Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Skriv svar
Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Re: Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Inlägg av millgard » 23 augusti 2011, 12:08

MC har att förklara:
1. Hur förklarar du att raketens framfart blir så ryckig med dina påstående? Apollo XI accelerade enligt dig 30m/s på de första 7 sekunderna, 70 m/s på de följande 100 sekunderna och sedan 800 m/s de följande 60 sekunderna. Man undrar vad det var som hände? Gick han som satt på gasreglaget på dass strax efter start. Särskilt konstigt blir det med tanke på att en Saturn V eller något annat slags kemisk raket inte kan fås att variera kraften?

2. Hur balanserar man en raket med så svag lyftkraft?
Lägg till frågan om din "felräkning" med en nolla för mycket... :roll: Hur ser du på det?

Det finns fler frågor du undviker medvetet. Dessutom skall inte vi behöva upprepa frågorna för dig mer än tre gånger...

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 23 augusti 2011, 12:09

mythcracker skrev:
Markus Holst skrev:
mythcracker skrev:Frågorna är många liksom motdebattörerna, av förklarliga anledningar kan jag inte besvara allt, måste prioritera. Men om det är någon konkret fråga som du gå och grunnar på så shoot it, så ska jag försöka ge ett svar.

/MC
Du borde ta till dig de goda råd Nord gav dig för några sidor sedan, istället för att dränka tråden med en massa inlägg som ingen orkar läsa. Det lär du inte vinna sympatisörer med. Ingen blir övertygad genom att bli utmattad, bara utmattad. Din nuvarande taktik leder ingenstans.

Bättre vore att du gav adekvata svar på alla de frågor som ställs till dig, och gärna med nya argument eftersom vi sett dina initiala till leda. Bläddra tillbaka 20 sidor och skriv sedan ett sammanfattande inlägg på sansad svenska, så kanske diskussionen blir en diskussion igen, istället för uttröttande mängdspamming från dig.

Som sagt, utmattning leder inte till samtycke, bara till utmattning.
Jag känner inget behov att att bli mästrad och uppfostrad av någon. Alla kan ge råd till alla. Nord är väl inte min platschef och du är väl inte min pappa?

/MC
Konstruktiv kritik är inte din starka sida va?

Användarvisningsbild
mythcracker
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av mythcracker » 23 augusti 2011, 12:10

Dalmas skrev:
mythcracker skrev:Det har redan visats en bild på en stor månglob med en rälsbana omkring. Den passar dåligt in i försvararnas teorier.

Här är ett par andra bilder på samma tema. Vi ser Cinder Lake Crater i Arizona. Några idéer om vad ett sådant lanskap kan användas till?

/MC
Spela in filmer om första världskriget. Jag kan bygga skalenliga apolloraketer i LEGO. Det är dock inget bevis på Moon hoax.

Iom att du inte vill svara på frågorna får vi anta att du inte kan.
Ser det här ut att vara andra världskriget för dig?

/MC

P.S. Vilka frågor? Om du inte orkar upprepa dem, ge en länk. Vilken sida finns de frågorna på? Tråden är väldigt lång. Kan ta tid att plöja igenom allt innan man hittar nåt.
Bilagor
Astronauter i en simulerad värld.jpg
Astronauter i en simulerad värld.jpg (194.2 KiB) Visad 267 gånger
USA:s månlandningsprogram (forum): http://moonlandings.ecommunity.se/viewforum.php?f=1
Rysslands historia (webbsida): http://russianhistory.orgfree.com
Rossija (forum): http://rossija.forumotion.com
Mythcracker's Weblog: http://mythcracker.wordpress.com

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 23 augusti 2011, 12:12

mythcracker skrev:
Dalmas skrev:
mythcracker skrev:Det har redan visats en bild på en stor månglob med en rälsbana omkring. Den passar dåligt in i försvararnas teorier.

Här är ett par andra bilder på samma tema. Vi ser Cinder Lake Crater i Arizona. Några idéer om vad ett sådant lanskap kan användas till?

/MC
Spela in filmer om första världskriget. Jag kan bygga skalenliga apolloraketer i LEGO. Det är dock inget bevis på Moon hoax.

Iom att du inte vill svara på frågorna får vi anta att du inte kan.
Ser det här ut att vara andra världskriget för dig?

/MC

P.S. Vilka frågor? Om du inte orkar upprepa dem, ge en länk. Vilken sida finns de frågorna på? Tråden är väldigt lång. Kan ta tid att plöja igenom allt innan man hittar nåt.
Läs om, läs rätt. Första.

Jag har ställt tre väldigt tydliga frågor till dig, du har ännu inte presterat ett svar som klarar att belägga dina påståenden.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 23 augusti 2011, 12:15

mythcracker skrev:Jag känner inget behov att att bli mästrad och uppfostrad av någon. Alla kan ge råd till alla. Nord är väl inte min platschef och du är väl inte min pappa?

