Moskvas metro

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Moskvas metro

Inlägg av Martin Lundvall » 15 november 2004, 20:39

Då jag idag är trött tänkte jag hoppa över mitt kvällspluggande och istället berätta om den underbara metron i Moskva. Ni kanske inte tycker detta är lika intressant som jag, men när man några gånger i veckan åker i tunnelbanan så blir man nyfiken på historien bakom tunnelbanan. Ni har säkert hört hur fin den är och det är sant också, även om det finns många stationer som är byggda på 1960- och 1970-talet som inte är lika överdådiga som de första stationerna.

Inledning
Tågen går på dagarna minst varannan minut och det verkar int finnas något stopp på hur många som vill ta sig runt i Moskva. För de som blir äcklade av att bara höra namnet Lenin eller något som har anknytning till bolsjevikerna är ett besök i metron inte att rekomendera. De stationer som ligger inne i centrum är överfyllda med propaganda, det är allt från enstaka stjärnor till byst på Frunze. Det är ont om statyer eller målningar på Lenin eller någon annan av de andra ledarna, det finns däremot gott sovjetiska motiv. De fina stationerna hade varit fina bara genom sin design till detta tillkommer målningar, statyer, mosaikmålningar och annan utsmyckning.

Byggandet
Den 15 juni 1931 beslutade högsta Sovjets plenum att det skulle byggas en tunnelbana i Moskva. Fyra år senare, den 15 maj 1935, öppnas den första linjen. Jag gissar att det från början var planerat att öppnas den förste maj men att det sket sig. Undrar om någon fick plikta för det. Hela linjen var 11,2 kilometer lång och bestod av en linje. Under 1930-talet och kriget fortsatte byggandet även om i rätt begränsad fart.
De kända personer som var ansvariga för metrons byggande var Chrusjtjov, som var partisekreterare i Moskva i mitten av 1930-talet, och Kaganovitj som 1936 blev utnämnd till folkkommissarie för järnvägen. De som fick det stora nöjet av att bygga metron var slavkraft, vanliga arbetare och en hel del frivilliga bland annat från Komsomol. Komsomol fick för sin uppoffring redan 1934 en metro uppkallad efter sig, detta namn finns än idag kvar.
Tyvärr har jag inga siffror över hur många människor som fick sätta livet till för att konstruera metron. Jag gissar på att procenttalen inte var lika höga som till exempel Vita Havs kanalen, metron låg trots allt i en stad där det inte passade sig att man dödade alltför många människor. Tillsammans med de sju systrarna och Sovjetpalatset var metron lika mycket ett skrytprojekt som infrastruktur. Det är först efter kriget slut som den verkliga expansionen tar sin början. Det är också från denna tid som de flesta av de finare stationerna härstammar från, tidigt 1950-tal. Väldigt många av efterkrigsstationerna har gemensamt att de hyllar Sovjetunionens seger över Tyskland. De finns till och med en station som är dedikerad till partisanerna.
Expansionen har fortsatt kontinuerligt och omfattar idag över 250 kilometer spår och 150 stationer (siffror från 1995). Under de här 60 åren är det beräknat att metron i Moskva har transporterat runt 89 miljarder människor på 111 miljoner olika tåg. Fråga mig inte hur man kommer fram till sådana här siffror.

Vagnar
Den första vagntypen konstruerades 1934 och var i bruk ända fram till 1975, lite ironiskt är att vagntyp nummer två togs i bruk 1947 men fick bara vara i tjänst fram till 1964. Om man ska döma efter de få foton som finns från den första vagnen, så är den som har varit överlägset vackrast.
De tåg som körs nu kommer från 1976, det finns planer på att ersätta dem och det finns ett antal prototyper, fast det dröjer nog länge innan alla de gamla vagnarna är ersatta. Jag tror inte ens man har börjat, jag har då aldrig åkt i någon av prototypvagnarna. Eftersom man aldrig vet hur gammalt ens tåg kommer vara, är det alltid lite spännande varje gång man ska åka metron. De äldsta är de bästa, sätena är bekvämare och så kan man läsa i vagnarna vilken fabrik som tillverkat dem och hur många medaljer den fabriken fått för sitt arbete.
Under kriget så fick även metro bidra med folk till styrkorna, ett antal maskinister blev uttagna till ett pansartåg som tydligen deltog i slaget om Kursk, vilket man tydligen än idag är stolta över då det finns ett tåg uppkallat efter detta.
Efter kriget fick Moskvas tunnelbana av vagnar från Berlins U-bahn som tog som krigsbyte, några hamnade även i Polen. Dessa tåg tjänade Sovjetunionen väl, först 1965 pensionerades det sista. Allt som allt rörde det sig om 120 vagnar.

Pris
Priset på en resa har varierat kraftigt. Från allra första dagen var priset 50 kopek, då det var billigaste var mellan 1961 och 1991 då en resa kostade 5 kopek. Nu för tiden får man punga upp med 10 rubel för en enkel resa. I början fick man sin biljett kontrollerad av personal i stärkta vita rockar, senare införde man poletter, poletter tror jag fortfarande används i St Petersburgs metro. På 90-talet införde man magnetkort.

