Lastfartyg som blir isbrytare
-
- Medlem
- Inlägg: 3612
- Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
- Ort: Göteborg
Lastfartyg som blir isbrytare
Om man kollar i senaste nummret av illustrerad vetenskap så står det om ett lastfartyg som skälv ska kunna ta sig igenom is.
En isbrytare har tjock för. För att kunna göra sitt jobb. Men i öppet hav så är isbrytere långsamma pågrund av detta och då bestämma man att lägga tygnen där bak. Så det går fort fram och så vänder man på dela värligheten när det kommer is och volla en isbrytare...
http://www.illvet.se/polopoly.jsp?a=1218&id=9549
En isbrytare har tjock för. För att kunna göra sitt jobb. Men i öppet hav så är isbrytere långsamma pågrund av detta och då bestämma man att lägga tygnen där bak. Så det går fort fram och så vänder man på dela värligheten när det kommer is och volla en isbrytare...
http://www.illvet.se/polopoly.jsp?a=1218&id=9549
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Konstruktionen av isbrytare har ju ändrats genom åren. Dagens moderna isbrytare - ser ju ut som vattensprutande färjor - som helt enkelt trycker isen under sig, krossar den i flak - och medger passage - för konvojerade fartyg. När det, som i länken - hävdas - att ett specialkonstruerat fartyg 'kan ta sig genom Nordsvästpassagen' genom att backa vill man gärna göra reservationen...''om isförhållandena medger det'" Trots 'global warming-religionen' - är Nordvästpassagen fortfarande en chansning där material sätts mot natur.
Under backmanöver är varje fartyg betydligt mindre manövrerbart än 'framåt' då man s.a.s. 'svänger med röven'. Hur man sen 'kan spara mycket energi' genom att backa i isiga vatten förklaras inte?, Varjag
Under backmanöver är varje fartyg betydligt mindre manövrerbart än 'framåt' då man s.a.s. 'svänger med röven'. Hur man sen 'kan spara mycket energi' genom att backa i isiga vatten förklaras inte?, Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 1605
- Blev medlem: 25 feb 2006 10:22
- Ort: Stockholm
Genom att den har vanlig bulbstäv fram och isbrytarstäv i aktern. Och vridbara drivaggregat fram, och bak(azipod)?! Så "röven" är växlingsbar kan vara både fram och bak, en riktig tvestjärt med andra ord
Skulle vara intressant att se hur bryggan är utformad, som ett "växthus" på toppen? Ska se om jag hittar några bilder på henne...
PS: Varjag såg du "hela artikeln"?

PS: Varjag såg du "hela artikeln"?
-
- Medlem
- Inlägg: 1605
- Blev medlem: 25 feb 2006 10:22
- Ort: Stockholm
Hittade denna mastodontbild...man ser bryggan tydligt åtminstone.
http://www.akerfinnyards.com/image.cfm?i=119&s=h
http://www.akerfinnyards.com/image.cfm?i=119&s=h
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
- Inlägg: 3612
- Blev medlem: 04 sep 2004 14:22
- Ort: Göteborg
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Intressant lösning!
Tack för förklaringen....jag fick inte upp hela rtiklen igår - men idag gick det. Min kommentar; 'dä va som tusan - vad ska di hitta på härnäst?' Någon som har bild/ritning av skrovets utseende under vatten, då jag inte hittade ngn på nätet. Ser att m/v NORILSK NIKEL är avsedd för Nord-Ostpassagen och Sibiriska kusten. Samt - att man planerar ngt liknande för NW-passagen, d.v.s. Canada/Alaska-kusterna. Den vägen skall vara svårare, både navigabelt och vad ishindren beträffar. Men går det ena går säkert det andra också, det är bara en fråga om pengar. Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 5916
- Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
- Ort: Sverige
Om klimatoraklens spådomar är korrekta så lär vi ju få se betydligt mer trafik cirkumpolärt runt arktis. Sedan sjuttiotalet ska t.ex. nordostpassagen ha blivit betydligt mer farbar med avseende på isförhållanden - enligt satellitbilder av polarisens utbredning. Med ökande bränslepriser blir ju den kortare vägen alltmer intressant, även om kanske hårdvaran i form av specialkonstruerade fartyg blir dyrare.
