Atlantresa för ett halvsekel sedan
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 3181
- Blev medlem: 05 feb 2004 18:29
- Ort: Tromsø
Atlantresa för ett halvsekel sedan
Då skall jag genast ta chansen att bidra med ett inlägg i den nya avdelningen för Civil Teknikhistoria. Jag har nämligen just i natt suttit och bläddrat igenom några gamla böcker och upptäcker att nästa år är det 50 år sedan som kollisionen mellan "Stockholm" och "Andrea Doria" ägde rum. Och den kollisionen leder till några allmänna tankar kring hur man förr reste över Atlanten.....Kanske inte ett debattinlägg utan mer en tidsbild.
För ungdomar som inte har hört talas om denna kollision så måste jag sätta in saken i sitt saken i sitt sammanhang. År 1956 började De Stora Skeppens guldålder på Nordatlanten att avta. Men det var fortfarande så att skulle man "over there" var det båt som gällde. Om man inte var väldigt rik förstås.......Varje vecka transporterades tiotusentals passagerare över pölen med båt. Och både TV och Radio ställde upp på kajen i Göteborg när julbåten från New York anlände. Det var ett riktigt stort evenemang.
Under veckan efter "Stockholm" / "Andrea Doria" - smällen avgick 12 fartyg från New York till Europa. Läs listan och njut: "Maasdam" till Rotterdam, "Queen Elisabeth" till Cherbourg, "Independence" till Medelhavshamnar, "Bergensfjord" till Oslo, "Flandre" till Plymouth och Le Havre, "Kungsholm" till Göteborg och köpenhamn, "Homeric" till Southampton, "United States" till Le Havre och Southampton, "Parthia" till Liverpool, "Italia" till Southampton och Cuxhaven, "Noordam" till Rotterdam, "Liberté" till Plymouth och Le Havre.
År 1957 reste 1.037.289 passagerare från Europa till Nordamerika med båt. År 1958 var det första året som flygpassagerarnas antal översteg fartygens. Detta år mottog också Svenska Amerikalinjen ett nybygge "Gripsholm". Och 10 år senare var sjöresenärerna nere i fyra (4) procent. Svenska Amerika Linjen lades ned 1975. Fram till dess var pir 97 vid 57:e gatan den klassiska ankomstadressen för Svenskar i New York.
"Stockholm" var ett litet fartyg. Byggd 1948 på Götaverken och tog 570 passagerare. "Andrea Doria" var byggd 1953 i Genua och tog 1221 passagerare på den veckolånga resan Neapel - Genua - Cannes - New York. Det var den Italienska handelsflottans - och nationens - stolthet. Med allt av Italiensk konst, kultur och finess ombord.
Kollisionen skedde utanför Nantucket sent kvällen innan fartyget skulle ankomma New York. "Stockholm" hade gått från New York på kvällen och skulle till Göteborg och Köpenhamn. Stockholm träffade "Andrea Doria" mitt i sidan sedan "Andrea Doria" girat rätt framför stäven på "Stockholm". "Stockholm" bärgade med sina livbåtar 943 av totalt 1708 personer ombord på "Andrea Doria". I tillägg tog man ombord en mångfald med nödställda som kom med "Andrea Dorias" egna livbåtar. Men de tre första livbåtar som kom innehöll inte en enda passagerare, det var besättning som valde att rädda sig själva. Totalt sett omkom 51 på "Andrea Doria" och 5 på "Stockholm. Men den kanske märkligaste händelsen var den lilla flickan Linda Morgan, som legat och sovit i sin hytt på "Andrea Doria". Hon hittades bland all bråten framme på fören av "Stockholm" flera timmar senare när "Andrea Doria" redan hade sjunkit - och hon överlevde......
Ett annat tidsdokument är vad som skedde efter olyckan. "Ile de France", som också var på utgående från New York ilade till olycksplatsen. Man tog ombord många överlevande och återvände sedan direkt till New York. "Stockholm" hade hela fören krossad och flöt bara på ett skott. Dessutom hade man tagit ombord så många överlevande att man hade 1319 personer ombord men bara livbåtar för 846. Eftersom ankarkättingarna hade runnit ut när fören krossades måste besättningen klättra fram och skära av dessa innan man kunde gå mot New York. Risken var överhängande att skottet i fören skulle brista och att de överlevande skulle komma i sjönöd igen. Men "Ile de France" ansåg sig inte ha tid att vänta och eskortera "Stockholm" in till New York. Man var redan så försenade att man måste ta hänsyn till sin egen tidtabell...................... Det skulle ha varit i dag.