Den hemliga metron
Som jag är säker på att många av er så byggdes inte metron enbart för det sovjetiska folket. Det byggdes en linje ut till Stalins datja, och det fanns långt gångna planer på att bygga ut hela linjer som enbart skulle användas för de höga partifunktionärerna. En skulle åtminstone gå ut till den södra flygplatsen Vnukvo. Detta gjordes givetvis för att snabbt kunna lämna staden om fara skulle hotade. Flera av ministerierna skulle också vara förbundna med denna andra linje så att även de kunde evakueras. Detta system är fortfarande i bruk, jag har själv vid tre tillfällen sett ”hemliga” tåg åka förbi. Ett var helt förtäckt och bestod bara av tre vagnar, de andra två har också bestått av ungefär två tre vagnar, i dessa har jag kunnat se in och se de vara fyllda av militärer.

Fortsatt expansion
Man har fortsatt att bygga ut metron och glädjande nog så sparar man inte på prakten. Utbyggnaden går emellertid mycket långsamt. Det verkar även som man experimenterar med att nya projekt som till exempel monorail, jag har åkt den och det var inte så spännande, jag kan åtminstone säga att jag har åkt monorail.

Linjer
Idag finns det nio linjer. Den finaste är ringlinjen som går, ja just det som en ring runt de centrala stadsdelarna. Här har man inte sparat på utsmyckningen, det kan bero på att stationerna är stora knutpunkter. De binder dels ihop stora delar av metron och det nästan uteslutande ligger järnvägsstationer ovanför dem som band samman resten av Sovjetunionen.
Karta på den första linjen och dagens metro:
http://www.metro.ru/map/1935-2.html
http://www.metro.ru/map/2004.html
http://www.metro.ru/map/2001-e.html (engelsk version från 2001)

Stationer
Om jag ska avsluta med att lista mina favoritstationer och lägga upp lite bilder (i form av länkar) Jag behöver väl knappast nämna att de flesta av de tidiga stationerna präglas av socialrealismen:

Kropotinskaja
Hette tidigare Sovjeternas palats och det var här det gigantiska Sovjeternas palats skulle ligga. Det konstruktionsprojektet var mindre lyckat, och det blev ju en pool för 20 000 kamrater istället. Fast man måste beundra att de var så säkra på sin sak att de gav metrostationen namnet innan de ens vet om man kan bygga ett sovjetpalatset. Detta är en av de första stationerna. http://www.metro.ru/stations/sokolniche ... tkinskaya/

Frunzenskaja
Öppnades 1957 och ligger på samma linje som Kropotinskaja. Givetvis uppkallad efter Frunze. Om man pluggar på universitet är det hit man åker om man helt plötsligt får ett sugande begär efter McDonald’s.
http://www.metro.ru/stations/sokolniche ... nzenskaya/

Majakovskaja
Öpnnades 1938 och är berömd för att det var här Stalin firade oktoberrevolutionen 1941. Arkitekturen är mycket imponerande. Om jag inte minns fels så ställdes en kopia av stationen ut på världsutställningen 1938 och fick även något slags pris för detta.
http://www.metro.ru/stations/zamoskvore ... akovskaya/

Arbatskaja
Öppnade 1953 och är imponerande på grund av sitt välvda tak. Detta är den linje som är byggd efter kriget och därför vimlar av krigsminnesmärken. http://www.metro.ru/stations/arbatsko-p ... rbatskaya/

Plosjad Revolutsii
Detta är kanske den mest imponerande stationen. Den öppnade 1938 och har som utsmyckning bronsfigurer i skala 1:1 av revolutionens hjältar.
http://www.metro.ru/stations/arbatsko-p ... evolutsii/
Länk för närbild av bronsfigurerna. http://www.metro.ru/stations/arbatsko-p ... tures.html

Komsomolskaj
Det var denna station som Komsomol fick låna ut sitt namn till. Den består av två linjer som möts varav den ena öppnades 1935 och den andra 1952.
http://www.metro.ru/stations/koltsevaya/komsomolskaya/
http://www.metro.ru/stations/sokolniche ... omolskaya/

Kievskaja
Ska visa den nära vänskap som fanns mellan Ukraina och Ryssland. Stationen öppnade 1954. Stationen består egentligen av tre olika stationer och länken är från den linje jag tycker är vackrast, ringlinjen. Utsmyckningen består av mosaik där alla slags teman visas upp, allt ifrån öppnandet av den första MTS och slaget vid Poltava, ni vet det med svenskarna.
http://www.metro.ru/stations/koltsevaya/kievskaya/
http://www.metro.ru/stations/koltsevaya ... anels.html

Park Pobedy
Det jag tycker är glädjande är att man fortsätter att bygga tunnelbanan i samma stil. Tiden när man bara slängde ihop lite snabba betongstationer för att binda ihop staden verkar vara förbi. Denna station öppnades så sent som 2003, men ser ut att vara byggd på 1950-talet, dock utan det sovjetiska statsvapnet. Tyvärr hittar jag inga aktuella bilder över stationen.