/MC
Då kan vi andra konstatera att du inte är intresserade av en seriös diskussion. Tyvärr var det väl just detta vad mången redan trodde.

Användarvisningsbild
mythcracker
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av mythcracker » 23 augusti 2011, 12:18

millgard skrev:
MC har att förklara:
1. Hur förklarar du att raketens framfart blir så ryckig med dina påstående? Apollo XI accelerade enligt dig 30m/s på de första 7 sekunderna, 70 m/s på de följande 100 sekunderna och sedan 800 m/s de följande 60 sekunderna. Man undrar vad det var som hände? Gick han som satt på gasreglaget på dass strax efter start. Särskilt konstigt blir det med tanke på att en Saturn V eller något annat slags kemisk raket inte kan fås att variera kraften?

2. Hur balanserar man en raket med så svag lyftkraft?
Lägg till frågan om din "felräkning" med en nolla för mycket... :roll: Hur ser du på det?

Det finns fler frågor du undviker medvetet. Dessutom skall inte vi behöva upprepa frågorna för dig mer än tre gånger...
1. Har jag redan svarat på om du läser noga. Men en kort repris då. Raketens alla steg innehöll inte bränsle. Steg 1 hade mest bränsle (fulltankat, och den var dessutom det största raketsteget), steg 2 förmodligen halvtomt, steg 3 tomt. Syftet: att minska ner vikten på det 110 m långa schabraket till raket. När bränslet i steg 1 är på väg att förbrukas -- 40% bränsle kvar efter 108 sekunder -- så minskar raketens totala vikt väldigt mycket och accelerationen ökar.

2. Så länge man har en acceleration så går det alldeles utmärkt att balansera. Raketen hade 1 m/s i acceleration de första 108 sekunderna.

Felräkning om vilken "nolla" menar du?

Vilka frågor undviker jag? Konfrontera mig gärna med dem.

/MC
USA:s månlandningsprogram (forum): http://moonlandings.ecommunity.se/viewforum.php?f=1

Användarvisningsbild
mythcracker
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av mythcracker » 23 augusti 2011, 12:19

Markus Holst skrev:
mythcracker skrev:Jag känner inget behov att att bli mästrad och uppfostrad av någon. Alla kan ge råd till alla. Nord är väl inte min platschef och du är väl inte min pappa?

/MC
Då kan vi andra konstatera att du inte är intresserade av en seriös diskussion. Tyvärr var det väl just detta vad mången redan trodde.
Det är i så fall din egen förutfattade mening.

/MC

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 23 augusti 2011, 12:21

Förutom den av B Hellqvist postade artikeln av Clas Svahn så finns det ännu en av honom från firandet 2009:

"Månlandningen – bluffade Nasa?

Kom precis tillbaka från Cosmonova där det har varit pressvisning på en ny film om månlandningen ”Fly me to the moon”. Ett 3D-äventyr som bygger på den verkliga månlandningen (40 år sedan nu i sommar) men med tre flugor som huvudrollsinnehavare.

När jag sitter där med mina stora 3D-brillor på näsan och följer flugornas öden och äventyr är det inte utan att jag hoppas att den lilla barnaskara som sitter i bänkarna framför mig ska ta emot filmen som ett historiskt dokument, för trots att den är animerad följer den verklighetens färd med Apollo 11 väl. Förutom att man märkligt nog översätter Neil Armstrongs berömda första ord på månen med ”Detta är ett litet steg för människan, men ett stort språng för mänskligheten”. Det blir liksom tårta på tårta.

Visserligen har den del av mänskligheten som bryr sig om sådana detaljer ägnat de efterföljande årtiondena åt att bråka om det var ett ”a” eller inte i meningen. Skillnaden blir rätt stor: ”That’s one small step for (a) man – one giant leap for mankind”. Utan ett “a” blir betydelsen som i Cosmonovas översättning men med ett “a” blir betydelsen den som Neil Armstrong egentligen ville ha fram: “Detta är ett litet steg för en människa, men ett stort språng för mänskligheten.”
Då faller pusselbitarna på plats.

Armstrong själv har senare erkänt att han trots att han övat under färden nog missade det lilla ”a”-ordet. ”Det var så jag tränade på det. Det var så jag menade det. Och jag är säker på att det var det jag sa”, sa han i en intervju med en represenatnt för Grumman, det företag som byggde månlandaren. Men säker kunde han inte vara.

När den Grummananställde så spelade upp det hans sagt så kunde Armstrong inte annat än erkänna sitt misstag: ”Katten, jag gjorde det verkligen. Jag klantade till de första orden på månen, eller hur?”

