Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Skriv svar
Nord
Medlem
Kontakt:

Re: Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Inlägg av Nord » 23 augusti 2011, 12:45

millgard skrev:MC,

du undviker kategoriskt att svara på de frågor som ställts till dig sedan tiotalet sidor. Varför?

SAmma gör ni andra, igen då:

Nord skrev:
Johan Matsson skrev:
Nord skrev:Inga märken efter raketmotorn är ju en klassiker, som har sk. debunkas. :)
Och där är ni igen, vad har du för preferenser hur ett märke efter en raketmotor ser ut? Någon sci fi flim från 50 talet med ett hål i marken och sot över allt? Jag antar att det är så det ska se ut, precis som jag kommenterade tidigare, en raketflamma måste förstås spraka som i Blixt Gordon och en eskimå jagar säl med spjut, inte gevär, då ser det fel ut. Blir det märken i marken efter svävare på jorden också?

Ok jag driver det lite förlåt. Men titta noga under landaren, jag anar en ganska vid fördjupning där mellan benen på landaren. Och marken runt om är knottrig som om något stört den. Vibrationer från meteoriter eller raketmotor, det vet jag inte.

Ok, here we go again..

Om det nu var så lite damm och sand/grus på månen att det inte blev spår av landningen, hur kommer det sig då att det finns fotspår? Nasas förklaring till avsaknaden av spår runt bilen här är att damm har lagt sig i spåren så att de inte syns.

Bild

Om så är fallet, då borde man absolut kunna skönja en tydlig markering framför alternativt bakom däcken, likväl som under landaren.

Om marken är så fylld av damm så att det lämnar ordentliga fotspår, och enligt uppgift vad gäller Roverns frånvaro av spår se bild ovan, så indikerar det att Nasa anser att det fanns mycket damm på ytan. Borde detta damm då inte yra upp i detta vakuum med 1/6 av jordens gravitation täcka hela områden, och sen befinna sig i området i timmar, då ingen vind eller stark gravitation skingrar det? Vart ser ni det dammet?

Och på tal om att inte svara på frågor, jag har frågat er ett stort antal ggr vad ni tror Armstrong menar när säger detta:

1-"We have only completed the beginning"
2-"We leave you much that is undone"
3-"For those that can remove truths protective layer"

Kan det vara?

1-Vi har bara tagit oss runt jorden i en omloppsbana.
2-Ni får försöka åka till månen.
3-För de som lyckas avslöja bluffen och får till stånd en nysatsning på att verkligen åka till månen.

Sen kan man ställa detta i relation till hur han såg ut när han påståtts ha lyckats med sin bedrift, och höll mig veterligen den enda presskonferens som hållits ang denna resa.

Jag samtalar med människor hela dagarna i mitt arbete, och jag får iaf en känsla av här står det inte rätt till. Jag tycker att det ser ut som om de ljuger, och det pga av de söker varandras blickar hela tiden och sen tittar ner i marken, klassiskt när en grupp pojkar har gjort bus och söker stöd hos varandra. ;)

På frågan om de sett stjärnor så kommer de inte ihåg att de sett det, sen frågar han sin kollega, do you? Vilket betyder att han inte förberett sig på den frågan och bollar över till sin chef.

På det inlägget har jag fått en stillbild som svar, där de ler och ser glada ut när presidenten hälsar på. Jag menar att kvalitén på svaren håller en mkt låg nivå.

Som sagt man ser vad man letar efter, och likt MC så vill ni bara se vad som passar er story, dessa filmer ovan utgör i sig inget bevis, men i sammanhanget är de intressanta, iaf i mitt tycke. Magkänslan brukar inte leda en fel, och trots att Nasa uppvisar sina bevis säger dessa filmer något annat.

Denna bild har lämnats utan kommentarer eller svar från er:

Bild

Varför? Passar den inte in i er version?

Denna illustration från mig lämnas utan svar från de som anser att de vet:

Bild

Förklara gärna för mig, jag är idel öra.

Och kom nu med svar som håller lite högre klass än vad som varit hittills, så håller vi upp nivån på debatten.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 23 augusti 2011, 12:53

Vad gäller månbilen och dess spår, så förklaras det i den länk jag postade första gången. Tittar man noga ser man faktiskt spår...

Vad gäller bilden, så är skuggorna även där helt enligt beräkning utifrån ljus och aktuell brännvidd. Att det är ljusare i mitten beror på att kontrasten höjts för att göra bilden tydligare och färger mm mer framträdande. Detta gäller även många andra bilder.

