Spårvagnar förr och nu

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Re: Spårvagnar förr och nu

Inlägg av loop » 03 jul 2025 23:41

koroshiya skrev:
01 jul 2025 12:20
Jag gick på Chalmers 92, när en spårvagn kraschade på Vasaplatsen och 13 personer omkom.

Den hade fastnat utan ström uppe på Wavrinskys plats, och en chef på plats gav råd om att man skulle koppla ur bromsarna, manuellt för de skulle komma igång när vagnen fick el igen i backen. Men det kunde de inte göra, för säkringen hade slagits ut när strömmen försvann.

Man tror att de 54 ton tunga vagnarna nådde en hastighet av 100 km i timmen. Fallhöjden är 44 meter ned till Vasaplatsen. De stoppades av ett hus. Sorgligt nog spårade vagnarna inte ur längre upp i backen, utan först på ett ställe där det fanns en massa folk.

Kolla vid 2:25

Några stackare blev krossade och kremerade i sina bilar.

Nu senast var det en vagn vid Valand som bromsarna inte verkar ha fungerat på, som körde in i ett gatukök på andra sidan gatan. Som tur är omkom ingen.
Jag har fått höra att anledningen till att man ville flytta vagnen, var för att den spärrade rondellen. Att det kom en förfrågan om det.
Det var en speciell känsla att köra 245 eller 235 i backen. Dom gick dock aldrig kopplade med varandra efter olyckan.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Re: Spårvagnar förr och nu

Inlägg av Stefan Lundgren » 06 jul 2025 21:03

Tyvärr känner jag inte till några missöden med spårvagnen i Uppsala under den ”första” tidsperioden förutom det som jag redan har nämnt, branden i vagnhallen i mitten på 1940-talet och det som hände med flickan som fastnade i spåret i gatan där rälsen har legat (busschauffören hann inte att stanna).

Stefan