägare etc. (eller rättare sagt deras P&I bolag). Men trots att det är stora belopp blir det ändå nålpengar jämfört med värdet av Andrea Doria.
Ett skäl till att det ofta blir sådana här uppgörelser efter stora haverier är de våldsamma kostnader för rättsaker, advokater mm som skulle uppstå. Dessutom är världens försäkringsbolag återförsäkrade i varandra varför en utbetalning av ett så här stort belopp i slutänden hamnar hos alla bolag oavsett vem som får skulden. Slutligen ligger det inte i någons intresse att dra hela saken genom flera år långa rättegångar innan man kommer till en slutlig avgörelse. Det finns med andra ord i allmänhet inte något egentligt ekonomiskt intresse för att fastställa skulden rent rättsligt.
-
- Medlem
- Inlägg: 4702
- Blev medlem: 12 jul 2004 12:28
- Ort: Sverige
Släpptes inte den riktiga "toppfarten" på S/S United States för lite sen eftersom hon var planerad även som trupptransport i händelse av krig?
Har fortfarande min drömresa att göra - Le Havre New York med QE2 eller QM2 och Concorde tillbaka. Har man fortfarande black tie till middagen eller har feta pensionärer från Florida sabbat denna fina tradition?
Har fortfarande min drömresa att göra - Le Havre New York med QE2 eller QM2 och Concorde tillbaka. Har man fortfarande black tie till middagen eller har feta pensionärer från Florida sabbat denna fina tradition?
-
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 feb 2004 23:18
- Ort: Frösön
Skrotandet av Concorde har definitivt satt P för planerna.Psilander skrev:Släpptes inte den riktiga "toppfarten" på S/S United States för lite sen eftersom hon var planerad även som trupptransport i händelse av krig?
Har fortfarande min drömresa att göra - Le Havre New York med QE2 eller QM2 och Concorde tillbaka. Har man fortfarande black tie till middagen eller har feta pensionärer från Florida sabbat denna fina tradition?
J.K Nilsson
-
- Medlem
- Inlägg: 4702
- Blev medlem: 12 jul 2004 12:28
- Ort: Sverige
-
- Medlem
- Inlägg: 1427
- Blev medlem: 29 jul 2003 18:56
- Ort: Växjö
Re: Atlantresa för ett halvsekel sedan
Det var flera konstigheter kring efterspelet, loggboken från Andrea Doria saknades, det påstods att Andrea Doria var felkonstruerad, att precis där Stockholm träffade henne var det sämsta stället, pga av en genomgående rörtunnel, utan vattentätasvängskott precis där.varjag skrev:Detta med skuldfrågan mellan STOCKHOLM och ANDREA DORIA reglerades väl lite annorlunda mellan sjöförklaringarna och försäkringsbolagen? Vilken procent av 'skuld-dollarna' accepterades av assuransen för svenskar och italienare?FredH skrev:Alltid intressant med historia, för de som inte har, kan jag rekomendera "Den längsta natten" av Mattsson, handlar om olyckan och dess efterspel. Väldigt intressant läsning.Donkeyman skrev:Nu i eftertid har man kunnat konstatera att skulden låg hos "Andrea Doria". Olyckan användes i många år i navigationsutbildningen som ett exempel på "Kollision med hjälp av radar enligt styrbord - babordmetoden".
För övrigt använder vi fortfarande olyckan i utbildningen, den är ett för bra exempel för att inte dra upp, alltid finns det någon som gör samma misstag som Andrea Doria
En rolig sak är att SAL byggde sitt nya fartyg (minns ej namnet) på samma varv som byggt Andrea Doria vid tidpunkten för sjöförklaringen.
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 3181
- Blev medlem: 05 feb 2004 18:29
- Ort: Tromsø
Det som skulle bli "Gripsholm" stod under byggnad på Ansaldo Shipyard i Genua när kollisionen inträffade. Fartyget var klart för leverans i början av året efter kollisionen.
Det kanske kan vara av intresse att veta vad som blev av de sista av Svenska Amerikalinjens Fartyg.
"Stockholm". Byggd 1948. Gick för SAL 1948-1959.
Såldes till Östtyskland där hon döptes om till "Völkerfreundshaft". Gick i många år under det namnet. Går än i dag i kryssningstrafik under namnet "Athena". Ägs i Portugal.
"Kungsholm". Byggd 1953. Gick för SAL 1953-1965.
Fortsatte i Atlanttrafik som "Bremen". Gick då Bremen - New York. Skrotades 1985.
"Gripsholm". Byggd 1957. Gick för SAL 1957-1975. Fortsatte som kryssningsfartyg under flera namn bl.a. "Regent Sea". Sjönk 2001 utanför Sydafrika under bogsering till Indien för skrotning.
"Kungsholm". Byggd 1965. Gick för SAL 1965-1975.
Heter i dag "Mona Lisa" och går i kryssningsfart under Bahamasflagg.
Det är ytterligare ett intressant tidstecken att se att SAL byggde ett nytt Atlantfartyg så sent som 1965. Men då måste man också hålla i minnet att SAL var världsledande på kryssningstrafik. Man hade under många år byggt upp ett agentnät i USA och man hade ett enormt kundnät. Man hade också ett par kryssningsfartyg till förutom Atlantfartygen.
