Explosivt pulver
-
- Medlem
Explosivt pulver
Nu har jag drabbats av akut demens och försöker komma ihåg en sak jag glömt bort. Det finns ett pulver som reagerar med vatten och expanderar/exloderar kraftigt. Man använder det bla för att spränga stenar om man fyller det i ett borrhål och häller på vatten. Jag kommer ihåg att har man handskats med ämnet så ska man icke tvätta händerna i vatten, man ska pinka på dom (sen kan man tvätta sig). Ngn som kommer ihåg vad det där pulvret heter?
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Re: Explosivt pulver
Natrium?
MVH
Hans
MVH
Hans
-
När jag var ung kunde man köpa allt som behövdes till att göra bomullskrut helt lagligt. Vilket jag naturligtvis aaaaldrig gjorde. Man kunde även köpa allt för att göra TNT, jag vet inte om jag lyckades för jag hade inga tändmedel.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
Näe det var inte krut eller natrium. Tror det hette Bor- nånting. Det reagerade iallafall på vatten och om man fick det på händerna skulle man pissa på dom. Kommer ihåg att vi använde det i stugan för att spränga stenar. Åh när farfar var ung gjorde han sjunkbomber med det, pulver-glasflaska-snöre-tyngd-vatten och tryckvågen gjorde fiskarna medvetslösa och dom flöt upp till ytan. Bara att plocks upp.
-
Sprängmedel var aningen OT. Något här?
https://en.wikipedia.org/wiki/Water-reactive_substances
MVH
Hans
https://en.wikipedia.org/wiki/Water-reactive_substances
MVH
Hans
-
- Medlem
-
- Medlem
Osläckt kalk kanske? Om jag inte minns helt fel är det en av beståndsdelarna i snigeldynamit.
-
- Medlem
Låter onekligen som snigeldynamit. Det är inte helt ofarligt, men inte behöver man urinera på händerna innan man tvättar med vatten om man slarvat med skyddshandskarna. Det senare låter lite som en skröna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.