Hexmaster skrev:Så om Kriget kommer och alla våra GPS:er ger upp (gissar att de blinkar "00:00") på order från Washington, då får man ge sig ut och leta rätt på alla stofiler som behärskar navigering utan yttre teknik...
Helt riktigt. Men det behöver faktiskt inte vara några stofiler. Alla som läser sjökapten får utbildning i den traditionella tekniken med sextant, kronometer och tabeller. Men sedan är det en annan sak att de flesta inte försöker skaffa sig någon vana vid att arbeta med de tingen. Och det är metoder som definitivt kräver träning om man skall kunna använda dem med någorlunda säkerhet. Men faktum är att bland den utrustningen som ett fartyg i oceanfart skall medföra är just en riktig sextant och nödvändiga tabeller.
Och det händer att man får bruk för den kunskapen. Det är bara ett par år sedan som en av de fartyg jag hade hand om gick igenom en hurricane på Nordatlanten. En våldsam våg krossade alla fönster på bryggan och sopade rätt igenom bryggan, navigationshytten och radiohytt och blötlade vad som fanns där. Som väl är var det duktigt folk ombord så de lyckades koppla väck all automatik från huvudmaskin och få igång den nerifrån maskinrummet. Och så fick man till manuell styrning - men that was that. Magnetkompassen var det enda navigationstekniska som funkade. Och i lådorna i navigationshytten låg vanliga pappersjökort klara till bruk.
Skepparen hade sina kunskaper om "vinkelbenet" i ordning och fortsatte resan från Canada till Puerto Rico med de gamla metoderna. Och eftersom en styrman hade haft en bärbar VHF liggande i hytten kunde man genom att styra nära Bermuda få igenom ett telefonsamtal till undertecknad. Som i sin tur kunde mobilisera utrustning och tekniker till att möta båten i San Juan och montera nya prylar..................
Sensmoral - Det är bra med moderna grejor men det är inte något fel att kunna den gamla tekniken.