Nå, detta är småsaker jämfört med den stora konspiration som många tror vilade över hela månprojektet. För faktum är att jag med oroväckande regelbundenhet får mejl från framför allt ungdomar som inte tror att vi har varit på månen över huvud taget. Ibland har jag hållit föredrag i skolor om konspirationsteorier och då berättat om just månlandningen. Till min förvåning visar det sig ofta att nästan halva klassen sagt sig tvivla på att några astronauter över huvud taget rest dit.

Myten om att människor aldrig skulle ha landat på månens yta fortsätter att odlas och sprids till nya generationer. Den 1 april visade exempelvis Axess-TV filmen ”Månens mörka sida” där kanalen ställer frågan ”Har människan varit på månen?” Och ser man filmen så blir svaret nej. Men stänger man inte av för tidigt utan orkar titta också när eftertexterna börjar rulla så inser man att hela filmen bara var en enda bluff – en så kallad mockumentär. Där visas alla omtagningar och nisstag och skrattande konspiratörer erkänner att de bara har skojat med publiken. Men då har många redan bytt kanal.

Trots det presenterar Axess-TV filmen som en fransk ”dokumentär”. I själva verket är allt skådespeleri och fiffiga effekter men det låtsas man inte om. Nu finns det fler mockumentärer om månlandningen och just den 1 april är ett datum som verkar vara en favorit när en kanal bestämmer sig för att sända dem. Den 1 april 2001 visade Kanal 5 programmet ”Conspiracy theory: Did we land on the Moon?” Också den en fejkad dokumentär som flera jag pratat med har trott varit den äkta varan.

Tanken att den amerikanska rymdflygstyrelsen Nasa förde hela världen bakom ljuset började sakta växa fram i USA redan på 1970-talet. Flera spekulativa författare publicerade artiklar och böcker där de pekade på en lång rad omständigheter som alla visade på samma sak: En jättelik konspiration där allt gjordes för att dölja att månprogrammet i själva verket aldrig lämnade jorden. En Gallupundersökning från 1999 visar att siffran 6 procent av den amerikanska befolkningen (vilket innebär 15 miljoner amerikaner) fortfarande tror att vi lurats av Nasa.

Ett av bevisen skulle vara att den amerikanska flaggan vajar trots att det inte finns någon atmosfär på månen och att det därmed inte kan blåsa där. Och det finns flera filmsekvenser från Apollo-programmet där man kan se den amerikanska flaggan röra sig. Men de har alla det gemensamt att man kan se en astronaut vrida och rycka i flaggan innan den rör sig. I inget fall rör sig flaggan av sig själv. Föremål som sätts i svängning fortsätter ju att svänga en stund också i ett lufttomt rum. Om det däremot hade blåst en vind skulle man ha sett det fina måndammet yra omkring i samma scener – det gör man inte. Över huvud taget visar bristen på omkringflygande måndamm att det inte blåser på månen

Egentligen är det meningslöst att rada upp alla ”frågetecken” eftersom inget av dem håller för en granskning. Astronauterna själva är heller inte så glada åt ryktena om att de inte skulle ha varit på månen. För några år sedan diskuterade jag detta med den sjätte mannen på månen, professor Edgar Mitchell. Vi tillbringade en hel förmiddag tillsammans i Interlaken där han befann sig för att delta i ett seminarium. När jag frågar honom hur han ser på alla dem som påstår att han och hans kamrater aldrig varit på månen ser han trött ut. Under de dagar vi ses får han frågan vid upprepade tillfällen, både från troende och från skeptiker.

- Det starkaste argumentet är att om det hade varit en bluff så skulle ryssarna aldrig ha hållit tyst om det, säger han slutligen. Det pågick en kapplöpning till månen och de skulle aldrig ha låtit oss komma undan med en sådan bluff.

Så i sommar kan vi lugnt fira den historisk månlandningen. Tolv astronauter har varit där och först var Neil Armstrong och svenskättlingen Buzz Aldrin. Men det var ett tag sedan en människa skickades till månen.

Strax före klockan fem på eftermiddagen den 13 december 1972 startade motorerna ombord på Apollo 17:s månlandare ”Challenger” och astronauterna Eugene Cernan och Jack Schmitt lämnade Taurus-Littrow-området och gav sig åter mot jorden. Sedan dess har ingen människa varit i närheten av månen igen."

http://www.dn.se/blogg/markligheter/200 ... nasa-2554/

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 23 augusti 2011, 12:25

1. Har jag redan svarat på om du läser noga. Men en kort repris då. Raketens alla steg innehöll inte bränsle. Steg 1 hade mest bränsle (fulltankat, och den var dessutom det största raketsteget), steg 2 förmodligen halvtomt, steg 3 tomt. Syftet: att minska ner vikten på det 110 m långa schabraket till raket. När bränslet i steg 1 är på väg att förbrukas -- 40% bränsle kvar efter 108 sekunder -- så minskar raketens totala vikt väldigt mycket och accelerationen ökar.