Hur löste då Svenska Amerikalinjen problemet med att plötsligt ha 500 strandsatta passagerare i New York ? Det är också ett tidstecken att i stort sett ingen av dessa avbeställde sin resa. Bolaget måste bara fixa plats för dem. Bara några dagar senare skulle "Bergensfjord" segla till Oslo - där fick man med ungefär 300. Och så skulle "Kungsholm" segla en vecka senare till Göteborg och Köpenhamn. Där fick man med resten. Dock endast genom att nästan 200 besättningsmedlemmar avstod från sina hytter till de extra passagerarna. Det hade väl inte heller gått an i dag.....
Men otroligt nog går fortfarande "Queen Elisabeth II" och nybyggda "Queen Mary II" regelbundet mellan Southampton och New York. Och drygar ut ekonomin med ren kryssningstrafik.
"Andrea Doria" var den Italienska statens stolthet. En liknande status som "Estonia" hade i den nya staten Estland när den havererade. Och kollisionen mellan "Stocholm" och "Andrea Doria" den 25 Juli 1956 kom också att orsaka diplomatiska förvecklingar. Det var en förlust som i många år skulle kasta en dyster skugga över den Italienska sjöfarten.
Nu i eftertid har man kunnat konstatera att skulden låg hos "Andrea Doria". Olyckan användes i många år i navigationsutbildningen som ett exempel på "Kollision med hjälp av radar enligt styrbord - babordmetoden".
För ungdomar som inte har hört talas om denna kollision så måste jag sätta in saken i sitt saken i sitt sammanhang. År 1956 började De Stora Skeppens guldålder på Nordatlanten att avta. Men det var fortfarande så att skulle man "over there" var det båt som gällde. Om man inte var väldigt rik förstås.......Varje vecka transporterades tiotusentals passagerare över pölen med båt. Och både TV och Radio ställde upp på kajen i Göteborg när julbåten från New York anlände. Det var ett riktigt stort evenemang.
Under veckan efter "Stockholm" / "Andrea Doria" - smällen avgick 12 fartyg från New York till Europa. Läs listan och njut: "Maasdam" till Rotterdam, "Queen Elisabeth" till Cherbourg, "Independence" till Medelhavshamnar, "Bergensfjord" till Oslo, "Flandre" till Plymouth och Le Havre, "Kungsholm" till Göteborg och köpenhamn, "Homeric" till Southampton, "United States" till Le Havre och Southampton, "Parthia" till Liverpool, "Italia" till Southampton och Cuxhaven, "Noordam" till Rotterdam, "Liberté" till Plymouth och Le Havre.
År 1957 reste 1.037.289 passagerare från Europa till Nordamerika med båt. År 1958 var det första året som flygpassagerarnas antal översteg fartygens. Detta år mottog också Svenska Amerikalinjen ett nybygge "Gripsholm". Och 10 år senare var sjöresenärerna nere i fyra (4) procent. Svenska Amerika Linjen lades ned 1975. Fram till dess var pir 97 vid 57:e gatan den klassiska ankomstadressen för Svenskar i New York.
"Stockholm" var ett litet fartyg. Byggd 1948 på Götaverken och tog 570 passagerare. "Andrea Doria" var byggd 1953 i Genua och tog 1221 passagerare på den veckolånga resan Neapel - Genua - Cannes - New York. Det var den Italienska handelsflottans - och nationens - stolthet. Med allt av Italiensk konst, kultur och finess ombord.
Kollisionen skedde utanför Nantucket sent kvällen innan fartyget skulle ankomma New York. "Stockholm" hade gått från New York på kvällen och skulle till Göteborg och Köpenhamn. Stockholm träffade "Andrea Doria" mitt i sidan sedan "Andrea Doria" girat rätt framför stäven på "Stockholm". "Stockholm" bärgade med sina livbåtar 943 av totalt 1708 personer ombord på "Andrea Doria". I tillägg tog man ombord en mångfald med nödställda som kom med "Andrea Dorias" egna livbåtar. Men de tre första livbåtar som kom innehöll inte en enda passagerare, det var besättning som valde att rädda sig själva. Totalt sett omkom 51 på "Andrea Doria" och 5 på "Stockholm. Men den kanske märkligaste händelsen var den lilla flickan Linda Morgan, som legat och sovit i sin hytt på "Andrea Doria". Hon hittades bland all bråten framme på fören av "Stockholm" flera timmar senare när "Andrea Doria" redan hade sjunkit - och hon överlevde......
Ett annat tidsdokument är vad som skedde efter olyckan. "Ile de France", som också var på utgående från New York ilade till olycksplatsen. Man tog ombord många överlevande och återvände sedan direkt till New York. "Stockholm" hade hela fören krossad och flöt bara på ett skott. Dessutom hade man tagit ombord så många överlevande att man hade 1319 personer ombord men bara livbåtar för 846. Eftersom ankarkättingarna hade runnit ut när fören krossades måste besättningen klättra fram och skära av dessa innan man kunde gå mot New York. Risken var överhängande att skottet i fören skulle brista och att de överlevande skulle komma i sjönöd igen. Men "Ile de France" ansåg sig inte ha tid att vänta och eskortera "Stockholm" in till New York. Man var redan så försenade att man måste ta hänsyn till sin egen tidtabell...................... Det skulle ha varit i dag.