Vad gäller uttalanden på presskonferens så ser jag inte ens kopplingen. Varför skulle man göra "kryptiska" uttalanden över huvudtaget om det nu bara gällde att blåljuga? Det är absolut inget misstänkt, jag vet inte hur de framstod i andra liknande sammanhang. Bilden av killen med sax (?) kan vara vad som helst, skulle det vara ett bevis för att månlandningen inte ägt rum, eller? eller vad menas? Kanske därför ingen svarat, jag vet inte.

Nord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nord » 23 augusti 2011, 13:00

millgard skrev:Vad gäller månbilen och dess spår, så förklaras det i den länk jag postade första gången. Tittar man noga ser man faktiskt spår...

Jag har öppnat orginalbilden på Nasas sida i PS och ändrat kontraster och alla parametrar jag kommit på, men inga spår. Visa dem gärna med en bild här.

millgard skrev:Vad gäller bilden, så är skuggorna även där helt enligt beräkning utifrån ljus och aktuell brännvidd. Att det är ljusare i mitten beror på att kontrasten höjts för att göra bilden tydligare och färger mm mer framträdande. Detta gäller även många andra bilder.
Fakta och belägg för detta tack, ditt tyckande är inga bevis alls. Har du belägg för att det har manipulerats med kontrasten? Och då har man gjort smma sak på alla visirspeglingar också?
millgard skrev:Vad gäller uttalanden på presskonferens så ser jag inte ens kopplingen. Varför skulle man göra "kryptiska" uttalanden över huvudtaget om det nu bara gällde att blåljuga? Det är absolut inget misstänkt, jag vet inte hur de framstod i andra liknande sammanhang. Bilden av killen med sax (?) kan vara vad som helst, skulle det vara ett bevis för att månlandningen inte ägt rum, eller? eller vad menas? Kanske därför ingen svarat, jag vet inte.
Du ser inte kopplingen? Nej det är kanske just detta som är problemet. Du vill helt enkelt inte se kopplingen.

En enda mening ställer saker på ända, nämligen denna:

"For those that can remove truths protective layer".

Vilken sanning skyddas? Och ifrån vilket skyddande lager?
Och vad har det för koppling till rymdprogrammet som han talar om?

Vill ni inte veta så kan ni fortsätta hugga på skitgrejjer.

Användarvisningsbild
mythcracker
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av mythcracker » 23 augusti 2011, 13:06

Jag har redan tidigare beskrivit metoden som ger en fartuträkning efter 162 sekunders flygning. Grundtanken i den metoden består i att molnet bakom raketen sackar efter i en viss fart.

Tillgängligt material i den analysen är: 1. NASA:s egen uppskjutningsvideo och 2. en bild tagen från ett högt flygande amerikanskt flygplan.

Först här nedan ser man videosekvensen som visar att den sista explosionen (av flera strax innan det) kommer efter 8,96 sekunder i den analyserade bildsekvensen. Två bildrutor senare (den blåmarkerade rutan 9,04) har molnet stannat upp. I de första två bildrutorna ser man tydligt att molnet fortfarande ändrar form, således rör sig molnet fortfarande. Men till slut kommer det motströmmande luftmotståndet att få molnet att stanna upp helt. I bildrutan efter 9,04 s. ser man att molnet har en form som sedan består. Det är svårt att föreställa sig att molnet ska flyga mot luftströmmen och samtidigt behålla sin fasta form. Slutsaten blir att molnet står stilla efter 9,04.

När det har gått 0,38 sekunder till, i bildrutan 9,42, där är avståndet 129 relativa enheter (r.e., i ryska videoanalysen "o.e.") mellan raketens bakdel och molnets front. Raketens relativa storlek är 29 r.e.(relativa enheter).

Man har som sagt en annan bild av samma ögonblick tagen från ett amerikanskt plan som filmade uppskjutningen från hög höjd och med stor förstoring. Man ser tydligt på den bilden varifrån lågan kommer ut just i det ögonblicket. Den punkten blir sedan lätt att hitta i videon (OBS! det är inte Phil Pollacias video det här, utan NASA:s egen). Att vi vet att den är tagen efter 162 sekunders flygning är för att NASA anger den tidpunkten i sin farttabell, det är nämligen då som steg 1 separerar från den övriga raketen.

Eftersom raketnålen inte syns så tydligt har man tagit 105 meter som ett värde på längden för en relativ enhet (r.e.). I bild 9,04 sticker raketen ut ca 20 r.e. till vänster om det stillastående molnet, således måste det avståndet räknas av från 129 r.e.

