Järnframställning

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 12 augusti 2003, 18:20
Ort: Ryttmästargården
Kontakt:

Järnframställning

Inlägg av Franq » 19 november 2004, 20:23

Jag är inte säker på att jag fått in det här på rätt tråd, men jag tror det.

Jag har lite funderingar på Järnkvalitéer under Järnålder och medeltid (och även senare) och därvid även anledningen till att gruvdrift sattes igång. Om nu kvalitén kan tänkas ha något med det att göra?

Som jag förstår så finns det tre sätt att få fram järnmalm:
Gruva
Myrmalm (Rödjord)
Sjöar (Tog man inte vintertid järn från sjöbottnar? Är detta samma som myrmalm fast bara ett annat sätt att få fram det?)

Under ganska tidig medeltid importerade man ju utländsk expertis och anlade gruvnäring, men frågan är. Vad var den största anledningen till detta?

Handlade det bara om att gruvor gav en större avkastning eller var det även skillnad i kvalitén på malmen i sig?

pandersson
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: 13 augusti 2004, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av pandersson » 22 november 2004, 09:56

Ett kort svar på huvudfrågan.

Myrmalmen har nog "högre kvalitet" än den malm som tages från gruvor i den mån att den har lägre andel slagg. Däremot så är kvantiteten för låg för att tillgodose ett större behov, som ju uppstod under medeltiden. Det var följaktligen avkastningen som avgjorde.

Jag tror inte det är någon större skillnad på myr/sjömalm.

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 12 augusti 2003, 18:20
Ort: Ryttmästargården
Kontakt:

Inlägg av Franq » 22 november 2004, 13:23

Tackar tackar, nu är min nyfikenhet stillad :)

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 25 november 2004, 19:26

Jag tror att myr- och sjömalm brukar benämnas järnsand (iron sand) och refererar till råvara med 30-40 % järnoxidhalt. Tittar man på t.ex. asbestkeramik kan det hända att man med stenverktyg slog sönder sandstenen i små nötstora malmklumpar, därefter varvade man olika lager med malm och kol innan det smältes ner. Det finns även hål i keramiken; antagligen för att reglera syre-halten i framställningsprocessen.

Skriv svar