Kompass

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Ulf T
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: 8 juli 2003, 14:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Ulf T » 21 april 2005, 22:33

Hexmaster skrev:Så om Kriget kommer och alla våra GPS:er ger upp (gissar att de blinkar "00:00") på order från Washington, då får man ge sig ut och leta rätt på alla stofiler som behärskar navigering utan yttre teknik...
Ja, eller så har man en mottagare som är kompatibel med Glonass.

Eller så köper man sig en sådan där magisk gps-mottagare, som den i Da Vinci-koden, som spårade Robert Langdon även när han var inne i Louvren, helt utan någon som helst satellit inom siktlinjen. :P Man kan ju bli lite fundersam över en del skräp som skrivs ibland. :?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 1 maj 2005, 21:25

Hexmaster skrev:Så om Kriget kommer och alla våra GPS:er ger upp (gissar att de blinkar "00:00") på order från Washington, då får man ge sig ut och leta rätt på alla stofiler som behärskar navigering utan yttre teknik...
Helt riktigt. Men det behöver faktiskt inte vara några stofiler. Alla som läser sjökapten får utbildning i den traditionella tekniken med sextant, kronometer och tabeller. Men sedan är det en annan sak att de flesta inte försöker skaffa sig någon vana vid att arbeta med de tingen. Och det är metoder som definitivt kräver träning om man skall kunna använda dem med någorlunda säkerhet. Men faktum är att bland den utrustningen som ett fartyg i oceanfart skall medföra är just en riktig sextant och nödvändiga tabeller.

Och det händer att man får bruk för den kunskapen. Det är bara ett par år sedan som en av de fartyg jag hade hand om gick igenom en hurricane på Nordatlanten. En våldsam våg krossade alla fönster på bryggan och sopade rätt igenom bryggan, navigationshytten och radiohytt och blötlade vad som fanns där. Som väl är var det duktigt folk ombord så de lyckades koppla väck all automatik från huvudmaskin och få igång den nerifrån maskinrummet. Och så fick man till manuell styrning - men that was that. Magnetkompassen var det enda navigationstekniska som funkade. Och i lådorna i navigationshytten låg vanliga pappersjökort klara till bruk.

Skepparen hade sina kunskaper om "vinkelbenet" i ordning och fortsatte resan från Canada till Puerto Rico med de gamla metoderna. Och eftersom en styrman hade haft en bärbar VHF liggande i hytten kunde man genom att styra nära Bermuda få igenom ett telefonsamtal till undertecknad. Som i sin tur kunde mobilisera utrustning och tekniker till att möta båten i San Juan och montera nya prylar..................

Sensmoral - Det är bra med moderna grejor men det är inte något fel att kunna den gamla tekniken.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 1 maj 2005, 22:11

Donkeyman skrev:Alla som läser sjökapten får utbildning i den traditionella tekniken med sextant, kronometer och tabeller. Men sedan är det en annan sak att de flesta inte försöker skaffa sig någon vana vid att arbeta med de tingen. Och det är metoder som definitivt kräver träning om man skall kunna använda dem med någorlunda säkerhet.
Om man tänker sig läget om 15-20 år, kan man då se en generationsklyfta - de som arbetat på sjön före GPS, och de som vuxit upp med den? Det finns åtskilliga exempel på branscher där ny teknik slagit ut gammal, vilket gett intressanta resultat när den nya tekniken lite senare visar sig vara behäftad med brister som den gamla inte hade.

Men på sjön är det ju speciellt - även som nöjesseglare inser man problemet med att lägga sitt liv i händerna på en liten mystisk manick som man inte har en chans i världen att reparera om den skulle få för sig att fallera vid något olämpligt tillfälle.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 2 maj 2005, 05:49

Men för att jänkarna skall kunna "slå av" GPS för vanliga dödliga måste väl deras vara kodade på nåt sätt så att deras fungerar.
Under Kuwait-kriget släpptes ett antal "koder" (eller så var det fler satelliter) som gjorde attt våra GPS:er blev mer noggranna.
:)

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 2 maj 2005, 19:07

MD650 skrev:Men för att jänkarna skall kunna "slå av" GPS för vanliga dödliga måste väl deras vara kodade på nåt sätt så att deras fungerar.
Under Kuwait-kriget släpptes ett antal "koder" (eller så var det fler satelliter) som gjorde attt våra GPS:er blev mer noggranna.
:)
Jänkarna kan ju helt enkelt plocka bort den civila kanalen så är varje mottagare utanför NATO/USA värdelös eller lägga ett känt tidsfel på signalen som bara USA/NATO känner till och kan "filtrera" rätt i sina mottagare och kommer därmed att kunna köra full precision på sin navigeringsutrustning samtidigt som alla andras är obrukbara. Därför används GPS som ett komplement i det nya navigeringssystemet på JAS (NINS)

J.K Nilsson

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 4 maj 2005, 12:05

Navstar var föregångaren till GPS. Amrekanarna har slutat att lägga in fel i systemet nu eftersom dyra GPS "knäcker" felet med hjälp av tex en referensstation, de hjälper även mot naturliga störningar som tex atmosfäriska.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 4 maj 2005, 20:13

Ja77 skrev:Navstar var föregångaren till GPS. Amrekanarna har slutat att lägga in fel i systemet nu eftersom dyra GPS "knäcker" felet med hjälp av tex en referensstation, de hjälper även mot naturliga störningar som tex atmosfäriska.
Anledeningen till att man kör med två frekvenser är just att kunna sortera bort den atmosfäriska störningen som kan uppstå. Eftersom förvrängningen av signalen är frekvensberoende så kan man jämföra L1 med L2 och få en "hyfsad" precision i positionsbestämningen. Då behövs ingen markbaserad sändare som i fallet med diffrentierad GPS. Denna finnes uppkom som sagt var för att kunna plocka bort tidsfelet och på den civila frekvensen, denna lösning är väll lika gammal som själva GPS-systemet.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 5 maj 2005, 00:07

GPS gör ju inget för ManO på bryggan om han inte har den slavad till ett elektrioniskt sjökort, annars är det bara att rätta upp det dödräknade läget med den.

Själv föredrar jag radar, logg pejlskiva och tvärsmärke för navigering på bryggan, inom skärs hade jag kört på grund flera gånger om jag följt GPSn förlsag i det elektroniska sjökortet.

Skriv svar