Hur löste då Svenska Amerikalinjen problemet med att plötsligt ha 500 strandsatta passagerare i New York ? Det är också ett tidstecken att i stort sett ingen av dessa avbeställde sin resa. Bolaget måste bara fixa plats för dem. Bara några dagar senare skulle "Bergensfjord" segla till Oslo - där fick man med ungefär 300. Och så skulle "Kungsholm" segla en vecka senare till Göteborg och Köpenhamn. Där fick man med resten. Dock endast genom att nästan 200 besättningsmedlemmar avstod från sina hytter till de extra passagerarna. Det hade väl inte heller gått an i dag.....
Men otroligt nog går fortfarande "Queen Elisabeth II" och nybyggda "Queen Mary II" regelbundet mellan Southampton och New York. Och drygar ut ekonomin med ren kryssningstrafik.
"Andrea Doria" var den Italienska statens stolthet. En liknande status som "Estonia" hade i den nya staten Estland när den havererade. Och kollisionen mellan "Stocholm" och "Andrea Doria" den 25 Juli 1956 kom också att orsaka diplomatiska förvecklingar. Det var en förlust som i många år skulle kasta en dyster skugga över den Italienska sjöfarten.
Nu i eftertid har man kunnat konstatera att skulden låg hos "Andrea Doria". Olyckan användes i många år i navigationsutbildningen som ett exempel på "Kollision med hjälp av radar enligt styrbord - babordmetoden".
-
- Medlem
- Inlägg: 589
- Blev medlem: 07 jan 2003 12:07
- Ort: Nuewa Estockolmo
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 10194
- Blev medlem: 12 jun 2004 17:41
- Ort: Tjörn
-
- Medlem
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: 15 feb 2003 22:27
- Ort: Sverige
Konstigt att man åkte båt på den tiden, när man kunde åka Super-Connie, http://www.aviation-safety.net/database ... p?type=332
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
- Inlägg: 30311
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Aaaah, ett av de vackraste flygplanen som har byggts!Frogman skrev:Konstigt att man åkte båt på den tiden, när man kunde åka Super-Connie, http://www.aviation-safety.net/database ... p?type=332
![Bild](http://www.aeroplaneart.com.au/Images/JSJ_Lockheed_L1049G_Super_Constellation.jpg)
MVH
Hans
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 3181
- Blev medlem: 05 feb 2004 18:29
- Ort: Tromsø
Kan ju nämna några ord om den tidiga flygtrafiken över Atlanten. Men det är inte på samma sätt min hemmaplan så det finns säkert flera som kan korrigera eller komplettera. Nu snackar jag bara om flygplan - luftskeppen var ju föregångare till dessa.
Den första flyglinjen startade något år före WW2. Men på den tiden fanns det inte landflygplatser som dög. Alltså byggdes stora sjöflygplan. Det var PanAm som var pionjär. Ett plan kunde inte heller gå direkt från London till New York. Man måste ha mellanlandningar för tankning. Och kortaste flygsträckorna fick man om man flög England - Irland - NewFoundland - USA. Den första flygbåtslinjen gick Southampton - Foynes (Irland) - Gander (NFl) - New York. Mellan London och Southampton var det ett speciellt direkttåg.
Foynes ligger längst ut på Irlands sydvästra udde. En plats som då låg "in the middle of nowhere". Men det var givetvis god business för pubvärden att världens vackraste människor kom inom för att fördriva den timmen som tankningen tog. Det var också på den puben som man uppfann "Irish Coffee". En specialitet, som just dessa vackra människor snabbt spred över världens lyxhotell.
Efter kriget hade man byggt upp flygplatser runt omkring så man gick över till landbaserade flyg. Men det var fortfarande mellanlandningar. Flygplatsen Shannon på Irland blev en centralpunkt för Atlanttrafiken.
Jag vet inte när man började flyga direkt men man måste nog in på 60-talet. Så det är väl ganska naturligt att det var runt 1970 som flyget definitivt hade tagit över från passagerarfartygen.
Den första flyglinjen startade något år före WW2. Men på den tiden fanns det inte landflygplatser som dög. Alltså byggdes stora sjöflygplan. Det var PanAm som var pionjär. Ett plan kunde inte heller gå direkt från London till New York. Man måste ha mellanlandningar för tankning. Och kortaste flygsträckorna fick man om man flög England - Irland - NewFoundland - USA. Den första flygbåtslinjen gick Southampton - Foynes (Irland) - Gander (NFl) - New York. Mellan London och Southampton var det ett speciellt direkttåg.