2. Så länge man har en acceleration så går det alldeles utmärkt att balansera. Raketen hade 1 m/s i acceleration de första 108 sekunderna.

Felräkning om vilken "nolla" menar du?

Vilka frågor undviker jag? Konfrontera mig gärna med dem.

/MC[/quote]

1. Du menar alltså att mellan 7 och 108 sekunden accelererade raketen långsammare än under de första 7 för att den blev lättare medan den i de följande 60 sekunder accelererade snabbare för att den blev lättare. Hur får du ihop det?

2. Med de siffror du presenterat skulle raketen ha tippat särskilt som om man tittar på den bild du hela tiden hänvisar till:
inte flög lodrätt uppått. Hur klarar man det? 360 km/h med 5- 10 graders vinkel med en 110 m hög raket? Återkommer till om du tror att man hade vingar? Men det fanns inte på filmen som du hänvisar till.

3. Men om vinklarna inte har någon betydelse, hur har han då räknat?

Han har ingen exakt vinkel på betraktaren, han har ingen exakt vinkel på molnplanet? Och vinkeln varmed Apollo XI far fram i luften med kommer ju från NASA så den kan man ju heller inte räkna på.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 23 augusti 2011, 12:38

/MC
Tja, det användes för att träna astronauterna i. Skulle man inte ha hemlighållit sådana aktiviteter om man haft för avsikt att fejka månlandningen?

Nya skakande fotobevis! När jag var lite trodde jag att John Blund varit på Månen.

Bild

Sedan fick jag veta att hans månlandning var fejkad!

Bild

Fattas bara att det kommer att avslöjas att det egentligen var Lennart Swahn som gjorde John Blunds röst...

Bild

Nord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nord » 23 augusti 2011, 12:39

spett skrev:
Nord skrev: Ok, here we go again..

Om det nu var så lite damm och sand/grus på månen att det inte blev spår av landningen, hur kommer det sig då att det finns fotspår?
På vilken höjd stängdes landningsraketen av ?
Hur många % pådrag hade den då ?
Det är ett stort munstycke, vad blir då trycket per kvadrat ?
I hur många sekunder hovrar månlandaren över samma fläck ?
Det är just vad jag tänkte att du skulle tala om för mig`?

Passa på att förklara nedan samtidigt är du snäll.

Sen har vi denna filmsekvens, där man kan undrar vart raketflamman tagit vägen? Men största frågan är nog hur man filmar, och vem som filmar, eftersom alla astronauter sitter i LM?
Radiostryrt som både zoomar och panorerar?

Användarvisningsbild
Urban
Medlem

Inlägg av Urban » 23 augusti 2011, 12:39

Nord skrev:
Dalmas skrev:
Hammare fanns nog med i utrustningslistan som hammare, däremot inte fjädern. Galileo satte ju teorin om vakuum och gravitation, han använde en fjäder. Dumt att ta med sig en kanonkula.
Men det hade man kunnat testa i LCM, inte behövda man väl ta med det i LM? Detta var ett skådespel, hela landningen var en tv-show. Och USA har ridit på den vågen ändra fram till idag. Men det betyder inte att det inte hänt.

Btw, en kanonkula hade funkat lika bra som något annat. Det är ju just det som va poängen....
Njae, LCM är ju i omloppsbana och har inte någon större tyngdkraft då man inte är under acceleration, så det hade faktiskt inte gått att utföra motsvarande experiment där. Dessutom så hade man ju varit tvunga att vara i vakuum.

Nord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nord » 23 augusti 2011, 12:42

B Hellqvist skrev:

/MC
Tja, det användes för att träna astronauterna i. Skulle man inte ha hemlighållit sådana aktiviteter om man haft för avsikt att fejka månlandningen?

Nya skakande fotobevis! När jag var lite trodde jag att John Blund varit på Månen.

Bild

Verkligen ett inlägg i debatten som tillför något. Var vänlig och förstör inte tråden.

Bild

Fattas bara att det kommer att avslöjas att det egentligen var Lennart Swahn som gjorde John Blunds röst...

Bild

Nord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nord » 23 augusti 2011, 12:42

B Hellqvist skrev:

/MC

Bild

Verkligen ett inlägg i debatten som tillför något. Var vänlig och förstör inte tråden.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Urban
Medlem

Inlägg av Urban » 23 augusti 2011, 12:43

Hänvisar återigen till den utmärkta sidan http://www.braeunig.us/apollo/ där man faktiskt tar upp frågan om krater efter månlandaren.. se mer på http://www.braeunig.us/apollo/LMcrater.htm

Dessutom så verkar alla glömma bort att man faktiskt först har landat och då blåst bort dammet... bildbevis i föregående länk.

Skriv svar