Mycket av informationen har jag hämtat från den mycket trevliga sidan http://www.metro.ru Tyvärr finns den inte på engelska, annars har jag litat på mitt minne.

/Martin
Senast redigerad av 1 Martin Lundvall, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 15 november 2004, 23:19

Underbara bilder!!

Tack för att du förgyller vår vardag här hemma i mörka Sverige! :) Och hur mycket får man inte lära sig om Ryssland? Vårt största grannland, som vi mest förknippar med skitiga fabriker och alkoholism. Tänk så fel man kan ha! :oops:

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 27 april 2007, 07:20

Värdigt, om någon kunde styra upp Stockholms tunnelbana likadant vore fint.

Användarvisningsbild
sabo
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: 24 maj 2006, 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av sabo » 27 april 2007, 09:30

Tack för det, Martin. Man börjar längta dit.
Vi är fler som är helt sålda på Moskva-metro. StP:s är inte fy skam heller...

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 27 april 2007, 13:38

Som du säger så är St Petersburg är inte heller så illa, men jämfört med Moskvas ack så liten.

/Martin

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 april 2007, 16:24

Det är välvårdad tunnelbana, endast St Petersburg och Moskva är de ryska städer som har tunnelbana, fast St Petersburg är avsevärt mycket mindre. Jag har en bok om Stockholms tunnelbana hemma och det är helt annan kulturmiljö.

Frunzenskaja

Om jag får skriva lite personligt om detta, så tycker jag att det ser lite slitet ut om man jämför med andra tunnelbanorstationer. Men jag ger den högsta betyg invändigt, där ser verkligen fint ut.

Stefan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 27 april 2007, 17:27

Om man ska vara petig så stämmer det inte. Både Kazan, Novosibirsk, Jekaterinenburg, Samara och Nizjnyj Novgorod har metro. Dessutom återfinns liknande metro på ett flertal platser runt om i forna Sovjetunionen.

/Martin

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 april 2007, 23:33

Dessutom återfinns liknande metro på ett flertal platser runt om i forna Sovjetunionen.


Och vad skiljer dom sig ifrån de som du räknade upp i ditt föregående inlägg? Är det så att dom är avsevärt mindre än de övriga.

Stefan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 28 april 2007, 09:23

Dem är inte ryska då dem inte ligger i Ryssland. Ser dock likadana ut

/Martin

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 april 2007, 12:44

Martin Lundvall skrev:Dem är inte ryska då dem inte ligger i Ryssland. Ser dock likadana ut

/Martin
Fast dessa låg i f d Sovjetunionen, då kanske kan man exempelvis ta med Kiev och Minsk i denna kategori då. :)

Stefan

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 4 maj 2007, 10:52

Är det samma vagnar i Spb's metro som i Moskvas? Själv måste jag säga att jag tycker vagnarna låter väldigt illa. Hörselproppar är bra att ha med sig.

Sen måste man väl också tänka på att det finns mindre vackra (förorts)stationer också, exempelvis #1050;упчино (Kupchina). Men på det hela taget är det ju en vacker tunnelbana i Spb också. Dess hemsida finns på http://www.metro.spb.ru/

Men en sak jag undrar över är diket mellan spåren på stationerna utan dubbeldörrar. Är det för att människor som ramlat ner av misstag ska kunna lägga sig ner och överleva när tåget kommer in? En mycket smart idé i så fall.
Bilagor
20.jpg
20.jpg (21.39 KiB) Visad 4063 gånger

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 4 maj 2007, 11:05

Visst finns det fula stationer, många yttre stationer som under snabb tid byggdes när befolkningen växte.

Spåret eller diket har jag också tänkt på. Kommit fram till samma sak som du alternativt kan det ha något med rengöring att göra.

Vagnarna och tågen torde vara samma, de nyare typerna av vagnar är betydligt tystare.

/Martin

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 4 maj 2007, 14:14

Är det också så i Moskva att man inte får fotografera i Metron? I Spb får man iallafall inte det och förklaringar till detta som jag hört varierar från Metrons strategiska värde till resenärernas personliga integritet.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 29 december 2007, 18:05

Inte helt innom ämnet, men tyckte det var onödigt att skapa en helt ny tråd. Arkitekturmuseum har just nu en utställning om Berlins tunnelbana vilken jag tyckte var intressant. Dock varar den endast en vecka till. Men för de som vistas i Stockholm över nyår kan den ju vara ett tips !

Bild
Berlin under och över jorden

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2510
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Inlägg av gostap » 30 december 2007, 00:50

Oehört vackert och imponerande!
Skall till Moskva i sommar, skall bli mycket intressant att åka tunnelbana.
Stationerna ger ju närmast ett sakralt intryck? Speciellt den med Sovjetunionens hjältar.
Det närmaste jag kommer att tänka på är Peterskyrkan. Inte för att de är lika, men andemeningen...

Mvh

Gostap

Skriv svar