Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Skriv svar
Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Re: Månlandningar: ett stort framsteg eller en stor bluff?

Inlägg av tryggve » 16 augusti 2011, 11:46

B Hellqvist skrev: Det borde väl betyda att Mir också var fejk?
Det är väl inte en orimlig slutsats att dra i så fall, nej. Proton har väl betydligt lägre lyftkapacitet än vad Saturn INT-21 hade. Ca 22 ton mot ca 75, om man ska tro wikis uppgifter om raketerna.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 augusti 2011, 13:15

Klart att Mir var fejk. Jag har en binge Youtube-klipp och expertutlåtanden som jag skulle kunna dela med mig av.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 16 augusti 2011, 14:45

Jag fattar inte att man tar den här tråden på allvar.

Sedan fattar jag inte varför man tror att det är en bluff...vad som driver en liksom.

En vacker dag kommer nån annan typ Kineserna landa på månen och då ni.....fast då kommer de säkert städa bort gamla månbilar, flaggor, raketsteg och alla andra spår.......

Sonderling

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 16 augusti 2011, 14:53

sonderling skrev: En vacker dag kommer nån annan typ Kineserna landa på månen och då ni.....fast då kommer de säkert städa bort gamla månbilar, flaggor, raketsteg och alla andra spår.......

Sonderling
Men de kommer ju också att bluffa såklart! :-)

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 16 augusti 2011, 15:01

sonderling skrev:Jag fattar inte att man tar den här tråden på allvar.

gör man det då..... :)
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 16 augusti 2011, 16:12

gostap skrev:
sonderling skrev:Jag fattar inte att man tar den här tråden på allvar.

gör man det då..... :)
:-)
Om man inte har stött på för mycket av konspirationsteorier förut så kanske man kan göra det, men för egen del är jag nog för luttrad...

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 16 augusti 2011, 16:19

Dalmas skrev:Det är inte intressant att vederlägga ryssarnas uträkningar utifrån filmer och bilder därför att det de gjort uträkningarna utifrån är så uppenbart otillräckligt och subjektivt.

Varför sätter sig inte den där Popov, om man är nu en så stor fysiker, och räknar på om Saturn kan ha lyckats med sitt uppdrag utifrån dess konstruktion.
När man läser kritiken av Popov så sägs ju att en av hans utgångspunkter är att det inte var Saturn V som användes, utan en "kamouflerad" Saturn 1B. Lyftkapaciteten för den är väl betydligt lägre än för Saturn V, 22 ton mot 75. Så i så fall är det ju inte så konstigt om han kommer fram till att det inte fungerar....

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 16 augusti 2011, 17:11

Ja, genom film- och bildanalys då antar jag? :lol:

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 16 augusti 2011, 17:24

Dalmas skrev:Ja, genom film- och bildanalys då antar jag? :lol:
Förmodligen... :-) En fysiker är väl inte per automatik insatt i det, så redan där undrar man ju...

Jag hittar inte så mycket om hans bok när jag googlar, hans genomslagskraft på ställena som behandlar/diskuterar konspirationsteorierna kring månlandningarna verkar inte vara så väldigt stor. Men jag har ju inte kollat in ryskspråkiga sidor.

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 16 augusti 2011, 17:27

Om den där berömda månlandningsfilmen var en bluff hade jag nog väntat mig ett mer bombastiskt spektakel till bildhistoria med tanke på hur mycket pengar det brändes på annat. Att missa stjärnor, vajande flaggor, återanvända samma kulisser flera gånger, vilken jädra B-film... :lol:

Fast, det jag skulle kunna tänka mig, är att det skarvats -nånstans- men jag tror inte att något av det som mockats av fox news eller andra harens i närheten lyckats bevisa nåt sådant fusk.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 augusti 2011, 18:39

Åtminstone namnet Popov lär vara ett begrepp (enl. uppgift):
Jag hade en kollega för några år sedan, när jag var doktorand i fysik, som talade om Popov-effekten. Det är det fenomen som ofta uppstår när en viktig upptäckt görs av en forskare i väst, varvid det genast påpekas att detta visats redan för tio år sedan av ryss som heter Popov.
VSB? :-)

I ett seriöst historiskt forum är givetvis en tråd som denna som gjord för att drivas med.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 16 augusti 2011, 18:50

Hexmaster skrev: I ett seriöst historiskt forum är givetvis en tråd som denna som gjord för att drivas med.
Exakt.

http://www.youtube.com/watch?v=AoDkVYgs0h0

Användarvisningsbild
mythcracker
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av mythcracker » 16 augusti 2011, 19:28

En enkel fråga till alla som börjat dränka tråden med sina skratt och rent skitsnack -- om en raketskugga (raketen är 100 meter lång säger vi) förflyttar sig hela 2 hela sina längder på 2 sekunder -- vilken slutsats kan man dra av det? Kan man anta att raketen har flyttat sig omkring 200 meter? Och vad kan det ge för en hastighet om man räknar utifrån de här förutsättningarna? Är inte det rimliga svaret då 100 meter per sekund?

Innerst inne så tror jag att alla här förstår att detta inte kan viftas bort hur enkelt som helst, men hur motbevisar man en så enkel frågeställning? För så dumma tror jag ändå inte att skalmaniterna är -- det här är ju tredje klassens matematik, en ganska enkel ekvation.

Konstaterar ännu en gång -- INGEN här har lyckats motbevisa beräkningarna som visar på betydligt lägre hastigheter än de som NASA deklarerat.

/MC
USA:s månlandningsprogram (forum): http://moonlandings.ecommunity.se/viewforum.php?f=1
Rysslands historia (webbsida): http://russianhistory.orgfree.com
Rossija (forum): http://rossija.forumotion.com
Mythcracker's Weblog: http://mythcracker.wordpress.com

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 16 augusti 2011, 19:34

Hexmaster skrev:Åtminstone namnet Popov lär vara ett begrepp (enl. uppgift):
Jag hade en kollega för några år sedan, när jag var doktorand i fysik, som talade om Popov-effekten. Det är det fenomen som ofta uppstår när en viktig upptäckt görs av en forskare i väst, varvid det genast påpekas att detta visats redan för tio år sedan av ryss som heter Popov.

Är det bara jag som tycker att kineserna har börjat bete sig på samma sätt.
Tycker man mer eller mindre hela tiden hör om nya kinesiska upptäckter av det äldsta fyndet av allt från dinosaurer till spaghetti... 8O

/CvD

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 16 augusti 2011, 19:56

CvD skrev:
Hexmaster skrev:Åtminstone namnet Popov lär vara ett begrepp (enl. uppgift):

Är det bara jag som tycker att kineserna har börjat bete sig på samma sätt.
Tycker man mer eller mindre hela tiden hör om nya kinesiska upptäckter av det äldsta fyndet av allt från dinosaurer till spaghetti... 8O

/CvD
För något år sedan samtalade jag på en svenskbåt med rysk lastbilschaufför, f ö en f d officer. Han påstod att det berömda motorcykelmärket Harley-Davidson egentligen var ryskt, eftersom den (totalt okände) ryske konstruktören Davidoffs idé hade knyckts av en amerikansk konstruktör vid namn Harley och som senare hyrde in en medarbetare vid namn Davidson, allt i syfte att dölja att denne Davidoff var den egentlige upphovsmannen till varumärket.
Naturligtvis höll jag försiktigt med om att det var en amerikansk konspiration men kunde senare inte låta bli att jämföra med vissa 30-tals tyskars idéer om att Jesus inte kom från Betlehem utan egentligen var german och kom från den sydtyska byn Betelheim.

Skriv svar