Skälet till att SAL lades ned kan spåras i den särdeles oskickliga företagsledning som Broströmskoncernen hade under 60- och 70-talen. Den direkta orsaken till nedläggningen var en konflikt mellan Svenska Sjöfolksförbundet och SAL om möjligheten att ersätta delar av cateringpersonalen med billigare folk än Skandinaver. Mer eller mindre av prestigeskäl slog man igen hela butiken när SSF hotade med konflikt. Resterna dvs en stor del av personalen och agentnätet köptes av Norska intressen för noll och niks och blev grundstenen till den stora Norska kryssningsindustrin. Avvecklingen av SAL anses i dag vara en av historiens riktigt stora felvärderingar inom businessvärlden.
Men det var inte bara SAL som drabbades. Hela Broströmskoncernen gick i putten ytterligare ett decennium senare. Detta efter den mest kvalificerade vanskötsel som en Svensk koncern någonsin blivit utsatt för. Den saken har det skrivits kilometervis med materiel om. Men det är en helt annan historia.
Det kanske kan vara av intresse att veta vad som blev av de sista av Svenska Amerikalinjens Fartyg.
"Stockholm". Byggd 1948. Gick för SAL 1948-1959.
Såldes till Östtyskland där hon döptes om till "Völkerfreundshaft". Gick i många år under det namnet. Går än i dag i kryssningstrafik under namnet "Athena". Ägs i Portugal.
"Kungsholm". Byggd 1953. Gick för SAL 1953-1965.
Fortsatte i Atlanttrafik som "Bremen". Gick då Bremen - New York. Skrotades 1985.
"Gripsholm". Byggd 1957. Gick för SAL 1957-1975. Fortsatte som kryssningsfartyg under flera namn bl.a. "Regent Sea". Sjönk 2001 utanför Sydafrika under bogsering till Indien för skrotning.
"Kungsholm". Byggd 1965. Gick för SAL 1965-1975.
Heter i dag "Mona Lisa" och går i kryssningsfart under Bahamasflagg.
Det är ytterligare ett intressant tidstecken att se att SAL byggde ett nytt Atlantfartyg så sent som 1965. Men då måste man också hålla i minnet att SAL var världsledande på kryssningstrafik. Man hade under många år byggt upp ett agentnät i USA och man hade ett enormt kundnät. Man hade också ett par kryssningsfartyg till förutom Atlantfartygen.
Skälet till att SAL lades ned kan spåras i den särdeles oskickliga företagsledning som Broströmskoncernen hade under 60- och 70-talen. Den direkta orsaken till nedläggningen var en konflikt mellan Svenska Sjöfolksförbundet och SAL om möjligheten att ersätta delar av cateringpersonalen med billigare folk än Skandinaver. Mer eller mindre av prestigeskäl slog man igen hela butiken när SSF hotade med konflikt. Resterna dvs en stor del av personalen och agentnätet köptes av Norska intressen för noll och niks och blev grundstenen till den stora Norska kryssningsindustrin. Avvecklingen av SAL anses i dag vara en av historiens riktigt stora felvärderingar inom businessvärlden.
Men det var inte bara SAL som drabbades. Hela Broströmskoncernen gick i putten ytterligare ett decennium senare. Detta efter den mest kvalificerade vanskötsel som en Svensk koncern någonsin blivit utsatt för. Den saken har det skrivits kilometervis med materiel om. Men det är en helt annan historia.
-
- Medlem
- Inlägg: 4702
- Blev medlem: 12 jul 2004 12:28
- Ort: Sverige
Det är synd att vi inte har nått prestige rederi kvar, det slulle varit vackert med den svenska flaggan på några så mytospundna och vackra fartyg som gamla Gripsholm och kungsholm idag.
Men vi lämnade nog våra sjöfartsgener till britter och norrmännen redan under vikingatiden, sjöfart i Sverige verkar mest ha varit en hobby sedan medeltiden.
Men vi lämnade nog våra sjöfartsgener till britter och norrmännen redan under vikingatiden, sjöfart i Sverige verkar mest ha varit en hobby sedan medeltiden.
-
- Medlem
- Inlägg: 796
- Blev medlem: 02 maj 2004 14:16
- Ort: Lite här och där
Här är en bild av "Stockholm II"Donkeyman skrev:Det kanske kan vara av intresse att veta vad som blev av de sista av Svenska Amerikalinjens Fartyg.
"Stockholm". Byggd 1948. Gick för SAL 1948-1959.
Såldes till Östtyskland där hon döptes om till "Völkerfreundshaft". Gick i många år under det namnet. Går än i dag i kryssningstrafik under namnet "Athena". Ägs i Portugal.
http://www.simplonpc.co.uk/SanFranJPEGs/SFItPrim01.jpg
Italia Prima - 1948 (rebuilt 1994) (Neckermann)
ex-Stockholm, Voelkerfreundshaft (photo: 1997)
Du har möjligtvis inte lite information om vad östtyskarna gjorde med sin
"Völkerfreundshaft", Google hade inte så mycket att förtälja, och så vitt
jag vet hade Östtyskland inte så värst många hamnar, var det månntro
motivationshöjande ideologiska resor till Leningrad från Warnemünde för
hårt arbetade östtyskar?
Det vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om. Det där med Sverige ochMen vi lämnade nog våra sjöfartsgener till britter och norrmännen redan under vikingatiden, sjöfart i Sverige verkar mest ha varit en hobby sedan medeltiden.
sjöfart menar jag snarare är något som dog under 1970- och 1980-talet
när vår varvsnäring konkurrerades ut av asiaterna. Före det byggde man
i Sverige många många stora tankers, passagerarfartyg och gud vet vad
som fortfortfarande är i bruk "out there", dock sällan under svensk flagg.