Man får till slut följande ekvation: (129 r.e. - 20 r.e.) x 105 m / 29 r.e = 395 meter. Det avståndet tillryggaläggs på 0,38 sekunder. Fartuträkningen på det ger en hastighet av 1040 meter per sekund -- så fort flyger raketen efter 162 sekunder enligt denna NASA-video.

/MC
Bilagor
Apollos hastighet efter 162 sekunders flygning - rökmolnet sackar efter.jpg
Apollos hastighet efter 162 sekunders flygning - raketen flyger 129 relativa enheter på 0,38 sekunder.jpg
USA:s månlandningsprogram (forum): http://moonlandings.ecommunity.se/viewforum.php?f=1
Rysslands historia (webbsida): http://russianhistory.orgfree.com
Rossija (forum): http://rossija.forumotion.com
Mythcracker's Weblog: http://mythcracker.wordpress.com

Nord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nord » 23 augusti 2011, 13:11

Här är bilden vi talar om:

Om Nasa hävdar att spåren har täckts med damm, varför har då inte steget som astronauten tagit då han klev av landaren täckts med damm? Vart ser du spår av däcken?

Bild hos Nasa i original hittar ni här:

http://www.nasaimages.org/luna/servlet/ ... 23&trs=692
Bilagor
aaaa.jpg
Senast redigerad av 2 Nord, redigerad totalt 23 gång.

Användarvisningsbild
mythcracker
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av mythcracker » 23 augusti 2011, 13:21

Nord skrev:Här är bilden vi talar om:
Bild

Om Nasa hävdar att spåren har täckts med damm, varför har då inte steget som astronauten tagit då han klev av landaren täckts med damm? Vart ser du spår av däcken?

Jag har för mig att jag har läst någonstans en förklaring till hur de tog ner månbilen från månlandaren -- tydligen med någon form av lyftanordning (vilken typ vet jag inte). Men jag vet inte om den förklaringen låter trovärdig.

/MC
USA:s månlandningsprogram (forum): http://moonlandings.ecommunity.se/viewforum.php?f=1
Rysslands historia (webbsida): http://russianhistory.orgfree.com
Rossija (forum): http://rossija.forumotion.com
Mythcracker's Weblog: http://mythcracker.wordpress.com

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 23 augusti 2011, 13:35

http://en.wikipedia.org/wiki/Moon_landi ... y_theories

Ja, alltså det där reds ju till och med ut i den där länken (ca 1/3 ned på sidan där exempel på kontrastverkan visas), det övriga i den andra länken med mer specifikt bemötande av konspirationerna - givetvis med referenser och förklaringar VARFÖR det ser ut som det gör. Läser ni inte länkarna som postas? Det är över 50 sidor nu, om man bara bortser från andras argument blir det 100 utan att komma ett enda steg närmare.

Hittills har precis alla "argument" från konspirationsteoretikerna som synats spruckit i sömmarna. Varför är det så svårt att ta till sig att månlandningen (liksom atombomben och Berlinmuren, när kommer konspirationerna kring dem?) faktiskt har hänt?

Nord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nord » 23 augusti 2011, 13:35

Det finns mer, denna bild är också ifrågasatt:
Bild

Det beror på att vinkel inte stämmer med den ljusreflektion som man ser i den högra stöveln. Sen hur kan en reflektion från marken vara såhär stark?

Vinkel ser ut såhär:

Bild

Man ser också att det blir skuggor uppe till höger i bild, hur förklarar ni dessa?

Sen undrar jag vidare över dessa? Borde inte vinkeln mot bergen vara annorlunda om man står vin landaren och fotar snett åt vänster.

Bild

Jag menar, kolla in dessa bilder, och återkom med en förklaring.
Bilagor
compositevalleys2.jpg
compositevalleys2.jpg (32.68 KiB) Visad 356 gånger

Nord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nord » 23 augusti 2011, 13:36

mythcracker skrev:
Nord skrev:Här är bilden vi talar om:
Bild

Jag har för mig att jag har läst någonstans en förklaring till hur de tog ner månbilen från månlandaren -- tydligen med någon form av lyftanordning (vilken typ vet jag inte). Men jag vet inte om den förklaringen låter trovärdig.

