fiskelinor
-
- Medlem
fiskelinor
hej.
är det någon som vet vad det var man gjorde fiskelinor av innan de mordärna i plast kom?
är det någon som vet vad det var man gjorde fiskelinor av innan de mordärna i plast kom?
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Saknad medlem †
-
- Stödjande medlem 2022
Du kanske hittar nånting om fiskeredskap på http://www.susning.nu och struntar i vad Löwe skrev, han har bara lite humor.
Stefan
Stefan
-
- Saknad medlem †
I den forntid jag upplevde - var metrevarna tvinnade och svarta - troligen med någon variant av tjära eller vax? Fibern som användes vet jag inte - men dom liknade mycket det som kallades 'björntråd' för grova sömnadsarbeten och var starka nog att hantera grov fisk om spöet var var långt och böjligt. Men som Sarvi skrev - mjärden, nät och ryssjor gav vida bättre resultat. Jag har sett cylindriska mjärden tvinnade av vek björk i bruk - och ge minst lika god fångst som de senare galvaniserade nätburarna.Sarvi skrev:Förhistoriska linor gjordes t.ex. av växtfibrer. Men nät, mjärdar och fasta fångstredskap var säkert ett mer effektivt fiskafänge än mete.
-
- Stödjande medlem 2022
-
- Saknad medlem †
-
- Saknad medlem †
Re: fiskelinor
I den gamla skärgårdskulturen i Östersjön använde man bomullsgarn. Detta var material till allt från metrevar och torsklinor upp till strömmingsskötar och torskgarn. Det färdiga redskapet färgades med en vätska gjord av kokad albark. Det fick då en rödbrun färg. Det blev också impregnerat av denna blandning.johane skrev:hej. är det någon som vet vad det var man gjorde fiskelinor av innan de mordärna i plast kom?
Som sänke använde man stenar med hål borrade rätt igenom, som syddes fast. I brist på sådana tog man sand i en påse. Påsen rullades så in i en bit näver, som värmdes. Den rullade då ihop sig hårt runt linan. Så hjälpte man till med att sy lite. Blysänken kom inte förrän efter kriget.
De gamla fiskeredskapen måste genast hängas på tork efyer användning. Annars ruttnade dem. Till skillnad från dagens nylonredskap som inte tål att hänga ute i solljus.
Vad man använde före bomullens intåg vet jag inte.
-
- Medlem
-
- Saknad medlem †
Definiera "gammal" -- en fiskargubbe på 1700-talet körde inte med bomullsgarn, det svär jag på.Donkeyman skrev:I den gamla skärgårdskulturen i Östersjön använde man bomullsgarn.
Lin.Donkeyman skrev:Vad man använde före bomullens intåg vet jag inte.
-
- Saknad medlem †
Det låter vettigt. Stämmer vid närmare eftertanke med vad jag hört i barndomen, borde ha tänkt så långt när jag skrev, men det är ju så förb***t länge sedan de gamla satt och berättade för den lille donkeymannen.
Har också fått syn på ditt tidigare inlägg som jag missat. Övergången lin-bomull bör väl ha skett under första halvan av 1800-talet, eller ??????
Har också fått syn på ditt tidigare inlägg som jag missat. Övergången lin-bomull bör väl ha skett under första halvan av 1800-talet, eller ??????
-
- Saknad medlem †
Då, eller vid mitten, nånting. Varierade säkert efter plats, kanhända var det även en generationsfråga; inbillar mig gärna att det knotades i sjöbodarna över ungdomarnas garn, deras verkliga och inbillade nackdelar, i god stil... (Varför tror folk att det bara är i våra dagar som förändringar sker?) Lin är det väl ingen som fiskar med nuförtiden - rätta mig gärna - så dess fördelar kan inte ha varit dramatiska.Donkeyman skrev:Övergången lin-bomull bör väl ha skett under första halvan av 1800-talet, eller ??????
(Ordet "lina" kommer förresten just från "lin". Så en fiskelina i bomull är på sätt och vis en etymologisk kontradiktion.)
-
- Saknad medlem †
Undrar om det inte fanns en ekonomisk dimension här. Lin var kanske dyrare än den importerade massproducerade bomullen. Och bomull var kanske enklare att spinna och hantera ????? Se på kläder. Bomull tog ju över ganska snabbt från lin vid den tiden.
För övrigt har lingarn överlevt till modern tid i vissa applikationer. Vid tätning av gängade rörskarvar brukas lingarn än i dag. Tidigare penslade man dessutom på en klutt blymönja, senare har man övergått till Permatex. Men den moderne rörknökaren använder i stället gängtape, som är gjord i teflon. Fast för det riktigt svåra fallet är lingarn att föredra...... Tycker engammal stofil.
För övrigt har lingarn överlevt till modern tid i vissa applikationer. Vid tätning av gängade rörskarvar brukas lingarn än i dag. Tidigare penslade man dessutom på en klutt blymönja, senare har man övergått till Permatex. Men den moderne rörknökaren använder i stället gängtape, som är gjord i teflon. Fast för det riktigt svåra fallet är lingarn att föredra...... Tycker engammal stofil.