Telefonnumer i karantän

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Hellbastard
Medlem
Inlägg: 217
Blev medlem: 26 november 2005, 00:59
Ort: Stockholm

Telefonnumer i karantän

Inlägg av Hellbastard » 15 april 2021, 16:32

Vill minnas att folk här tidigare har visat imponerande kunskaper i telefonihistoria. Fixar nån även detta?

Hur länge låg ett övergivet nummer i träda/karantän innan det kunde delas ut till en helt annan abonnent?

(Om det var skillnader med avseende på tid och plats så är det 08-området under 1970- och 1980-tal jag är specifikt nyfiken på)

Hellbastard
Medlem
Inlägg: 217
Blev medlem: 26 november 2005, 00:59
Ort: Stockholm

Re: Telefonnumer i karantän

Inlägg av Hellbastard » 23 april 2021, 21:50

Det såg inte ut som om jag skulle få svar från Telia, men så fick jag det ändå. Och svaret är tydligen ”Tiden från att nummer kunnats sättas i bruk har varit annorlunda från tid till tid, allt från 7 dagar till 30 dagar”.

Det var mindre än jag hade trott.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13565
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Telefonnumer i karantän

Inlägg av Markus Holst » 23 april 2021, 21:53

När jag för många år sedan flyttade till Hästveda fick vi ett nummer som tidigare tillhört ortens stora företag. Det var inget kul.

Hellbastard
Medlem
Inlägg: 217
Blev medlem: 26 november 2005, 00:59
Ort: Stockholm

Re: Telefonnumer i karantän

Inlägg av Hellbastard » 23 april 2021, 21:55

Det var av precis den anledningen som jag tänkte mig att man skulle låta numren vila ett tag.

Men när jag tänker efter så kanske svaret från Telia syftar på när det som tidigast var tekniskt möjligt, men att man i praktiken väntade längre om det inte råkade råda nummerbrist. Vad vet jag.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Telefonnumer i karantän

Inlägg av masase » 24 april 2021, 09:01

När jag skaffade ett personligt mobilabbonemang för cirka fem år sedan in Nederländerna och fick ett nummer vars tidigare ägare hade problem med skuldindrivare, skolpliktsmyndigheten och diverse andra otrevliga instanser. Jag lärde mig snabbt att alltid fråga vem okända nummer sökte men i början blev jag lite orolig.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2192
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Telefonnumer i karantän

Inlägg av hilbert » 27 april 2021, 15:27

Påminner mig om en arbetskamrat som skulle jobba en söndag, och passade på att sätta in en annons i GP om en lägenhet som han skulle hyra ut, och angav sitt jobbnummer som telefonnr.
Vad han inte visste var att GP hade en service där de lät annonsen stå kvar även på måndag.
Följden blev att stadsdelsförvaltningens växel blev blockerad av inkommande samtal.
oops :oops:

Skriv svar