Om jag måste fråga vad en går på har jag garanterat inte råd, vad kostar en sådan?
MVHPessimistkonsulten skrev:Men man får en gammal Skoda. Med en trasig växellåda
Hans
Om jag måste fråga vad en går på har jag garanterat inte råd, vad kostar en sådan?
MVHPessimistkonsulten skrev:Men man får en gammal Skoda. Med en trasig växellåda
Frågade AI om detta och fick svaret att många Smart i Sverige har ställts undan som framtida veteraner, alltså lite samma öde som sista generationen Saab 9-5 som bara tillverkades något år och blev samlarbil nästan direkt.Stefan Lundgren skrev: ↑25 augusti 2026, 06:57Enligt sidan jag har länkat till vid ett par tillfällen så finns det 2 972 registrerade i Sverige och klickar man på kartan kan man se var dessa är.
Men 101 av dem finns utannonserade ifall om du får lust att köpa.
Stefan
Jag vet inte om Skalmanfolket reagerade på det här men jag tror inte att det är en felskrivning. Förr i tiden uttalade man Buick Biuck i Sverige. Eller Bjuck.varjag skrev: ↑19 februari 2009, 12:57Ett annat fint - men avsomnat maerke - var La Salle. Tillhorde General Motors-stallet och jamstalldes i stort sett med Cadillac. Det var mojligen en mera raffinerad Biuck, daa en blomsterhandlare i Luleaa, hade en som taxi efter kriget. Men han kallade den alltid 'den stora Biucken', Varjag
Vet inte om du har kännedom om det, Varjag (vårt meste inläggskrivare) är död, han kan inte svara (det finns en tråd om hans bortgång). Det kan vara så att han minns fel (försvårande måste man skriva då), han var ju över 80 år när gick bort.South End Court skrev: ↑3 september 2026, 04:19Jag vet inte om Skalmanfolket reagerade på det här men jag tror inte att det är en felskrivning. Förr i tiden uttalade man Buick Biuck i Sverige. Eller Bjuck.varjag skrev: ↑19 februari 2009, 12:57Ett annat fint - men avsomnat maerke - var La Salle. Tillhorde General Motors-stallet och jamstalldes i stort sett med Cadillac. Det var mojligen en mera raffinerad Biuck, daa en blomsterhandlare i Luleaa, hade en som taxi efter kriget. Men han kallade den alltid 'den stora Biucken', Varjag
/South End Court
Ja jag vet det. Jag minns honom väl och vi hade en del korta inlägg med varandra med min gamla användare. Jag lyfte ändå ett inlägg av honom.Stefan Lundgren skrev: ↑3 september 2026, 06:44
Vet inte om du har kännedom om det, Varjag (vårt meste inläggskrivare) är död, han kan inte svara (det finns en tråd om hans bortgång). Det kan vara så att han minns fel (försvårande måste man skriva då), han var ju över 80 år när gick bort.
Stefan
Ja, hur man faktiskt uttalar ordet. Men i Sverige sade gubbarna Biuck för länge sedan. De visste inte riktigt hur man uttalade ordet. Varjag skrev mycket väl och kunde förstås engelska. Jag ser en glimt av hans humor här då han antagligen skrev ordet som man sade det då. Blomsterhandlaren i Luleå uttalade säkert Buick Bjuck. Även bensinmacken Shell fick en försvenskning av ordet och man sade snarare Chell. Detta kan ju ha försvunnit i dag. Svenska existerar bara på Skalman för mig.