50 år Citroën DS

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 4 april 2007, 09:02

millgard skrev:SAAB 92 är ju konstruerad efter samma grundprinciper som DS: Droppformad, extremt aerodynamisk, även underredet, droppformad, styvt chassi, goda vägegenskaper och en motor som fanns på hyllan.
I så fall är det väl tvärtom, om vi ska ta hänsyn till kronologin. ;)

Skämt åsido, inom bilvärlden är det ofta konservatism som råder. När konstruktörer skakar av sig den kan det mesta hända, som t ex när ett tjog flyginjenjörer (varav fyra med körkort) skulle bygga en ny svensk bil. Eller radikala fransmän med viktjakt på hjärnan (Lefeberevebv...Pierre).

Mvh Petter

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 4 april 2007, 12:05

Gutekrigaren skrev:
millgard skrev:SAAB 92 är ju konstruerad efter samma grundprinciper som DS: Droppformad, extremt aerodynamisk, även underredet, droppformad, styvt chassi, goda vägegenskaper och en motor som fanns på hyllan.
I så fall är det väl tvärtom, om vi ska ta hänsyn till kronologin. ;)

Skämt åsido, inom bilvärlden är det ofta konservatism som råder. När konstruktörer skakar av sig den kan det mesta hända, som t ex när ett tjog flyginjenjörer (varav fyra med körkort) skulle bygga en ny svensk bil. Eller radikala fransmän med viktjakt på hjärnan (Lefeberevebv...Pierre).

Mvh Petter
:lol: En - av 'de fyra med körkort' var min mosters man. ( med DKW 'Hitlerkartong'... ) Varifrån SAAB 92 också lånade många idéer. Det sagt - lärde sig 'farbror T' aldrig att köra bil......man hade hjärtat i halsgropen varje gång han satt vid ratten 8O , Varjag

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 11 april 2007, 11:59

Vackrare än så här blir det aldrig
Bilagor
ds_01.jpg
ds_01.jpg (25.55 KiB) Visad 815 gånger

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 12 april 2007, 14:10

Det som jag tycker var dåligt på ID/DS är avsaknaden av varningslampa för parkeringsbromsen var ilagd, Borgward införde det på 1960-talet på sin Arabella. Dom tidiga ID/DS hade en bult per däck,
s.k centrumbult,
otroligt häftigt men tydligen svårt att balansera däcken. Dom tidiga ID/DS var också undermotoriserade tycker jag med sin 1,9 liters motor.
Men visst är det en otroligt fin konstruktion, i samma anda som det första passagerarjetplanet med
motorerna monterade i aktern, Caravellen, som hade vackra ovala fönster.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 12 april 2007, 23:07

Frogman skrev:Det som jag tycker var dåligt på ID/DS är avsaknaden av varningslampa för parkeringsbromsen var ilagd, Borgward införde det på 1960-talet på sin Arabella. Dom tidiga ID/DS hade en bult per däck,
s.k centrumbult,
otroligt häftigt men tydligen svårt att balansera däcken. Dom tidiga ID/DS var också undermotoriserade tycker jag med sin 1,9 liters motor.
Men visst är det en otroligt fin konstruktion, i samma anda som det första passagerarjetplanet med
motorerna monterade i aktern, Caravellen, som hade vackra ovala fönster.
Fördelen är att man inte rubbar en DS ur fläcken om parkeringsbromsen är ilagd. Behövs ingen lampa.

Innan 1966 hade man centrumbult - enklare, smäckrare men naturligtvis dyrare. Balanseringen går utmärkt men inte i alla maskiner.

Undermotoriserade var de, dock ändå kapabla till mycket höga snitthastigheter.

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 13 april 2007, 15:21

Påstås det, jag har dock lyckats köra med handbromsen i med en nybesiktigad DS23.

ALFASUD
Medlem

Inlägg av ALFASUD » 28 maj 2007, 19:46

Hej på Er
Jag upptäckte skalmanen av en slump och jag har läst många trådar med stort intresse!
DS-en är fantastik bil, har åkt som tonåring en gång i en DS och en gång i en SM faktiskt!
Självklart, satt jag på baksätet! Skulle vara rolig att köra en gång en DS!
Det märmaste jag har kört är en AMI 6, en bil som krängde så mycket att man kunde se horisonten snett!
Men, att DS var spöckat med så fina mekaniska lösningar hade jag inte aning om!
En lite undrade bara , hade inte Lancia Lambda från 1922 självbärande konstruktion, eller pratar vi om olika tekniska lösningar?
MVH
Alfasudmanen

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 28 maj 2007, 19:55

Lancia Lambda var sannolikt den första bilen med självbärande kaross. Den hade även individuell framvagn och fyrhjulsbromsar - ingen självklarhet 1922. En fin V4-motor hade den också.

Att få provköra en DS är för den uppriktigt intresserade inte särskilt svårt - ta kontakt med någon entusiast, tex genom Svenska Citroënklubben, i närheten där du bor.

Kontaktinformation hittar du på http://www.citroenklubben.com eller genom att kontakta undertecknad.

Vänliga hälsningar!

ALFASUD
Medlem

Inlägg av ALFASUD » 28 maj 2007, 20:36

Cool
Nu på Lördag är en så kallat "A-modellmöte hos Valle" i Skåne enl aktivitets kalendern!
Kanske nån Citroen kille vill provköra en Alfasud medan jag provkör en gammal Citroen?!
MVH
Alfasudmannen

Skriv svar