/MC

Inte tycker jag det iaf, man ser ju hur föraren gått ur bilen och sen därifrån.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 23 augusti 2011, 13:41

Nord skrev:Bild hos Nasa i original hittar ni här:

[ ... ]
Nej. Det där kan inte vara orginalbilden. Det där är en jpg-fil eller liknande och sådana fanns inte när bilden togs. orginalet torde vara en analog bild, alltså något negativ liggande i ett arkiv hos nasa.

Att jpg-bilden är förbättrad för att bli mer sevärd tycker jag inte är konstigt, vilket jag tidigare skrivit. Jag tycker mig också se svaga spår efter bilen, vilket väl är lika gott "bevis" som ert tyckande att inte se bevis bakom bilen.

Vilket marktryck har bilen, kontra astronauten? Det är ju en ganska lätt konstruktion som ger lågt marktryck varför väl spåren är otydligare än astronauten.

Nord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nord » 23 augusti 2011, 13:42

millgard skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Moon_landi ... y_theories

Ja, alltså det där reds ju till och med ut i den där länken (ca 1/3 ned på sidan där exempel på kontrastverkan visas), det övriga i den andra länken med mer specifikt bemötande av konspirationerna - givetvis med referenser och förklaringar VARFÖR det ser ut som det gör. Läser ni inte länkarna som postas? Det är över 50 sidor nu, om man bara bortser från andras argument blir det 100 utan att komma ett enda steg närmare.

Hittills har precis alla "argument" från konspirationsteoretikerna som synats spruckit i sömmarna. Varför är det så svårt att ta till sig att månlandningen (liksom atombomben och Berlinmuren, när kommer konspirationerna kring dem?) faktiskt har hänt?

Varför har du så svårt att bemöta frågorna?

Referera istället till dina bevis, istället för att säga, det har ju bemöts hit och dit. Förklara frågorna jag har ställt i de senaste posterna.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 23 augusti 2011, 13:43

Nord skrev:Inte tycker jag det iaf, man ser ju hur föraren gått ur bilen och sen därifrån.
Det enda vi ser är väl fotspår bredvid bilen? Dessa behöver inte betyda att bilen ännu är körd någonstans. De kan lika gärna vara spår efter en "inspektionsrunda".

Nord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nord » 23 augusti 2011, 13:44

Markus Holst skrev:
Nord skrev:Bild hos Nasa i original hittar ni här:

[ ... ]
Nej. Det där kan inte vara orginalbilden. Det där är en jpg-fil eller liknande och sådana fanns inte när bilden togs. orginalet torde vara en analog bild, alltså något negativ liggande i ett arkiv hos nasa.

Att jpg-bilden är förbättrad för att bli mer sevärd tycker jag inte är konstigt, vilket jag tidigare skrivit. Jag tycker mig också se svaga spår efter bilen, vilket väl är lika gott "bevis" som ert tyckande att inte se bevis bakom bilen.

Vilket marktryck har bilen, kontra astronauten? Det är ju en ganska lätt konstruktion som ger lågt marktryck varför väl spåren är otydligare än astronauten.

Det är ju precis såhär det är, jag visar en bild som saknar däckavtryck i paritet med fotavtrycken. Du tycker dig se avtryck, som uppenbarligen inte syns på bilden. Hur ska man bemöta det? Gud finns, han syns bara inte men I am a Believer! Halleluja!

Nord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nord » 23 augusti 2011, 13:45

Markus Holst skrev:
Nord skrev:Inte tycker jag det iaf, man ser ju hur föraren gått ur bilen och sen därifrån.
Det enda vi ser är väl fotspår bredvid bilen? Dessa behöver inte betyda att bilen ännu är körd någonstans. De kan lika gärna vara spår efter en "inspektionsrunda".
Nu har du ändrat dig, du saju att du alldeles nyss såg hjulspår, men nu säger du att det enda vi ser är fotspår?

Hur ska du ha det?

Sen enligt de uppgifter jag läst om bilden är denna bild den sista de tar på Rovern.

Bildens namn är:

Apollo_15_Lunar_Rover_final_resting_place
Senast redigerad av 2 Nord, redigerad totalt 23 gång.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 23 augusti 2011, 13:45

Jag är som du vet inte någon "expert" på bildanalys. Därför kan jag inte besvara alla frågor i detalj, men å andra sidan påstår jag inte att de visar något speciellt heller.

Att sitta och detaljstudera bilder är intressant, men de har som sagt absolut ingenting att göra med huvudfrågan, det är en teknisk fråga hur bilderna behandlats för att ge de effekter vi ser på de bilder som sprids via nätet (och som vi heller inte vet bakgrunden på).

Skriv svar