-
- Stödjande medlem 2023
- Inlägg: 9602
- Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
- Ort: Västerbotten
Re: Lastfartyg som blir isbrytare
Ur dagens DN:
För första gången har ett kommersiellt fartyg seglat genom Nordostpassagen utan isbrytare. Bedriften stod det ryska tankfartyget Christophe de Margerie för och nu kan handelsvägen till sjöss mellan Asien och Europa förkortas avsevärt.
Christophe de Margerie är ett tankfartyg utformat med ett förstärkt skrov för att klara 2,1meter tjock is och tankar för att transportera flytande naturgas och ägs av det ryska rederiet Sovcomflot. Fartyget lämnade hamnen i Hammerfest i norra Norge den 30 juli med sin last av naturgas och kom fram till hamnen i Boryeong i Sydkorea den 17 augusti.
Färden tog alltså 19 dagar, vilket är en tredjedel kortare tid än vad det skulle ta att färdas genom Suezkanalen och Indiska oceanen, uppget Sovcomflot i ett pressmeddelande.
Fartyget fick sitt namn efter fransmannen Christophe de Margerie som tidigare var vd för det franska energibolaget Total och som dödades i en flygkrasch i Moskva år 2014.
Flera fartyg har färdats genom Nordostpassagen, som går över Ryssland längs Norra ishavet, tidigare, men har i sådana fall eskorterats av isbrytare. Först med bedriften var den finlandssvenske upptäcktsresande Adolf Erik Nordenskiöld, som med sitt ångfartyg Vega gjorde den kalla resan år 1878-79.
Christophe de Margerie lyckades även slå rekord i att färdas mellan Kap Zjelanija på Novaja Zemlja-öns norra udde till Kap Dezjnjov, som är Rysslands östligaste udde Tjuktjerhalvön vid Berings sund, på kortast tid. Med en genomsnittshastighet på 14 knop tillryggalade fartyget de 2,193 sjömilen, motsvarande 4.060 kilometer, på sex dagar, tolv timmar och 15 minuter. På vissa ställen fick lastfartyget bryta igenom is som var 1,2 meter tjock.
Bedriften visar på den ekonomiska potentialen för att använda Nordostpassagen som sjöväg för stora lastfartyg mellan Europa och Asien. Rysslands president Vladimir Putin ser det som en stor möjlighet att ta ekonomisk och politisk fördel av klimatförändringarna i Arktis.
– Detta är en stor händelse för öppningen av Arktis, sade Vladimir Putin när tankfartyget gjorde sin jungfrufärd i mars i år, enligt The New York Times.
Men det lär ändå dröja ett tag innan resan över Norra ishavet blir kommersiellt lönsam. Höga försäkringskostnader och säkerhetsrisker gör att den nya färdrutten lär bli lönsam först år 2040, enligt en rapport från danska Copenhagen Business School.
[/i]
Fast kolla stäven, med den där isbrytarstäven kanske fartyget inte gör så hög fart som det egentligen borde?
För första gången har ett kommersiellt fartyg seglat genom Nordostpassagen utan isbrytare. Bedriften stod det ryska tankfartyget Christophe de Margerie för och nu kan handelsvägen till sjöss mellan Asien och Europa förkortas avsevärt.
Christophe de Margerie är ett tankfartyg utformat med ett förstärkt skrov för att klara 2,1meter tjock is och tankar för att transportera flytande naturgas och ägs av det ryska rederiet Sovcomflot. Fartyget lämnade hamnen i Hammerfest i norra Norge den 30 juli med sin last av naturgas och kom fram till hamnen i Boryeong i Sydkorea den 17 augusti.
Färden tog alltså 19 dagar, vilket är en tredjedel kortare tid än vad det skulle ta att färdas genom Suezkanalen och Indiska oceanen, uppget Sovcomflot i ett pressmeddelande.
Fartyget fick sitt namn efter fransmannen Christophe de Margerie som tidigare var vd för det franska energibolaget Total och som dödades i en flygkrasch i Moskva år 2014.
Flera fartyg har färdats genom Nordostpassagen, som går över Ryssland längs Norra ishavet, tidigare, men har i sådana fall eskorterats av isbrytare. Först med bedriften var den finlandssvenske upptäcktsresande Adolf Erik Nordenskiöld, som med sitt ångfartyg Vega gjorde den kalla resan år 1878-79.