Foynes ligger längst ut på Irlands sydvästra udde. En plats som då låg "in the middle of nowhere". Men det var givetvis god business för pubvärden att världens vackraste människor kom inom för att fördriva den timmen som tankningen tog. Det var också på den puben som man uppfann "Irish Coffee". En specialitet, som just dessa vackra människor snabbt spred över världens lyxhotell.
Efter kriget hade man byggt upp flygplatser runt omkring så man gick över till landbaserade flyg. Men det var fortfarande mellanlandningar. Flygplatsen Shannon på Irland blev en centralpunkt för Atlanttrafiken.
Jag vet inte när man började flyga direkt men man måste nog in på 60-talet. Så det är väl ganska naturligt att det var runt 1970 som flyget definitivt hade tagit över från passagerarfartygen.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
- Inlägg: 30311
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
-
- Medlem
- Inlägg: 391
- Blev medlem: 26 sep 2004 14:16
- Ort: Helsingborg, Skåne
Frogman skrev:Konstigt att man åkte båt på den tiden, när man kunde åka Super-Connie, http://www.aviation-safety.net/database ... p?type=332
Hur mycket fick man ge för en sådan blijet? Kan tänka mig att det inte var särkskilt blilligt, och då är kanske inte så jätte konstigt att man inte alltid flög...
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 10194
- Blev medlem: 12 jun 2004 17:41
- Ort: Tjörn
Som jämförelse, vad kostar en amerikabiljett per båt idag? Eller går det alls att jämföra, idag är det kanske snarast lyxkryssningar det gäller..?
F.ö. så sparar man väl automatiskt in en del när det tar så mycket mindre tid, man behöver inte idka hotell utan det räcker med en mikroskopiskt pentry (och en något större barvagn) för att serva passagerarna.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
F.ö. så sparar man väl automatiskt in en del när det tar så mycket mindre tid, man behöver inte idka hotell utan det räcker med en mikroskopiskt pentry (och en något större barvagn) för att serva passagerarna.
Sannerligen!Hans skrev:Aaaah, ett av de vackraste flygplanen som har byggts!
Hälsa från migHans skrev:Jag glömde att tacka dig Donkeyman för mycket intressant läsning!
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
-
- Medlem
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: 15 feb 2003 22:27
- Ort: Sverige
Var nog Boeing 314 sjöflygplanet som användes, mellanlandning vid Azorerna, första flygning 1938, se mera på http://www.aviation-safety.net/database ... p?type=10B
Var lite "Concorde" priser över dessa plan, stod om dessa plan i tidningen Nostalgia, pris Hong-Kong till Los Angeles lika med
750 US$ eller priset av en ny bil med V8!
Var lite "Concorde" priser över dessa plan, stod om dessa plan i tidningen Nostalgia, pris Hong-Kong till Los Angeles lika med
750 US$ eller priset av en ny bil med V8!
-
- Medlem
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 05 mar 2003 15:27
- Ort: Gotland.
Frogman skrev:Konstigt att man åkte båt på den tiden, när man kunde åka Super-Connie, http://www.aviation-safety.net/database ... p?type=332
Stämmer så bra! Vad skulle man inte ge för att få flyga över atlanten t.o.r. med den?Hans skrev:Aaaah, ett av de vackraste flygplanen som har byggts!
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Medlem
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: 15 feb 2003 22:27
- Ort: Sverige
Tyvärr ett år för sent, medlemskap kostar 5K US$ och en årlig avgift. För mera se, http://www.superconstellation.org/
-
- Medlem
- Inlägg: 796
- Blev medlem: 02 maj 2004 14:16
- Ort: Lite här och där
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Från Norge (Bergen) - beroende på hur modernt och snabbt fartyget var - c:a 6-7 dagar. Atlantpassagen brukade dock mätas i tiden mellan Ambrose Fyrskepp utanför New York och Bishop Rock-fyren, väster om Scilly-öarna i Engelska Kanalen. Över den sträckan tävlades det om 'Atlantens Blå Band' för snabbaste passage. Bandet - har innehavts av de flesta 'klassiska' oceanångarna i omgångar. Snabbast blev till slut s/s UNITED STATES som 1952 (?) 'gjorde' dom 2942 sjömilen på 3 dagar, 10 timmar och 40 minuter - en medelfart över 35½ knop!
Rekordet har senare slagits av katamaran-skrov, som CAT-LINK V som 1998 tog sig över på 2 dagar, 20 timmar och 9 minuter - medelfart; 41,3 knop.
Men - sådana dubbeltorpeder av aluminium - är inga riktiga Oceansångare!
Rekordet har senare slagits av katamaran-skrov, som CAT-LINK V som 1998 tog sig över på 2 dagar, 20 timmar och 9 minuter - medelfart; 41,3 knop.
Men - sådana dubbeltorpeder av aluminium - är inga riktiga Oceansångare!