Christophe de Margerie lyckades även slå rekord i att färdas mellan Kap Zjelanija på Novaja Zemlja-öns norra udde till Kap Dezjnjov, som är Rysslands östligaste udde Tjuktjerhalvön vid Berings sund, på kortast tid. Med en genomsnittshastighet på 14 knop tillryggalade fartyget de 2,193 sjömilen, motsvarande 4.060 kilometer, på sex dagar, tolv timmar och 15 minuter. På vissa ställen fick lastfartyget bryta igenom is som var 1,2 meter tjock.
Bedriften visar på den ekonomiska potentialen för att använda Nordostpassagen som sjöväg för stora lastfartyg mellan Europa och Asien. Rysslands president Vladimir Putin ser det som en stor möjlighet att ta ekonomisk och politisk fördel av klimatförändringarna i Arktis.
– Detta är en stor händelse för öppningen av Arktis, sade Vladimir Putin när tankfartyget gjorde sin jungfrufärd i mars i år, enligt The New York Times.
Men det lär ändå dröja ett tag innan resan över Norra ishavet blir kommersiellt lönsam. Höga försäkringskostnader och säkerhetsrisker gör att den nya färdrutten lär bli lönsam först år 2040, enligt en rapport från danska Copenhagen Business School.
[/i]
Fast kolla stäven, med den där isbrytarstäven kanske fartyget inte gör så hög fart som det egentligen borde?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Re: Lastfartyg som blir isbrytare
Amund skrev:
Här ''downunder'' lever man ett vacuum av sådana nyheter.....helt fantastiskt - 14 knops medelfart
mvh, Varjag
Tusen tack f. din post!Christophe de Margerie lyckades även slå rekord i att färdas mellan Kap Zjelanija på Novaja Zemlja-öns norra udde till Kap Dezjnjov, som är Rysslands östligaste udde Tjuktjerhalvön vid Berings sund, på kortast tid. Med en genomsnittshastighet på 14 knop tillryggalade fartyget de 2,193 sjömilen, motsvarande 4.060 kilometer, på sex dagar, tolv timmar och 15 minuter. På vissa ställen fick lastfartyget bryta igenom is som var 1,2 meter tjock.
Här ''downunder'' lever man ett vacuum av sådana nyheter.....helt fantastiskt - 14 knops medelfart

mvh, Varjag
-
- Stödjande medlem 2023
- Inlägg: 9602
- Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
- Ort: Västerbotten
Re: Lastfartyg som blir isbrytare
Och tänk vad fort det skulle gått UTAN ismassorna, då hade inte ens en torpedbåt hängt med.varjag skrev:Amund skrev:
Tusen tack f. din post!Christophe de Margerie lyckades även slå rekord i att färdas mellan Kap Zjelanija på Novaja Zemlja-öns norra udde till Kap Dezjnjov, som är Rysslands östligaste udde Tjuktjerhalvön vid Berings sund, på kortast tid. Med en genomsnittshastighet på 14 knop tillryggalade fartyget de 2,193 sjömilen, motsvarande 4.060 kilometer, på sex dagar, tolv timmar och 15 minuter. På vissa ställen fick lastfartyget bryta igenom is som var 1,2 meter tjock.
Här ''downunder'' lever man ett vacuum av sådana nyheter.....helt fantastiskt - 14 knops medelfart![]()
mvh, Varjag

-
- Medlem
- Inlägg: 2844
- Blev medlem: 06 nov 2006 07:45
- Ort: ------
Re: Lastfartyg som blir isbrytare
Finska Neste har varit lite av banbrytare. https://en.wikipedia.org/wiki/MT_Mastera
-
- Stödjande medlem 2023
- Inlägg: 9602
- Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
- Ort: Västerbotten
Re: Lastfartyg som blir isbrytare
Rena Black Friday för kineserna när de kan köpa billig rysk olja och få den snabblevererad via Nordostpassagen.
Det är förstås väldigt gynnsamt nu på senhösten när smältningen pågått länge och den nya vintern inte satt in ännu på allvar.
https://markets.businessinsider.com/new ... go-2022-11
Det är förstås väldigt gynnsamt nu på senhösten när smältningen pågått länge och den nya vintern inte satt in ännu på allvar.
https://markets.businessinsider.com/new ... go-2022-11